Shit pommes frit, detta är ju mer spännande än Perry Mason, synd att rättsväsendet jobbar så långsamt sen.

Hur ska du göra med duschning och sånt i väntan på att det hela reder ut sig? På sikt borde man inte lukta så gott om man väntar på att tinget ska säga sitt.
 
Följer denna tråd med stort intresse. Bra jobbat HerrPeter, uppdatera oss fortlöpande om vad som sker.
Att vara utan badrum och mitt upp i ett byggelände under lång tid är ett helsike, jag vet. :@
 
Bezt skrev:
Shit pommes frit, detta är ju mer spännande än Perry Mason, synd att rättsväsendet jobbar så långsamt sen.

Hur ska du göra med duschning och sånt i väntan på att det hela reder ut sig? På sikt borde man inte lukta så gott om man väntar på att tinget ska säga sitt.
Jo, man måste ju kunna duscha så tills vidare använder jag badrummet, men försöker att vara snabb med duschandet och försöker ha dörren öppen så luften ska cirkulera (det gör kanske ingen skillnad, men känns bättre så).

Jag har nu varit i kontakt med två olika jurister. Den första har jag träffat idag och hon gav ett något kluvet intryck, jag fick inte riktigt någon känsla för vad hon menade att jag borde göra med ärendet, mer än att hon tyckte att jag skulle ta in en annan hantverkare och kolla vad det skulle kosta att göra om arbetet, vilket väl förmodligen är en god idé.
Den andra juristen, som gav ett lite skarpare intryck på telefon, ska jag träffa på torsdag, återkommer sedan. (Ingen av dem är Perry Mason, men det ska nog sluta lyckligt ändå.)
 
Själv hade jag tagit dealen, men jag är glad att det finns folk som du,
som kräver att människor skall ta sitt fulla ansvar.
Dessutom verkar den där hantverkaren behöva sig en riktig näsbränna,
så att han tänker sig för en extra gång innan han försöker samma sak igen.
Hoppas du får upprättelse och det slutar lyckligt för din del!
HEJA HEJA HEJA
 
blir svårt om du anlitat nån som inte är certifierad eller om du inte har haft proffesionella utförandehandlingar med i jobbet. så går det då! kanske hade varit bra o renoverat/bytt ut kaminerna o gjort godkända nya rördragningar med genomföringar i våtrummet (säker vatten).
men j-vl*** trist.
 
En liten uppdatering:
Idag har jag träffat ytterligare en jurist, hon gav ett avsevärt mer skärpt intryck än den första och jag kommer att gå vidare med henne.
Det som nu måste göras är, som tidigare nämnts, att ta in nya offerter för att få en professionell bedömning av vad kostnaden blir för att riva och bila upp befintliga väggar och golv, samt återställa badrummet i ett skick motsvarande vad det var innan Alo kom in i bilden. I praktiken alltså ett nytt badrum. Om jag förstått saken rätt så är skillnaden mellan det pris jag har avtalat med Alo och det pris som offerterna ger lika med det belopp jag kan kräva Alo på. För olägenhet/sveda och värk ser det inte ut som att man kan få något alls, eftersom jag var naiv nog att inte lägga in någon vitesklausul i kontraktet. En läxa lärd. Det jag kan kräva skadestånd för är alltså sådan ekonomisk skada som kan bevisas t ex med kvitton. Detta känns ganska snålt eftersom det bara innebär att jag får tillbaka för mina utlägg, men ingen kompensation för allt det inneburit av försening och arbete och slitande av hår. Alltså i mina ögon ett räntefritt lån. Nåväl, rätt ska vara rätt och är det så lagen säger så får man väl acceptera det (även om jag innerst inne önskar att jag kunde nypa åt hårdare). En brasklapp eller två är dock på sin plats, jag kan mycket väl ha missuppfattat något i ovanstående, så ta det inte för absolut sanning.



Alo har ikväll fått följande mail:

Jag har idag haft möte med jurist (kostnad 1420 kr) och diskuterat vad som bör göras.
Det som kommer hända härnäst är att jag tar in nya offerter på vad det kostar att riva befintligt badrum och bygga upp ett nytt. De extrakostnader det kan komma att innebära kommer att ingå i ett formellt krav riktat till dig, jämte den övriga ekonomiska skada som orsakas.
Det kan komma att ta lite tid att få in offertunderlag, så dröjer troligtvis ett tag innan vi kan ta nästa steg.
I det osannolika fall du intresserar dig för saken så anlitar jag firma "xxx xxx" där jag pratar med Xxxx Xxxxx, om du har några frågor gällande de juridiska aspekterna så går det bra att kontakta henne, i annat fall blir du kontaktad när offertunderlaget kommit in.


