Vi byggde nytt för några år sedan och såg då till att klämma in ett litet utrymme i anslutning till badrummet för en framtida bastu. Planen var att spara in några kronor genom att själva sätta upp panel, aggregat och lavar m.m.

Uppgiften för husleverantören (Sävsjö trähus) vara alltså att bygga ett utrymme som var anpassat för ett basturum ända fram till ytskiktet - spikläkt och bastupanel. Elen är alltså redan dragen, bastudörren finns på plats, klinkers på golvet, isolerade väggar.

Nu har jag äntligen lyckats samla ihop tillräcklig motivation för att färdigställa bastun och har börjat läsa på lite om hur det ska göras rätt. Då uppstår plötsligt ett litet frågetecken kring husleverantörens val att sätta upp gipsskivor på de råspontade väggarna. Läser nämligen på några ställen att det inte är lämpligt att sätta upp bastupanel på gips. Förstår dock inte riktigt varför det inte skulle vara lämpligt. Finns det någon risk att gipset blir fuktskadat? Och gäller det i så fall även om man ser till att ombesörja god luftcirkulation mellan panelen och gipset?
 
Hmm...inget svar än. Ok, men om jag spinner vidare lite: Anta att gipsskivor är ett dåligt material att ha under bastupanelen (trots luftspalt), måste jag riva bort all gips då eller räcker det med att spika upp en tunn träfiberskiva över gipset för att skydda det mot direktkontakt med eventuell ånga?
 
Hej,

Absolut ingen expert, men vi hade samma råd med gips, vi hade gips uppe, kört fuktspärr över skruvhålen, tills grannen (snickare) kom och sa att gips ska man inte ha i bastu.
Vi slet ner de, blev en liten liten kant kvar nertill som klinkret står mot.
Satte upp bastufolie, luftspalt på några centimeter och satte upp panelen.
Mot vår kattvind har vi t.ex. inget annat än folie och panel, ändå finns det inte en tillstymmelse till värme i de utrymmet efter en kväll i bastun.
Nu har vi ju snedtak därav kattvind dvs vinden är under halva höjden på bastun, men ändå.
Att bygga bastu är inte raketforskar-teknik. Klassas väl inte ens som våtrum om jag inte minns fel?
Luftspalt krävs bara mot yttervägg, vi har dock runt om för att slippa eventuell värme sprids vidare.
Har bilder om de lockar, dock inge speciellt, svart folie, luftspalt, klar bastu =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.