Hej Peter

Ni verkar mycket nöjda!! Eller finns det något att anmärka?
Jag har hört mycket om hur energisnåla dessa hus är. Stämmer det?
Är det svalt på sommaren och varmt på vintern?

Mvh
Robban
 
Vi har inte bott i huset ett år ännu men vi är nöjda med huset, svalt på sommaren och i vinter har det inte varit några problem med värmen inne (-27.3 som kallast ute).

Men att det skulle var extra energisnålt håller jag nog inte med om.
Vi har 350mm blocken med ett U-värde på 0.25 och det stämmer bra.
Om du köper idag tror jag att dom har bytt isolering och ökat tjockleken på isolering med 50 mm, U-värde 0.17.
Hoppas att jag besvarde några frågor.

Mvh Peter
 
Fint hus och trevlig blogg!

Vi har haft tankar på att bygga ett hus från Lammi. Hur tyckte ni priserna på tillval var?

Micke
 
Det var länge sen man hörde något om nån som bygger med Lammi-blocken här på forumet.

Är det någon annan på forumet mer än Gomma som byggt med Lammi-block?

Känns som ett väldigt intressant koncept, men det verkar inte vara så många som bygger med dem fastän blocken har producerats i ganska många år nu, vad är haken?

För några år sen tog "Svenska Livsrum" över som representant för lammi, någon som har några erfarenheter av dem?
 
Vi byggde med Lammi 200mm massiva betonghålstensblock och lade 150mm EPS utanpå för en rejäl värmelagrande konstruktion och bevarande av stenhus-effekten (dvs så mycket sten som möjligt på insidan istället för cellplast). Lammi 100mm block som innerväggar (fyllda med betong även dem) och platsgjutna valv.

http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/91786-egenritat-hus-med-hogt-i-tak.html

Ca 350 kvm golvslingor och totalt ca 20 kKW timmar i förbrukning inkl hushållsel med bergvärme (2x 140m borrdjup och 13 Kw)
 
Redigerat:
SH, ditt bygge är väldigt imponerande!

Kan tänka mig att det rör sig om storleksordningen 400kr/m2 färdig vägg billigare om man gör så som du gjort så det är lite lockande, men det yttre skalet blir inte lika robust dock tillkommer möjligheten att välja isoleringstjocklek själv och det går att dra 110-rör i väggarna och det inre skalet blir starkare, svårt att väga för och nackdelarna mot varandra...

Vilken var leverantören av lammiblocken i ditt fall?

Vad anlitade du för firma som byggde upp väggarna med blocken?

Använde du samma vägg med skalblock+eps+puts även under mark?
 
Jag började bygga 2006 och köpte in alla block via Solcon. Minns ej kvm pris, men har för mig att det nästan blev dyrare med min (efter konstruktörens inrådan) metod eftersom arbete + material för att fästa all eps på väggarna tillkommer. Jag byggde i egen regi. Fördelen är som du nämner ett massivt inre skal (med värmeackumulerande och utjämnande effekt) och möjlighet att gjuta in allt inklusive 110 rör och inte minst att betongen flyter ner fint vid pumpning, jag har sett byggen där de fått lufthål i väggarna med smalare block / eps block som har mindre mellanrum. På ställen med t.ex massivt jordtryck krävs mycket armering och då krävs mycket betong runt om, dvs stora håligheter i blocken.

Under mark har vi till 90% gjutit in kallförråd där väggarna har eps och puts, resterande ytor med direktkontakt med mark har isodrän och fiberduk.
 
Redigerat:
Ok, nu är det en annan firma, Svenska Livsrum, som säljer blocken och priskskillnaden på själva blocken har jag koll på då jag fått prislistor från dem. Dock verkar de få som använt lammiblock på byggahus.se köpt dem från Solcon, verkar inte vara någon som har nån erfarenhet av svenskalivsrum :(

Hur fäste du EPS:en i blocken?

Har du isodrän istället för EPS:en+puts eller tillkommer isodränen så du har skalblock+eps+puts+isodrän+fiberduk i källarväggen unde mark?
 
Jag hade direktkontakt med tillverkaren (http://www.lamminbetoni.fi/portal/se/) vad gäller mängdning och transport, så det bör inte vara några problem. Är du osäker, ta en kreditupplysning på den nya åf.

Hur fäste du EPS:en i blocken? Ett speciellt eps lim, ser ut som rött bruk av märket Weber tillsammans med långa plugg som man borrar genom eps:en in i betongväggen. Därefter nät och ytterligare specialbruk och primer innan putsen.

Har du isodrän istället för EPS:en+puts eller tillkommer isodränen så du har skalblock+eps+puts+isodrän+fiberduk i källarväggen unde mark? Bara isodrän och fiberduk under mark
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.