Inne på detta med avfallskvarn MEN har ringt runt och ingen som kan svara på min fråga:
Vi bor i villa med egen trekammarbrun och intresserad av att veta hur mycket mer den kommer att fyllas för ett hushåll på fyra personer om en avfallskvarn installeras?
Vill inte förlora på fler tömningar av brunnen på de man tjänar på mindre soper....
 
Vad jag har läst så rekommenderas INTE avfallskvar om man har enskilt avlopp.
 
Jag hade avstått i vilket fall somhelst..
Har idag en installerad och jag ångrar det grymt, kommer plocka bort den nu när jag renoverar.
I första hand så tycker jag inte att den används så mkt som tänkt, för det andra så upplever jag att det är svårt att hålla det hygieniskt oavsett hur mycket vatten man spolar i kvarnen efter körning, dvs det drar till sig flugor etc i mycket större utsträckning än en vanlig sil.
Den har även löst ut ett par ggr för att saker fastnat och det har vart ett H*lvete att plocka ner och få ut grejorna när väl kvarnen är monterad, med en massa vattenkladd i skåpet som följd.
 
Jag har avfallskvarn och trekammarbrunn. Är nu efter ca fyra år mycket nöjd med kvarnen. Om jag flyttar monterar jag definitivt en avfallskvarn där också. Särskilt är det skönt att omedelbart bli av med matresterna, så man slipper alla flugor.
Det har inte varit några problem alls med trekammarbrunnen. Jag tror inte att köksavfallet påverkar nedbrytningen på något sätt.
 
andersmc skrev:
Jag har avfallskvarn och trekammarbrunn. Är nu efter ca fyra år mycket nöjd med kvarnen. Om jag flyttar monterar jag definitivt en avfallskvarn där också. Särskilt är det skönt att omedelbart bli av med matresterna, så man slipper alla flugor.
Det har inte varit några problem alls med trekammarbrunnen. Jag tror inte att köksavfallet påverkar nedbrytningen på något sätt.
Du har inga problem med lukt/flugor etc?
(bor bredvid en hage, så flugorna finns "runt krokarna" kanske inte blir bättre av att ta bort den..)
 
Det finns avfallskvarnar och så finns det avfallskvarnar.
Det är stor skillnad på en budgetvariant och en rejäl maskin. Som svart o vitt.
Har man en budget blir man bara heligt förb_nnad varje gång man skall mala ner något.
Har man bestämt sig för att skaffa avfallskvarn är det bara en ordentlig sådan eller låta bli. De kraftigaste tar till och med kotlettben. De har blivit tystare också.
För att hålla ren avfallskvarnen skall diskmaskinens utlopp gå genom avfallskvarnen så håller den sig ren och luktfri.

Blanco säljer några olika varianter och här är deras bästa. De finns i Sverige också men jag hittar inte länken dit.
http://www.insinkerator.dk/Evolution_200-603.aspx
 
andersmc skrev:
Jag har avfallskvarn och trekammarbrunn. Är nu efter ca fyra år mycket nöjd med kvarnen. Om jag flyttar monterar jag definitivt en avfallskvarn där också. Särskilt är det skönt att omedelbart bli av med matresterna, så man slipper alla flugor.
Det har inte varit några problem alls med trekammarbrunnen. Jag tror inte att köksavfallet påverkar nedbrytningen på något sätt.
Intressant att höra den sidan också.
Läst så mycket är på Byggahus att det absolut inte ska vara avfallskvarn när man har eget avlopp.
 
Vad jag hört skall man räkna en avfallskvarn som en extra person i hushållet. Vid kontakt med Uponor så såg de inget problem med att använda avfallskvarn till sina anläggningar.
 
Denna fantstiska maskin borde alla ha.
Bor i villa och mängden spopor till soptunnan halverades när kvarnen monterades.
påverkar inte 3-kammarbrunnen negativt, vad jag vet. slamsugningfolket tyckt att "skiten sett bra ut brunnen", markbädden har inte påverkats alls det vet jag för jag var lite nojig när jag satte in den så det blev en extra sjunkbrunn imellan och den har alldrig funnits sedimendt i. på nu 5 år i drift.
 
Låter som det är två sidor här.
Teoretiker och praktiker eller vad man ska kalla det.

Låter som jag ska prova avfallskvarn och bilda mig en egen uppfattning.
 
Smotany skrev:
Du har inga problem med lukt/flugor etc?
(bor bredvid en hage, så flugorna finns "runt krokarna" kanske inte blir bättre av att ta bort den..)
Nej, tvärtom. Absolut inga flugor runt något som har med avloppet att göra och betydligt mindre runt kompost och soptunna.
 
Vi kommer att montera avfallskvarn i vårt nya kök som ska vara på plats i maj. Vi har valt Blancos Insinkerator 65...men är det stor skillnad på eras Evolution maskiner som kommit?
 
Fredrics skrev:
Vi kommer att montera avfallskvarn i vårt nya kök som ska vara på plats i maj. Vi har valt Blancos Insinkerator 65...men är det stor skillnad på eras Evolution maskiner som kommit?
De har fått den betydligt tystare än de tidigare modellerna.
Prestandan är den samma i stort sett.
Men tyst är bra.
 
Tänkte bara upplysa om att dessa är mycket billigare utomlands. Köpte själv precis en in-sink-erator Evolution 200 från England och betalade totalt sett (ink. frakt) ~3800,-. Jämfört med f.ex. Tretti.se (där den kostar 10090,- ink frakt) sparade jag alltså 6300,-.
 
Låter intressant, du har inte en länk till återförsäljaren i UK?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.