Tack för all peppning och kloka synpunkter!
 
Redigerat:
Började läsa denna tråd idag.. Shit vilken energi du lägger ner.. Otroligt imponerad..
Har oxå varit ute för dåliga hantverkare, och vet hur frustration, maktlöshet, sömnproblem, ilska och alla andra känslor som finns känns.. Tummen upp till dig och lycka till.
 
Tufft. d^_^b

Ta nu bara in offerter från förettag auktoriserade för "säkert vatten". :rolleyes:
 
HerrPeter skrev:
En liten uppdatering:
Idag har jag träffat ytterligare en jurist, hon gav ett avsevärt mer skärpt intryck än den första och jag kommer att gå vidare med henne.
Det som nu måste göras är, som tidigare nämnts, att ta in nya offerter för att få en professionell bedömning av vad kostnaden blir för att riva och bila upp befintliga väggar och golv, samt återställa badrummet i ett skick motsvarande vad det var innan Alo kom in i bilden. I praktiken alltså ett nytt badrum. Om jag förstått saken rätt så är skillnaden mellan det pris jag har avtalat med Alo och det pris som offerterna ger lika med det belopp jag kan kräva Alo på. För olägenhet/sveda och värk ser det inte ut som att man kan få något alls, eftersom jag var naiv nog att inte lägga in någon vitesklausul i kontraktet. En läxa lärd. Det jag kan kräva skadestånd för är alltså sådan ekonomisk skada som kan bevisas t ex med kvitton. Detta känns ganska snålt eftersom det bara innebär att jag får tillbaka för mina utlägg, men ingen kompensation för allt det inneburit av försening och arbete och slitande av hår. Alltså i mina ögon ett räntefritt lån. Nåväl, rätt ska vara rätt och är det så lagen säger så får man väl acceptera det (även om jag innerst inne önskar att jag kunde nypa åt hårdare). En brasklapp eller två är dock på sin plats, jag kan mycket väl ha missuppfattat något i ovanstående, så ta det inte för absolut sanning.



Alo har ikväll fått följande mail:

Jag har idag haft möte med jurist (kostnad 1420 kr) och diskuterat vad som bör göras.
Det som kommer hända härnäst är att jag tar in nya offerter på vad det kostar att riva befintligt badrum och bygga upp ett nytt. De extrakostnader det kan komma att innebära kommer att ingå i ett formellt krav riktat till dig, jämte den övriga ekonomiska skada som orsakas.
Det kan komma att ta lite tid att få in offertunderlag, så dröjer troligtvis ett tag innan vi kan ta nästa steg.
I det osannolika fall du intresserar dig för saken så anlitar jag firma "xxx xxx" där jag pratar med Xxxx Xxxxx, om du har några frågor gällande de juridiska aspekterna så går det bra att kontakta henne, i annat fall blir du kontaktad när offertunderlaget kommit in.


Tack för all peppning och kloka synpunkter!
Skönt att höra att du verkar ha kommit i kontakt med en vettig jurist! Kan du inte höra med din jurist vad hon anser om möjligheten att hävda ekonomisk skada p g a dröjsmål i samband med badrumsrenoveringen av den anledningen att du inte kunnat utnyttja bostaden till fullo? (Prop 1984/85:110 s 274 och skadeståndsdelen i HD i NJA 1978 s 307)
 
OHE skrev:
Skönt att höra att du verkar ha kommit i kontakt med en vettig jurist! Kan du inte höra med din jurist vad hon anser om möjligheten att hävda ekonomisk skada p g a dröjsmål i samband med badrumsrenoveringen av den anledningen att du inte kunnat utnyttja bostaden till fullo? (Prop 1984/85:110 s 274 och skadeståndsdelen i HD i NJA 1978 s 307)
Ja hon har hittills gett ett bra intryck, trots att hon är ganska nyexaminerad. Jag har skickat frågan vidare, återkommer med svaret.


Raceman skrev:
Tufft. d^_^b

Ta nu bara in offerter från förettag auktoriserade för "säkert vatten". :rolleyes:
Det borde väl funka även med "puhast vett", d v s "säkert vatten" på estniska?
Nej, skämt åsido, nästa gång ska det vara licensierade hantverkare, något annat blir inte tal om.
 
