Hejsan.
Har kommitöver ca 10 liter golvfärg. Tänkte att man kunde ta och måla källartrappen och golvet med den. Men det var nån som sa att man inte skulle måla golv i källare för att det drar upp fukten i plattan och sen spricker färgen.
Stämmer detta?
 
Man vill att källargolvet ska kunna andas och det lär den inte kunna göra med golvfärg på golvet, så nej det är ingen bra idé.
 
Ja, beroende på hur tät färgen är så gör den det svårare eller hindrar helt fukten från att ta sig upp ur plattan, vilket gör att färgen flagnar om det är tillräckligt mycket fukt som vill upp. Det beror alltså både på hur mycket fukt som vandrar upp i den aktuella källaren och hur tät färgen är.
 
Hej,

jag har ett målat betonggolv i vår källare och vår besiktningsman sa att det skulle släppa ínom några år.

Nu är vi inne på att lägga isola platon med en parkett ovanpå och ventilerade trösklar. Gissar på att man måste få bort färgen innan annars kan det bildas mögel när färgen börjar släppa under platon-mattan?

Någon som vet mer?


/Pontus
 
Jaså? Finns det olika sorts färg då kanske? Jag är ingen expert alls på färg så jag gick till färghandlar´n å sa att vi ville måla vårt källargolv. Vet inte vad för sort för det här gjorde vi vintern 2002 men tydligen fick vi rätt färg för den sitter som den ska fortfarande Har målat tvättstugegolvet också med samma goda resultat. Det är en Beckers färg som gick att bryta. Att ha ett obehandlat betonggolv i källaren är inte speciellt trevligt men målat ger en snygg och lättstädad yta.
 
Behöver ju inte flaga heller med fel färg, beror ju på hur mycket fukt det är som vill vandra upp genom plattan, dvs är det en riktig torr mark så kan du måla med plastfärg om det skulle vara så.

Själv använde jag epoxifärg från epoxibutiken (Nils Malmgren AB) som är diffusionsöppen.
http://www.epoxibutiken.se/index.php?cPath=24&osCsid=0dc983d1e79d705a59b2be6264ef1008

Får se om det håller eller ej men bra blev det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.