Småhusägare: Hur hög bruttoinkomst har Ni tillsammans? Uppgifter är anonyma.

  • 0 - 9999

    6 Röster 0,3%
  • 10000 - 19999

    24 Röster 1,3%
  • 20000 - 29999

    117 Röster 6,3%
  • 30000 - 39999

    181 Röster 9,7%
  • 40000 - 49999

    332 Röster 17,8%
  • 50000 - 59999

    405 Röster 21,7%
  • 60000 - 69999

    305 Röster 16,3%
  • 70000 - 84999

    270 Röster 14,4%
  • 85000 - 99999

    113 Röster 6,0%
  • Över 100000

    116 Röster 6,2%
  • Antal röster
    1 869
  • Omröstningen stängd .
kamilenski skrev:
Visst har Du rätt. Men man kan se hur vi ligger lönemässigt. Det betyder (ren gissning från min sida) att man bör inte skaffa hus med inkomster under 40000 per par.
Jag hade runt 12k brutto när jag köpte hus, min sambo pluggade gymnasie då så hon bidrog inte så mycket:D

Nu sådär 9 år efter kryssade jag i 50-59:p
 
MagnusSt skrev:
Jag hade runt 12k brutto när jag köpte hus, min sambo pluggade gymnasie då så hon bidrog inte så mycket:D

Nu sådär 9 år efter kryssade jag i 50-59:p

Visst. För 50 år sen hade det räckt med en 500 lapp :p
 
kamilenski skrev:
Visst har Du rätt. Men man kan se hur vi ligger lönemässigt. Det betyder (ren gissning från min sida) att man bör inte skaffa hus med inkomster under 40000 per par.

Ibland läser man om familjer som har det mycket kärvt. Tror orsaken ligger i att dom har för lite pengar att röra sig med.
Att skaffa hus behöver inte vara samma sak som att skaffa hus...

Ska du generalisera inkomsten ska du också generalisera bostadspriserna och generalisera belåningsgraden och driftkostnaden etc etc...
 
HusByggarTomten skrev:
Att skaffa hus behöver inte vara samma sak som att skaffa hus...

Ska du generalisera inkomsten ska du också generalisera bostadspriserna och generalisera belåningsgraden och driftkostnaden etc etc...
Genomsnitt = genomsnitt.
 
kamilenski skrev:
Genomsnitt = genomsnitt.
= ointressant när det handlar om det individuella husköpet.

kamilenski skrev:
Det betyder att man inte bör skaffa hus med inkomster under 40000 per par.
.
Nej, det betyder inte det. Det betyder att man bör köpa hus utifrån sin situation, sin lön, husets pris och husets driftkostnad.
 
Hur räknar ni? Vad avses egentligen med boendekostnader?
Räntor, amortering (som utgift iaf) och driftskostnader, men har någon inkluderat avsättningar till underhåll?
 
Nyfniken skrev:
Hur räknar ni? Vad avses egentligen med boendekostnader?
Räntor, amortering (som utgift iaf) och driftskostnader, men har någon inkluderat avsättningar till underhåll?
Vi räknar inget. Omröstningen visar vad ett genomsnitt svensson / par som bor i hus / Villa och som surfar på byggahus har i lön i månaden. Eftersom alla dessa personer bor i hus / villa tyder det att de har råd med det. Vi kalkylerar inget.

Undersökningen ger bara ett riktmärke på ......

VEM KAN HJÄLPA MIG MED ATT RESONERA? Jaq är dålig på det :(
 
Nyfniken, det var iof ingen diskussion om boendekostnader i den här tråden.
Vad jag vänder mig mot är dock uttrycket "att man inte bör skaffa hus med inkomster under 40000". Det har ju liksom ingenting med ett husköp att göra.
 
Haha, jag skrev i fel tråd!

HusByggarTomten skrev:
Vad jag vänder mig mot är dock uttrycket "att man inte bör skaffa hus med inkomster under 40000". Det har ju liksom ingenting med ett husköp att göra.
Det har jag väl inte skrivit? (Jag håller för övrigt med dig).
 
Nej nej, det var inte du som skrev det.

Jag förstod nästan att du skrev i fel tråd då det fanns en liknande... :)
 
Det var jag som skrev det. Men jag hade fel :blushing:
 
Lyfter upp tråden lite :)
 
kamilenski skrev:
Har Du svarta pengar ? :D

Brutto för att lönen är brutto minus ev. skatt! Inte netto plus skatt.

p.s. det kvittar vad man tar upp. Det är alltid någon som måste ha sina 5 ören med ;)
Går att tjäna pengar helt utan skatt alldeles lagligt. Jag har tex en ren nettolön från min arbetsgivare, som skattemyndigheten ser och godkänner varje år så länge som jag är på jobbet minst 183 dagar sett över en 1årsperiod.

Vi som lever så är iofs en minoritet av samhället.
 
Snygg fördelning av svaren, nästan ett skolboksexempel på en Bell-kurva (vid 280 som röstat).
 
Får man rösta om man bor i Bostadsrätt? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.