Jag har samma erfarenhet på min, den stannar och piper på fullgas, släpper man då så orkar den dra lite till. Detta gäller karmhylsor i nya fönster. Menar ni alltså att maskinen inte ska uppföra sig så?
 
Kave skrev:
Jag har samma erfarenhet på min, den stannar och piper på fullgas, släpper man då så orkar den dra lite till. Detta gäller karmhylsor i nya fönster. Menar ni alltså att maskinen inte ska uppföra sig så?
Nej, så ska den fungera, det är ett överbelastningsskydd (ditt batteri behöver laddas) - och det är inte hälsosamt för batterierna att förtsätta, bättre att gå och ladda och köra på med ett nytt batteri.

Som jag har förstått det så är problemet ovan att maskinen fortsätter snurra när man har släppt ut avtryckaren?
 
Dragarna piper när de är överbelastade det stämmer. Ofta kan det hända när man kör i hastighetsläge 2 och kör tunga grejer. Det brukar lösa sig genom att växla ner till 1:an.

Däremot funkar det inte på de dragarna som är trasiga, de orkar helt enkelt inte. Pipet kan komma precis närsomhelst även fast man inte kör så tunga grejer. Så uppför sig min T15.

Det där med att ÅF vill ha in hela paketet med dragare, batterier och laddare är för att de hör ihop på något sätt. Det är samma serienummer på alla grejerna. Vet inte riktigt hur det fungerar men det är den förklaringen jag har fått.
 
Redigerat:
Ingen som dragit i karmhylsor? Att köra detta på tvåan är helt omöjligt med min som jag i övrigt tycker är stark.
 
Kave skrev:
Ingen som dragit i karmhylsor? Att köra detta på tvåan är helt omöjligt med min som jag i övrigt tycker är stark.
tvåans växel är till för att dra i skruvar snabbt och borra mindre hål med. Så fort man använder t.ex. hålsågar, stora spiralborr, drar karmskruv och liknande tunga grejer så bör man gå ner till ettan, då orkar maskinen med mycket mer.
 
Nu så här en månad efter att jag lämnat in ett gäng dragare på service har de fortfarande inte blivit klara. Det svar jag fick när jag ringde ner till Festool är att kretskortet till dragarna är restnoterat. Vilket tyder på att det är ett rätt så vanligt fel, alternativt att kretskortet är felkonstruerat. Inte så mycket man kan göra tyvärr men vi får hoppas att det hittar felet.

Jag konfronterade min säljare på nordbygg men han verkade inte ett dugg intresserad av att höra talas om trilskande skruvdragare.
 
För att vara lite synisk, och utan att lägga vikt på märke osv. Men jag upplever att märken som utger sig för att hålla hög kvalité i större grad försöker mörka minsta problem. Man skyller på måndagsex osv och man kryper till korset efter många påtryckningar
 
Nu är jag trött på min dragare, ska skicka in den snarast möjligt. Hann skruva i ungefär 20st 3.9x30mm gipsskruv innan den gav upp. Filmade allting så jag kan visa säljaren.
 
En liten fråga:

Är det fortfarande problem med T-modellerna?
 
B
om priset motsvara kvaliteten på maskinerna skulle jag gärna köpa festool.
 
Festool har fortfarande inte erkänt att de har problem, ändå så har vi dragare inskickade som väntar på delar, elektroniken är restnoterad. Mycket märkligt om de inte har några problem. Jag fick tillbaks min privata för ett tag sedan och nu fungerar den som den ska. Men vi får in en dragare i veckan som vi skickar på rep ungefär. En del dragare har varit inne 4-5ggr. Plus att festool vägrar betala frakten ner till malmö. Mycket svagt av ett premiummärke. Men jäklar så bra dragaren är när den fungerar, har rivit en hel del i garaget i helgen och jag har använt både vinkeltillsatsen och excentertillsatsen. Det är en fröjd att använda bra grejer.

Men för att svara på frågan om det fortfarande är problem med T-serien så vet jag ärligt talat inte, vi har inte fått tillbaks någon maskin som är nyare än ett halvår.
 
Är nya C-modellerna bättre kanske? Svårt att svara på iofs.
 
Har en anmärkning på min T15+3, men vill först passa på att säga att den för övrigt fungerar perfekt, är stark, laddar snabbt osv. osv. Problemet är att när man borrar eller skruvar vertikalt hörs ett missljud, maskinen eller motorn låter lite för mycket jämfört med annars. Vid horisontellt arbete hörs ingenting. Ska väl lämna in den snart, men det känns inte så bra trots allt.
 
Nåja, nu återstår det att se hur en T12 klarar min användning. Jag kanske får sluta att blanda bruk med skruvdragaren iaf.



Mr handyman:
Precis så var min c12:a, och vid belastning så hoppade 1:ans växel ur med ett hemskt skrap. :S
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.