Hej!
Vi söker hantverkare till vårat husbygge i Varberg. Vår säljare tycker vi ska välja dessa:
Bollebygds El & VVS
Lunar Entreprenad AB för grundarbeten

Snickaren har vi fortdfarande inget namn på

Har någon erfarenhet av dessa eller har ni hört något om dem?
Någon som vill rekomendera nån?
 
Hej,

Du kan få en enkel uppfattning genom att titta på http://www.allabolag.se/ och söka på de båda bolagen. Du ser ju där bl a hur länge de varit registrerade och vilken omsättning de har.

MVH
/MF
 
Självklart ska du få se alla yrkesbevis och ev cerifieringar som krävs för vissa typer av jobb.

Ingen utan giltigt yrkesbevis arbetar på vårt hus iallafall. Dock ska man tänka på att vissa certifieringar ligger på företaget eller en viss person men alla ska ha ett yrkesbevis.

Av femton aktörer som kom hem till oss för att titta på ett jobb en gång var det endast två firmor där alla hade yrkesbevis. Fyra firmor, där hade bara ägaren och resten av arbetskraften hade ingenting och det var de som skulle utföra arbetet. Vissa hade utlänska dokument etc.

Resten hade problem med bankgarantier, f-skattsedlar, för dålig erfarenhet av stora jobb som dessutom fodrade snickarkunskaper av ett speciellt slag.
 
H
Be att få referenser, kolla i mån det går att de inte är släkt eller vänner.
Knacka på hos grannarna till referens objekten. (De har ofta koll på om det vänner, släktskap) och hur det gått med arbetet.

Kolla med skattemyndigheten, då får du dagsfärsk information, obetalda skatter, moms, kolla hur det sett ut bakåt i tiden, senaste 2 åren. tex. Du kan bli kopplad direkt från skatteverket till kronofogdemyndigheterna, kolla där också så att det inte ligger några skulder.

Skriv in i kontraktet hur mycket förseningsavgften skall vara, ju högre desto bättre.
Be att få se bolagens ansvarsförsäkring, ta kopia, kolla datum på denna och att premimen är betald. Kontrollera med försäkringsbolaget vad försäkringen täcker.


Framför allt betala inget förrän arbetet är gjort till full belåtenhet! Bli hellre ovän med byggaren!

Gå inte på att det är bara lite kvar o.s.v. det är upp till byggaren att se till att de där småsakerna blir fixade innan de för betalt.
Något som jag också sett i anslutning till försenasavg. är kan användas del av,
och då skall inte förseningsavg. utgå.
Se till att det står att arbetet skall vara slutfört till xxxxxx datum, därefter är det förseningsavg.
Byggaren kommer säkert att grymta om att de är seriösa och andra är oseriösa.
Det är ju bara att hänvisa till pågående debatt, har de rent mjöl i påsen så förstår de, om inte byt hantverkare.
 
Ja vi skall kolla up dem riktigt noga.
Ang snickarfirma så är det säljarens bror som har en byggfirma så de skall vara vana vid byggkonceptet och känner till husmodellerna rätt väl.
Detta måste väll endå vara en fördel om de har byggt ett likadant hus innan?
 
H
Ja, det kan vara en fördel, men släktskap är inte alltid bra.

Kolla upp den firman extra noga. Oberoende Referenser är viktigt.

Hörde att Kärralund var bra. Kärralunds Byggnadsservice Tel: 031-21 51 06 Mobil 0705-67 96 76.

Målare har jag en som är bra, även tak. Skickar ett PM till dig.
 
Redigerat:
Ok, vad menar du att kärralund är bra? är det en byggfirma? jag hittade inget på eniro.
Ja det är just det med släkltskap som är lite lurigt.
Hur skall man veta att de referenser de anger inte är andra familjemedlemmar??
 
H
wendtm skrev:
Ok, vad menar du att kärralund är bra? är det en byggfirma? jag hittade inget på eniro.
Ja det är just det med släkltskap som är lite lurigt.
Hur skall man veta att de referenser de anger inte är andra familjemedlemmar??
Sökte på nätet och då hittade jag dem, men inte i telefonkatalogen.
Målaren som du fick nummret till känner dessa väl, kolla med honom så att inte firman är borta. Målaren har gjort jobb här och de är snabba och duktiga.

