Någon som har någon erfarenhet av företaget eller hört nått om dem? Säljare knackade på idag och vi är ju lite på gång att skaffa larm men blev inte så förtjust i securitas förslag, när de var här nyligen...
Protex security håller till i södra Sverige, bas i Halmstad men på väg att öppna kontor i Hässleholm.
Jag gillar idén med att köpa sitt larm och själv välja om man vill ansluta till larmcentral, här ute på landet är ju ändå utryckningen en bra bit bort.....
Nåja mest nyfiken på om någon hört något om dem?
 
Vet inget om just det företaget, men ryggar tillbaka direkt när jag hör att de "knackar dörr". Tittade lite på deras hemsida, och tycker inte att de känns helt seriösa.

Är man osäker på vilken leverantör man ska välja tycker jag man ska kolla på www.sakerhetsleverantorer.se eller www.swelarm.se

Lycka till
 
Skaffa GSM uppringare till larmet, då det annars bara är att kapa telefonlinjen. Finns massor av larm att välja mellan.
 
capliam skrev:
Förstår inte att någon kan sitta och bedöma ett företag som oseriöst genom att bedöma en hemsida. Protex är ett fullservice företag.
När man "slår på stort" på sin hemsida att man är Polisgodkänd då börjar iaf mina varningsklockor ringa. Ungefär som när firmor som säljer billig skräpelektronik skryter med att deras produkter är CE-märkta.

Vem som helst som inte nyligen är straffad kan bli Polisgodkänd larminstallatör, bara att fylla i en blankett och betala in ett par hundralappar. Har inget alls med yrkeskunnande eller erfarenhet att göra. Så varför slår man på stora trumman om det?
 
Det krävs mer än att bara betala polisen lite pengar för att bli polis godkänd, jag säger inte att det är hemskt svårt men polisen vill se att du även har någon erfarenhet av larminstallationer
 
capone skrev:
Det krävs mer än att bara betala polisen lite pengar för att bli polis godkänd, jag säger inte att det är hemskt svårt men polisen vill se att du även har någon erfarenhet av larminstallationer

Polisen kollar inte att man installerar larm mm. Har själv ett sådant intyg.
 
Då var det antingen en väldigt slarvig polis eller så var reglerna annorlunda. Fortfarande säger inte att det är så svårt men hos mig bad de att få en kopia på mitt intyg att ja fullbordat en larmkurs, även på min kollega
 
capone skrev:
Då var det antingen en väldigt slarvig polis eller så var reglerna annorlunda. Fortfarande säger inte att det är så svårt men hos mig bad de att få en kopia på mitt intyg att ja fullbordat en larmkurs, även på min kollega
Tycker väl jag är mycket bra, men när jag skickade in om mitt (dock 2002) så krävdes ingenting sådant. Kan troligtvis skilja sig mellan länen också, inte helt ovanligt när man har med polismyndigheten att göra.
 
Haha jo tycker det är väldigt vanligt att man får olika svar från myndigheterna i de olika länen, så kan vara olika men så gick det till för mig iallafall :)
 
Intyg på larmkurs.. jo jag tackar ja :D Någon som vill köpa intyg? säljer det billigt. Finns väl bara ett intyg som bevisar någon form av kunskap, Behörig Ingenjör Inbrottslarm.

Och nej polisen som följer vad lagen säger skall kräva intyg om kurser. det kan denne bli anmäld för.

Larmlagen SFS 1983:1097
Inledande bestämmelser
1 § I denna lag avses med larmanläggning
larmanläggning
en anläggning som är inrättad för att
vid intrång, överfall eller annat liknan-
de brottsligt angrepp avge signal till en
särskild larmmottagare
en signal som avges från en larman-
läggning till en larmmottagare
yrkesmässig verksamhet för installa-
tion, montering, reparation eller änd-
ring av larmanläggningar
ett företag som bedriver larminstalla-
tionsverksamhet
den som innehar en larmanläggning
larm
larminstallations-
verksamhet
larminstallations-
företag
larminnehavare
Tillstånd för larminstallationsverksamhet
2 § Larminstallationsverksamhet får inte bedrivas utan tillstånd.
För tillstånd krävs
1. att den som ansöker om tillstånd kan antas komma att bedriva
verksamheten med noggrannhet och omsorg,
2. att, om sökanden är en juridisk person, en föreståndare för
verksamheten har utsetts,
3. att sökanden eller, om denne är en juridisk person, föreståndaren
och medlemmarna i dess styrelse har gjort sig kända för laglydnad och
ordentlighet.

Staten behöver inte tillstånd enligt första stycket. Detsamma gäller
företag som avses i lagen (1974:191) om bevakningsföretag.
3 § Fråga om tillstånd prövas av polismyndigheten i den ort där
verksamhetens ledning skall utövas.


som synes så står det ingenting om kunskap i lagen.

Sen ringer klockor hos mig med när företag skryter om Polisgodkännande. För mig låter det som att vi klarade inte certifieringen för att få bygga klassade anläggningar.
 
Ringde runder lite i dag o kolla upp dem lite.
Securitas har avslutat deras sammarbete så deras blankett stämmer inte.
Sos alarm har inget samarbete med dem och de har aldrig haft det.

Om du har skrivit på något kontrakt så bör du verkligen överväga om du inte ska säga upp det.
 
Lyfter detta ämne igen då min mor fått besök av säljare ifrån Protex Security.
Då min mor är mycket bestämd av sig och inte "köper grisen i säcken" så blev det som tur är ingen affär. Säljaren började med hur billigt larmet var kontant, inga månadskostnader osv, när mamma tyckte det var dyrt så kontrade han med låg månadskostnad. Påtalade hur enkelt och lättanvänt larmet var, hur avancerad och framtidssäkert. Sedan försökte han med ren skrämseltaktik få morsan att köpa larmet för att känna sig trygg, började prata inbrottsstatistik och hur mycket inbrott och rån det sker dagligen. När morsan trots alla argument inte var intresserad blev han arg och mycket irriterad och morsan fick nästan slänga ut honom fysiskt för att bli av med honom. När jag sedan kollade upp larmpaketet så finns det larm med motsvarande eller fler/bättre funktioner till under halva priset som Protex larmpaket kostade.
Detta är samma modell som dammsugarförsäljarna (Gamla Kyrby, Sacura osv) använder för att sälja sina produkter.

Så en stor varning för detta företag och dess produkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.