behöver verkligen hjälp. typ nu. :( HJÄLP MOI
 
Vad menar TOI?

Finns det överhuvudtaget friggebodar utanför Sverige?
Och vad är speciellt med en frigga i just Åre?
Beskriv vilka egenskaper du funderar på.

//KoW
 
KnockOnWood skrev:
Vad menar TOI?

Finns det överhuvudtaget friggebodar utanför Sverige?
Och vad är speciellt med en frigga i just Åre?
Beskriv vilka egenskaper du funderar på.

//KoW

Jag vet inte riktigt vad jag behöver veta. Det jag vet är hur som helst att man bör tänka på att ha ordentlig isolering och grund utifall den placeras i Åre, och t.ex. ordentliga takstolar samt ökad storlek på stödbenen (?) på grund av snön. Och att man kanske inte behöver oroa sig lika mycket för isolering i Franska Rivieran utan bör tänka mer på att sätta in ventilationssystem och fukten (?). Haha herregud, är helt förvirrad :( behöver veta rent byggnadstekniskt, tror jag.
 
  • Gilla
Ere
  • Laddar…
Isolering är viktigt även i varmt klimat. Att sova i en 50grader varm friggebod är nog ingen höjdare.
 
MaZtoR skrev:
Isolering är viktigt även i varmt klimat. Att sova i en 50grader varm friggebod är nog ingen höjdare.
åh, det har du rätt i. bläh.

men hur skulle ni svarat på den frågan liksom? "Vad bör det vara för skillnader mellan en friggebod i Åre och Franska Rivieran?" :blushing:
 
Priset?
 
---om resan är målet så föredrar jag den på rivieran...
 
Carita, om du berättar bakgrunden till frågan så är det säkert lättare för folk på forumet att komma med bra svar. Tänker du rent hypotetiskt, planerar du att bygga en friggebod i Åre, eller på Franska rivieran?

En "Friggebod" är för övrigt bara en generell term på en bygglovsbefriad byggnad på max 15 kvadratmeter och max 3 meters nockhöjd, sen får den se ut hur som helst och vara konstruerad hur som helst i princip..

Dock skulle jag förutsättningslöst spontant besvara din originella fråga med:
I Åre skulle "friggeboden" antagligen vara byggd av knutat timmer, kanske med torvtak, och ha en kamin installerad..och en bastu. På franska rivieran skulle nog motsvarande byggnad vara av sten, vitkalkad med tegeltak och ha klinkergolv..och airconditioning...
 
Forbo skrev:
En "Friggebod" är för övrigt bara en generell term på en bygglovsbefriad byggnad på max 15 kvadratmeter och max 3 meters nockhöjd, sen får den se ut hur som helst och vara konstruerad hur som helst i princip..
Dessutom får du inte formellt bo i en "friggebod", tror inte du får ha vatten och avlopp heller, i båda fallen krävs det bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.