1 232 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
El-fel??
Hej!
Vi har en Separett classic 3000 på landet och nu har fläkten börjat krångla.
Den saktar ner för att sedan sluta helt att fungera, har kört WD40 och fläkten drar i gång. För att efter olika tid sakta ner och sluta fungera igen.
Vad kan vara fel?
Har skruvat i sär och det är någon typ av elmotor med magneter.
Vi har en Separett classic 3000 på landet och nu har fläkten börjat krångla.
Den saktar ner för att sedan sluta helt att fungera, har kört WD40 och fläkten drar i gång. För att efter olika tid sakta ner och sluta fungera igen.
Vad kan vara fel?
Har skruvat i sär och det är någon typ av elmotor med magneter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 171 inlägg
Tja, lagren i motorn är väl på gång att ta slut. Enda chansen, förutom att byta motorn, kan vara att plocka isär motorn och rengöra alla glidytor.
Gamla grammofonmotorer råkade ofta ut för liknande fel. Det hjälpte bara för stunden att smörja. Motoraxeln belastades i sidled av ett mellanhjul, och arbetade sig in i glidlagret på den sida som utsattes för tryck.
Man kunde känna stor skillnad på friktionen om man manuellt tryckte axeln åt olika håll i lagret.
Ibland kunde man skruva isär motorn och vrida lagerhållarna 180 grader, och på så sätt få axeln att arbeta mot en oskadad del av lagret.
Om din fläkt är konstruerad så att lagren belastas mer på ena sidan , kan du ju testa detta.
Fast finns den som reservdel hade jag köpt en ny. Man förlänger bara livslängden med ovanstående. Den blir inte "som ny".
Man kunde känna stor skillnad på friktionen om man manuellt tryckte axeln åt olika håll i lagret.
Ibland kunde man skruva isär motorn och vrida lagerhållarna 180 grader, och på så sätt få axeln att arbeta mot en oskadad del av lagret.
Om din fläkt är konstruerad så att lagren belastas mer på ena sidan , kan du ju testa detta.
Fast finns den som reservdel hade jag köpt en ny. Man förlänger bara livslängden med ovanstående. Den blir inte "som ny".