5 743 läst · 17 svar
6k läst
17 svar
Gjuta in vattenburen golvvärme
Sida 1 av 2
Håller på med renovering av badrummet. Rörkrökaren har nu hjälp mig med att få vattenburen golvvärme från gamla radiator systemet.
Valet blev prisol 15mm med c:a 20cc.
Eftersom placeringen av ny golv brunn ändrades så blev det lite mer att gjuta igen nu.
Cirka 50mm för att komma upp i samma nivå som golv brunn och sedan fall på det.
Badrummet är 290x160cm så det går ju åt en del avjämningsmassa.
Så min fråga är om det går att ta grov/finbetong för att komma upp lite och sedan avjämna.
I sådant fall behövs det armering?
Lite som vad som är gjort innan
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/138749-gjuta-foer-roer.html
Valet blev prisol 15mm med c:a 20cc.
Eftersom placeringen av ny golv brunn ändrades så blev det lite mer att gjuta igen nu.
Cirka 50mm för att komma upp i samma nivå som golv brunn och sedan fall på det.
Badrummet är 290x160cm så det går ju åt en del avjämningsmassa.
Så min fråga är om det går att ta grov/finbetong för att komma upp lite och sedan avjämna.
I sådant fall behövs det armering?
Lite som vad som är gjort innan
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/138749-gjuta-foer-roer.html
Medlem
· västra götalands län
· 5 inlägg
Man får absolut INTE "bygga in" presol rör? Och då ännu mindre gjuta in? Man skall ha speciell slang till det där. Aldrig sett någon använda sig utav presol rör till golvvärme.
Armering lägger man alltid, oavsätt. Över eller under värmeslingorna spelar igentligen ingen roll, men oftast lägger man armeringen under slingorna.
Armering lägger man alltid, oavsätt. Över eller under värmeslingorna spelar igentligen ingen roll, men oftast lägger man armeringen under slingorna.
Det finns inget som säger att man inte får gjuta in prisol. Prisol används nästan enbart för ingjutning och inbyggning, dock sällan till golvvärme.
Så länge du inte har någon skarv så går det bra.
Däremot är det olämpligt till golvvärme om man inte skalar av isoleringen. Anledningen till att man har plastslang är att man kan få slang i långa längder samt att det är billigare. Se till att du shuntar värmevattnet till 35-40 grader beroende på glvets uppbyggnad.
Far inte med osanning!
Så länge du inte har någon skarv så går det bra.
Däremot är det olämpligt till golvvärme om man inte skalar av isoleringen. Anledningen till att man har plastslang är att man kan få slang i långa längder samt att det är billigare. Se till att du shuntar värmevattnet till 35-40 grader beroende på glvets uppbyggnad.
Far inte med osanning!
Schelander skrev:Man får absolut INTE "bygga in" presol rör? Och då ännu mindre gjuta in? Man skall ha speciell slang till det där. Aldrig sett någon använda sig utav presol rör till golvvärme.
Armering lägger man alltid, oavsätt. Över eller under värmeslingorna spelar igentligen ingen roll, men oftast lägger man armeringen under slingorna.
Redigerat:
Jag är inte rörmokare så jag har ingen aning. 2st rörmokare som så att det var en bra lösning.Schelander skrev:Man får absolut INTE "bygga in" presol rör? Och då ännu mindre gjuta in? Man skall ha speciell slang till det där. Aldrig sett någon använda sig utav presol rör till golvvärme.
Armering lägger man alltid, oavsätt. Över eller under värmeslingorna spelar igentligen ingen roll, men oftast lägger man armeringen under slingorna.
Varför skulle dom funka sämre än plast?
Nu har du det på bild d^_^b
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Prisol funkar fin-fint, jag gjorde lika dant med hela källaren. Idag varm o go.
Gjut med grov/fin beton (ta den billigaste) upp till ca 2 mm under brunnskanten. (gott att ha lite å spela med)
Tag loss täck lock från brunn, tag ur vattenlåset, och fyll den med isolering.
Häll på flytpackel i hela rummet, låt brunnen bli täckt, och ja, det ska rinna ner i brunnen (men inte förbi din isolerpropp)
När flytan börjar sega sig spacklar du fall i massan runt brunnen.
Håll på medans det härdar (upp till en timme beroende på hur länge du vågade vänta innan du började, Man kan vänta minst 20 minuter)
När du e säker på att det inte ruinner ner mer tar du ur flyt+ isolering ur brunnen och ersätter med ordinärt vattenlås och på med lock.
