Har en vedpanna från mitten av 80-talet och till det har en tidigare ägare kopplat den gamla oljetanken som ackumulatortank. 3 m3 tank som bara är isolerad på insidan. Grunden är odränerad så all värme går ut i gräsmattan..:(
För att vi ska få upp tanken i 60 grader får vi idiotelda i 3-4 dygn och efter 1 dygn är den nere på 20-30 grader igen. Ingen som helst ekonomi i det med andra ord.
nu har vi pumparna till tanken avstängd och kör bara på den lilla tank som finns i pannan, men vi får ju elda minst en gång varje dag.

Hur stor tank behöver vi (2 vuxna, 4 barn, ) och vad kan det kosta?
Vill ha lite kött på benen innan jag kontaktar en firma, för att inte bli påsåld nåt jag inte behöver.
 
H
Byt ut hela rasket i stället för att kosta på ett dåligt system. Det blir billigast och bäst.
Inte betalar du väl för omlindning av motorn till din 10 år gamla dammsugare.
 
Jo, tanken har slagit mej, men det ät ingen billig historia...
 
Kolla blocket finns mycket bra beg.
 
Vad eldar ni med för panna??
Är det en liten panna med typ 20 kW effekt o 50 liters eldstad så förstår jag att ni får elda, Men ni bör helt klart fixa isolering runt hela tanken..

Hur bereds vv idag??
Är det instoppad slinga el beredare i tanken??
Finns det någon laddomat??

Det kanske tom sitter elberedare för vv o då skulle jag bara skaffat en tank till på 500-750 l med dubbla slingor o kopplat ihop med nuvarande tank o fixat bra isolering med minst 30 cm i sidorna o 40-50 cm i toppen på nuvarande o nya tanken sedan skaffat en bättre panna typ effekta 60 kW
 
Det är väl inte fel på tanken, det är för dålig isolering, baxa fram tanken en bit (och upp) och isolera runt om, med rätt panna får ni en bekväm eldning. Kasta ut de prylar som inte fungerar men behåll tanken.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.