Jag fick svar från juristen, det verkar inte vara stor poäng i att hävda sådan ekonomisk skada. Hennes svar:

Hej Peter,

I det aktuella fallet var det en hel undervåning i ett hus som ej kunde
brukas under en tid av 6 månader. Skadeståndet som dömdes ut var 3 000 kr.
Således är det väldigt svårt att få ersättning för detta. I HDs motivering
hänvisade de till att en obrukbar del av ett hus/lägenhet medför ekonomiska
skador. Det är således dessa som kompenserades.

Man kan ju alltid yrka på ett belopp men man skall ställa in sig på att det
med största sannorlikhet ej kommer att dömas ut. Vi kan återkomma till
detta inför stämningsansökan.

Trevlig helg!
 
Den där juristen får du vara rädd om, hon verkar vara ett riktigt kap. Du fick alltså ett kvalificerat svar samma dag. :wow:
 
HerrPeter skrev:
Jag fick svar från juristen, det verkar inte vara stor poäng i att hävda sådan ekonomisk skada. Hennes svar:

Hej Peter,

I det aktuella fallet var det en hel undervåning i ett hus som ej kunde
brukas under en tid av 6 månader. Skadeståndet som dömdes ut var 3 000 kr.
Således är det väldigt svårt att få ersättning för detta. I HDs motivering
hänvisade de till att en obrukbar del av ett hus/lägenhet medför ekonomiska
skador. Det är således dessa som kompenserades.

Man kan ju alltid yrka på ett belopp men man skall ställa in sig på att det
med största sannorlikhet ej kommer att dömas ut. Vi kan återkomma till
detta inför stämningsansökan.

Trevlig helg!
Eventuellt skadestånd i denna del kanske är av relativt ringa betydelse i förhållande till övrigt skadestånd du är berättigad till. Men det är helt klart en intressant juridisk fråga. Dels vad avser hur grunderna för den ekonomiska skadan ska beräknas i ditt fall (hur uppskattas försämringen av boendekvalitet i ekonomiska mått, görs en skönsmässig bedömning eller kan man kanske i analogi med hyresrättslagstiftningens regler om nedsättning av hyra anse att du är berättigad ekonomisk kompensation motsvarande vad en hyresgäst skulle kunna kräva av hyresvärden i ett hyresförhållande?) men även konsumentaspekten i ditt fall (till skillnad från rättsfallet jag hänvisade till) kan tänkas påverka utgången och skadeståndets omfattning, likaså kan det inträffade så att säga ”ligga i farans riktning” eftersom Alos försummelse utgör något utöver det vanliga och att han därmed borde förutsett vad som inträffat. Även tidsaspekten är av intresse vad gäller omfattningen av eventuellt skadestånd i denna fråga. I nuläget vet du ju fortfarande inte när badrummet kommer vara färdigställt.


Till viss del kanske skadestånd i den delen som diskuteras ovan kan betraktas som juridiskt hårklyveri. Jag är i alla fall övertygad om att du gjorde klokt i att anlita en jurist och det är det absolut viktigaste i din situation. En nyexaminerad jurist är ju oftast alltid hungrig och ofta beredd att jobba hårt för att klättra uppåt i hierarkin! Dessutom diskuteras och synas arbetet på en advokatbyrå av en advokat. Du sitter m a o tryggt i båten.


Trevlig helg och duscha lugnt ;)
 
Om jag inte har fattat det här helt fel så är det väl så att man inte kan få både vite OCH skadestånd?
 
nino skrev:
Om jag inte har fattat det här helt fel så är det väl så att man inte kan få både vite OCH skadestånd?
Det ska man nog kunna, men vite måste dessvärre vara inskrivet i avtalet från början för att det ska kunna utdömas. Man kan förstås yrka på vilken ersättning man vill, men det håller inte juridiskt om man inte har det i kontraktet. På sätt och vis är det ju förståeligt, men samtidigt känns det onekligen lite orättvist att man inte (i mitt fall) får någon ersättning alls för dröjsmålet. Det som då återstår är skadestånd, vilket enbart döms ut för sådan ekonomisk skada som man t ex med kvitton kan bevisa att man lidit. Man får alltså ingenting för "sveda och värk" eller motsvarande. Känns fel, men tydligen är det rätt.

Det enda som hänt sen senast är annars att jag fått ett mail från min jurist, med en blankett som ska fyllas i för att ge henne fullmakt att företräda mig juridiskt.


Jag ska ju nu, som tidigare nämnt, ta in ett par offerter för att kunna styrka ett krav på ersättning för att återställa badrummet, så om någon har ett förslag på en kompetent firma (med behörighet) i göteborgsregionen så tipsa gärna, antingen direkt här i forumet eller via PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.