Gjut med grov/fin beton (ta den billigaste) upp till ca 2 mm under brunnskanten. (gott att ha lite å spela med)
Tag loss täck lock från brunn, tag ur vattenlåset, och fyll den med isolering.
Häll på flytpackel i hela rummet, låt brunnen bli täckt, och ja, det ska rinna ner i brunnen (men inte förbi din isolerpropp)
När flytan börjar sega sig spacklar du fall i massan runt brunnen.
Håll på medans det härdar (upp till en timme beroende på hur länge du vågade vänta innan du började, Man kan vänta minst 20 minuter)
När du e säker på att det inte ruinner ner mer tar du ur flyt+ isolering ur brunnen och ersätter med ordinärt vattenlås och på med lock.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Så som jag ser på din bild så ligger rören lösa mer eller mindre? Jag hade lyft upp dem och najjat fast dem i armeringen, så rören kommer högre upp. Onödigt att värma extra cm betong...
Armeringen är enklast om du köper lösa stänger 8 mm räcker, och klipper och najar dit lite korsvis som ett nät. "Rutorna" kan du göra åtminstone 20x20 cm. Ett färdigt nät blir trixigare kanske om du vill ha värmen ovanför....
Armeringen är enklast om du köper lösa stänger 8 mm räcker, och klipper och najar dit lite korsvis som ett nät. "Rutorna" kan du göra åtminstone 20x20 cm. Ett färdigt nät blir trixigare kanske om du vill ha värmen ovanför....
Moderator
· Stockholm
· 52 092 inlägg
FUnkar verkligen prisol i det här läget. Jag tvivlar inte på att det är OK att gjuta in, men plastisoleringen ligger väl med kanter som skapar en luftspalt mellan koppar och plast. Det ger en viss isolering. Det är ju den isoleringen som gör att man slipper kondens på ett prisol med kallvatten som gå öppet.
Den iofs dåliga isoleringen bör ju diskvalificera röret som golvärmerör, där vill man ju ha så god värmeöverföreing som möjligt.
Den iofs dåliga isoleringen bör ju diskvalificera röret som golvärmerör, där vill man ju ha så god värmeöverföreing som möjligt.
Niclas Jonsson:
Betong leder värme väldigt bra och det spelar ingen som helst roll om du lägger värmenledning överst eller underst i en tunn gjutning.
(tunn = upp till 10cm iaf.)
Det blir ingen mätbar skillnad i snabbhet eller annat!
Betong leder värme väldigt bra och det spelar ingen som helst roll om du lägger värmenledning överst eller underst i en tunn gjutning.
(tunn = upp till 10cm iaf.)
Det blir ingen mätbar skillnad i snabbhet eller annat!
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Betong leder värme väldigt bra och det spelar ingen som helst roll om du lägger värmenledning överst eller underst i en tunn gjutning.
(tunn = upp till 10cm iaf.)
Nja, visst leder betong värme bra, och visst,vi pratar inte om några jätteförluster. Men, värmen stiger uppåt, och mindre andel betongkaka det är att värma upp innan, så borde det gå åt mindre effekt.
Dessutom "läcker" alltid golvvärmen även nedåt. Nu vet jag inte vad vi har nedanför i detta fallet, men är det ett kallt utrymme, så finns det ju ingen anledning att bjussa mer än nödvändigt av effekten nedåt.
Medveten om att det kanske är hårklyveri i detta fall. Men, min erfarenhet är i varje fall att slangen skall ligga nära färdigt golv. Oavsett så innebär ju varje cm barriär förluster....
(tunn = upp till 10cm iaf.)
Nja, visst leder betong värme bra, och visst,vi pratar inte om några jätteförluster. Men, värmen stiger uppåt, och mindre andel betongkaka det är att värma upp innan, så borde det gå åt mindre effekt.
Dessutom "läcker" alltid golvvärmen även nedåt. Nu vet jag inte vad vi har nedanför i detta fallet, men är det ett kallt utrymme, så finns det ju ingen anledning att bjussa mer än nödvändigt av effekten nedåt.
Medveten om att det kanske är hårklyveri i detta fall. Men, min erfarenhet är i varje fall att slangen skall ligga nära färdigt golv. Oavsett så innebär ju varje cm barriär förluster....