Vad är det egentligen för praktisk skillnad ?

Fördel Enfas:

Billigare ? Eller är den egentligen ? En kortsluten trefas asynkronmotor är väl det enklaste som finns ?

Motorskydd behövs ej ? Nähä det verkar det göra ändå i brux-anvisningen till Grundfos pumpen jag köpte i somras...

Enklare att reglera i olika hastigheter (Iallafall fler än de två man får med Y/D koppling av en trefasmotor.

Enklare eldragning - Ja helt klart..

Effekt: Inte behöver man ngn jätteeffekt för cirkpumpen inte...men är inte trefasmotorn energisnålare för en viss effekt ?

Backup vid strömavbrott: Ja helt klart enklare med en enfasmotor.

Lättare att bygga "små" pumpar...för enfas ?

Driftsäkerhet: Här borde väl trefasmotorn vara överlägsen..Ingen konding som kan ta slut...

Fler synpunkter ?
 
_ap_
Varför undrar du?

Gäller det ett "vanligt" hus eller?
 
Hur stora volymer vatten hade du tänkt cirkulera? 1fas räcker till lätt till ett 300m2+ hus när det gäller att förse med vatten och deustom är de flesta med 3-5 lägen.
 
Jag gissar att tillverkare av cirkulationspumpar inte ger effektiviteten någon större omtanke. Pumpens effekt är ju försvinnande liten jämfört med värmesystemet. Om man reglerar ner effekten på en asynkronmotor genom att sänka spänningen så att eftersläpningen blir stor (Y-koppling, transformator eller tyristorstyrning) så är det katastrofalt för verkningsgraden. Enda sättet att minska varvtalet utan att radikalt minska verkningsgraden är med en frekvensomriktare, och hur många cirkulationspumpar har det?

Exakt samma kortslutna asynkronmotor kan köras direkt på trefas eller med hjälp av kondensator på enfas.

Erik
 
Intresset är delvis av teoretisk natur, men ....

Iofs har vi en gammal (Typ 20 år eller så ?)trefas cirkpump i den anläggning jag tänker bygga om (2 hus, ved, sol,el, acktankar etc...) och den funkar fortfarande problemfritt och är tyst (men antagligen överdimensionerad)

Jag skall bygga om systemet till två shuntgrupper (en för varje hus) och lite andra finesser, i praktiken blir väl nya pumpar av enfastyp...Jag har inte behov av några jätteflöden. Men har sett att det säljs en- och trefaspumpar i ungefär samma kapacitetsklass, så någon fördel måste det väl finnas med en trefaspump (Att de kan felkopplas så de går baklänges är ju ingen fördel:D )Har de kanske längre livslängd ???
 
Redigerat:
Avemo skrev:
Jag gissar att tillverkare av cirkulationspumpar inte ger effektiviteten någon större omtanke. Pumpens effekt är ju försvinnande liten jämfört med värmesystemet. Om man reglerar ner effekten på en asynkronmotor genom att sänka spänningen så att eftersläpningen blir stor (Y-koppling, transformator eller tyristorstyrning) så är det katastrofalt för verkningsgraden. Enda sättet att minska varvtalet utan att radikalt minska verkningsgraden är med en frekvensomriktare, och hur många cirkulationspumpar har det?

Exakt samma kortslutna asynkronmotor kan köras direkt på trefas eller med hjälp av kondensator på enfas.

Erik
Kanske inte förr i tiden men nu finns det "EKO"-märkningar, effektdisplayer, nya EU krav etc, så idag är det helt klart ett försäljningsargument/krav på effektsnåla pumpar...
Att ligga med en gammal ostyrd pump på säg 70W ¨året om kostar ju 615 kWh/År dvs nästan en tusenlapp per år, och gamla pumpar kanske har en betydligt högre effekt än så..., jämfört med en modern behovsstyrd sak som kan gå ned till 10-20% av den effekten kan det ju vara en inbesparing som finansierar en ny pump på <5 år...
 
Redigerat:
Finns ingen anledning att inte installera en varvtalsstyrd pump idag.
Rätt inställd är den överlägsen i energieffektivitet och funktion.
Wilo stratos pico drar 4 watt som minst och har energiklass A.
 
Är det någon som vet hur regleringen fungerar? Jag har bättre koll på motorer än på cirkulationspumpar, men man kan ju spara energi även med en ineffektiv varvtalsreglering. Om en dålig varvtalsstyrning används för att sänka uteffekten till en fjärdedel medan energiförbrukningen sjunker till hälften så har man gjort en besparing även om den kunde ha varit större. Sedan är väl inte förlusteffekten helt förlorad. Åtminstone delvis lär den komma huset till godo, och då ökar payback-tiden.

Erik
 
tryckstyrt.
 
Även jag har ett intresse av teoretisk natur och undrar vilken teknik som används för att reglera pumpen. Det är trycket som mäts, men är det sedan en dimmer eller är det något effektivare som används för att minska effekten?

Erik
 
På små pumpar typ villastorlek av den effektivaste sorten används elektroniskt kommuterade motorer med permanentmagnetiserade rotorer. På lite större pumpar är det standard asynkronmotor med påbyggd frekvensomformare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.