Står i val och kval vilket vi ska köpa, induktionsspis eller vanlig.
Har även läst om strålning från induktionsspis, någon som hört något om detta?
Jag har även hört att det är bara vissa kastruller som funkar?
Tacksam för råd!
 
Om du söker i forumet kommer du att hitta gamla trådar med massor av synpunkter.
Men svarar gärna ändå.
Efter att för ett år sedan ha bytt till en induktionshäll, skulle jag aldrig byta tillbaka. Den är snabbare, lättare att snabbt reglera, och plattorna blir inte lika varma. Det enda jag inte tycker om är touchkontrollerna, vred är mycket bättre, men man vänjer sig.
Vi hade otur och fick byta samtliga kastruller och stekpannor, endast gjutjärnsgrytan är kvar. Men det är faktiskt trevligt med lite nya grytor, fast kostnaden för att byta alla var betydande.
Kolla med en magnet i botten på grytorna, om den fastnar eller tydligt dras mot botten, kan du använda dem på induktionsspisen.
Jag utgår från att någon myndighet har kollat strålningen och ansett den
vara ofarlig. Annars hade vi nog fått läsa mer o detta i media.
 
H
Enda nackdelen är väl inköpspriset.
 
Bara positivt! skulle aldrig byta tillbaka! och så gott som alla (nya) stekpannor och grytor fungerar på induktion idag

  • Lättare att hålla ren då den inte bränner fast lika lätt

  • Har med något snabb läge. (Tar under minuten innan vattnet kokar)

  • Och slipp att det kokar över efter att du sänkt värmen. (Den reglerar direkt)
 
Här är en färsk tråd som avhandlar ämnet

http://www.byggahus.se/forum/vitvar...-foerdelar-nackdelar.html?highlight=induktion

Jag personligen ser ingen anledning till att inte ha induktion. Det är det bästa sedan skivat bröd.

Kan också tillägga att det var få grytor och stekjärn vi fick byta, det var uteslutande lite mindre billigare stekjärn, typ plättjärn och liknande i aluminium som fick åka på tippen. Det mesta vi hade fungerade annars bra. Har heller inte upplevt några störande tjutande ljud som många klagar på trots vissa billigare kokkärl
 
Redigerat:
Bytte till induktionshäll nu när jag gjorde om köket, helt klart det bästa jag ha gjort skulle aldrig kunna gå tillbaka till vanlig häll igen.
Det går riktigt snabt att koka upp och man kan reglera värmen direkt.
 
Som sagt...touchkontrollerna är det enda jag inte tycker är tipp-topp men jag kan leva med dem för de andra fördelarnas skull.
 
Touchkontrollerna är väl precis lika värdelösa på en vanlig keramisk häll som på en induktionshäll? Det är synd att designen har fått gå ut över funktionen så mycket, men det finns ju induktionsspisar i det traditionella formatet också. Alltså häll ugn och vred i en golvplacerad enhet. Tyvärr har jag inte själv induktionsspis, men har provat det och vill ha. Jag ser nästan bara fördelar.

Erik
 
Bara fördelar. Kontrollernas utformning är ju inget speciellt för induktionen. Jag har utfällbara "rattar" och tycker det är suveränt. Skulle aldrig vilja gå tillbaka till standard glaskeramikhäll.
 
Verkar vara stor skillnad mellan olika fabrikat. Vissa surrar å har sig.. Sök hör på forumet, samt googla! Finns även filmer på youtube där missnöjda personer har filmat hur mycket deras induktionshäll låter.

Annars har jag förstått de så här ungefär:

+ effektivare (drar mindre ström för att värma samma mängd, samt mindre eftervärme som går till spillo)
+ reglerar direkt, inte trög reglering som en gammeldags spis
+ själva plattan blir inte varm, bara grytan. Så ingen risk att man bränner sig/bränner ner huset om man råkar slå på en platta (barnsäkrare)
- dyrare i inköp
- strålning som kan vara farlig?
- funkar inte på alla kokkärl
- vissa har ett jobbigt surrande ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.