Lateralus skrev:
Ska mickla dit ett jordat apparatintag :)
Just det! Gamla Nilfiskar har väl apparatintag?! Då är det ju en enkel sak att fixa!
 
Ställ undan dammsugaren.
Att försöka jorda en maskin kan vara jättesvårt. Anledningen till man inte jordade för var att det inte fanns något som var jordat i husen. Husen var med isolerade golv (trä-, plastgolv, heltäckningsmattor m.m.) Idag har vi betong och klinker som inte räknas som isolerande.
Om dammsugaren är spänningsförande och man håller i dammsugaren och berör något som är jordat blir man en del av elkretsen.
På sin höjd kan man jord en armatur som är av metall.
Så sluta med att bygga om Era elektriska apparater.
 
Grefen skrev:
Ställ undan dammsugaren.
Att försöka jorda en maskin kan vara jättesvårt. Anledningen till man inte jordade för var att det inte fanns något som var jordat i husen. Husen var med isolerade golv (trä-, plastgolv, heltäckningsmattor m.m.) Idag har vi betong och klinker som inte räknas som isolerande.
Om dammsugaren är spänningsförande och man håller i dammsugaren och berör något som är jordat blir man en del av elkretsen.
På sin höjd kan man jord en armatur som är av metall.
Så sluta med att bygga om Era elektriska apparater.
Ditt fyrkantiga svar hjälper inte trådskaparen!

Om han tänker använda sin nyrenoverade gamla dammsugare i en miljö som kräver det så är det bättre om den byggs om och blir skyddsjordad, än att den används utan. Apparaten är efter detta inte typgodkänd och får givetvis inte föras vidare till annan person. Det viktiga är att ombyggnaden görs på ett betryggande sätt så att alla ledande delar av höljet är kopplade mot jord.
 
Börjar med att tacka för alla svar :)

Jag är medveten om varför man inte ska hålla på och bygga om sina maskiner som hemmapulare. Hur som helst så tror jag att jag med lite upplysningar om bestämmelser är kapabel att bygga om den för min egen säkerhet. Den kommer med största sannolikhet inte att byta ägare heller.

Ett jordat apparatintag ska monteras. Fas och nolla kopplar jag som innan. Jorden ser jag till att koppla till all metal som kan beröras. Anslutningen gör jag med hjälp av kabelsko + taggbricka. Färdigt?
 
Och är det färg så skrapa bort den, fäster du sedan kabelskon med plåtskruv så är det inte godkänt, det lär krävas dubbla anslutningar om man använder plåtskruv så mitt råd använd skruv och mutter eller befintliga skruvar (som håller ihop dammsugaren)

Protte
 
Grefen skrev:
Ställ undan dammsugaren.
Att försöka jorda en maskin kan vara jättesvårt. Anledningen till man inte jordade för var att det inte fanns något som var jordat i husen. Husen var med isolerade golv (trä-, plastgolv, heltäckningsmattor m.m.) Idag har vi betong och klinker som inte räknas som isolerande.
Om dammsugaren är spänningsförande och man håller i dammsugaren och berör något som är jordat blir man en del av elkretsen.
På sin höjd kan man jord en armatur som är av metall.
Så sluta med att bygga om Era elektriska apparater.
Med det "lilla" undantaget då att de flesta rum hade jordande ledningar och element för vattenburen värme.....även då alla uttag var ojordade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.