Byggfirman har jag bara hört talas om.
I Pm:et jag skickade dig så står det en takfirma Kolla med Tommy också, han vet nog en del ocså om bra byggföretag. Takfirman har gjort arbete här och de är seriösa.

Familjemedlemmar är alltid lurigt, kolla upp ref. och hör med grannar runt om referensobjekten. Åk ut och titta på referensobjekten be helst om de kan visa någon faktura att som bevisar att det är den firman som gjort jobbet. De förstår säkert om du berättar varför du vill se fakturan.

Sedan finns ju NCC Byggservice och BPA byggservice.
 
Redigerat:
Tar ncc sånna *små* projekt?
jag trodde de inriktade sig mäst på lite större grejjer.
Om detta stämmer så får jag väll försöka kontakta någon på ncc.
 
H
Ja, det gör dom, lite olika från ort till ort. Vet att de tom har gjort badrum dock inte i Göteborg:( Iallfall var det så för ett år sedan. Skadar ju inte att ringa och fråga be om en offert. Har en släkting som arbetar på NCC dock inte Göteborgsregionen men i den staden gör NCC även badrum till privatpersoner.
 
Vad är det för hus ni ska bygga. Vad heter husfirman ,leveratören.Jag har lite kontakter med vissa husleveratörer.
 
Vi skall bygga med myresjöhus, de har ett kontor i mölndal, men huset skall vara i bläshammar varberg.
Idag har vi kollat upp de företagen som myresjöhus rekommendera, och det gick riktigt bra, men om du har några tips ´på hantvärkare så tar vi gärna det och snackar med dem också
 
I Varberg har du HTS Byggservice Götagatan 14 tel 0708-737770 trevlig o mycket duktig snickare har ca 35 års erfarenhet.Har byggt många villor och arbetat utomlands i många år.Vet att dom har byggt en hel del Götene hus bla.
Lycka till med bygget
 
H
Be om referenser (flera) och Kontrollera referenserna noga.
Oavsett hur du fått tag i dessa företag!

Ring skattemyndigheten och kronofogden för att kontrollera att företaget
har F-skattesedel och inte har några skulder eller har haft, gå tillbaka 1-2 år i tiden.

Kontrollera hur länge företaget har funnits. Dessa uppgifterna får du hos skattemyndighen också.

Passa på att kontrollera om personen bakom företaget har fler bolag.
Namnet kan du få på www.allabolag.se

Kolla men kommunen, byggnadskontoret om de känner till företaget
Kolla med konsumentvägledningen, ARN.

Betala aldrig i förskott, betala bara för utfört och godkänt arbete.
Se till att skriva in detta i kontraktet och datum för slutförande, även fördröjningsavgift per påbörjad vecka och att företaget står för alla merkostnader om inte bygget blir klart i tid.

Kolla att företaget har nödvändiga behörigheter.

Kontrollera att företaget har ansvarsförsäkring,
be att få kopia på försäkringsbrevet så att du kan kontrollera att premien är betald.
Skall du uppföra ett nytt hus så behövs det mer försäkringar antar jag.

Sök på företagen på nätet. Ju mer uppgifter du kan ta in ju bättre uppfattning får du om företaget.

Är det möjligt för dig, så läs på och sätt dig in i de olika arbetsmomenten så att du kan reagera om något blir fel.
Se till att få hantverkare som det går att föra en dialog med.
Det är viktigt när du kollar referenser hur de andra har upplevt hantverkarna och hur lätt det har varit att få tag i dessa. Hur de håller avtalade tider..........osv.

Denna länk är nyttig också http://www.konsumentverket.se/kopa/Boende/
 
Det var någon här i forumet som hade problem med Bollebygds El & VVS. Det var nåt med elanslutningen i tvättstugan om jag inte minns fel som inte var helt ok. Trots det så tog det lång tid att få det åtgärdat. Det var bildbevis och allt annat.

Redigering, hittade tråden.
http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.