Hej hej, jag har precis flytta in en bostadsrätt från 30-talet och när jag öppnade klädkammaren så var det som att gå in i en vägg av cigarettstanken. Det luktar så äckligt så att även om dörren är stängd till klädkammaren så luktar det i sovrummet.

Vad kan man göra? En kompis kom på idén att spruta med en sådan där masa som expanderar runt alla rör.

Vad tror ni, för nu ligger alla kläder i en stor hög på golvet:(
 
Kolla om du har ett gammalt frånluftsuttag i garderoben/i närheten av den. Kolla sedan fönstren, är de nyare och har möjligtvis spaltventiler? Och har du en "riktig" köksfläkt i köket?
Då kan det vara så här:
När du kör köksfläkten skapas ett undertryck i lägenheten, och de gamla frånluftssystemet förvandlas till ett tilluft. Då drar dessa kanaler ner luft ifrån ventilationshuven på taket. I denna huv mynnar oftast flera lägenheters frånluft. Allts står grannen och röker under sin köksfläkt, så suger du in den röken.
De gamla kanalerna behövs ej. Du har oftast frånluft WC och kök (fläkten) och inluft via spaltventiler i fönstren (vinter) eller vädring (sommar).
Bygg igen de gamla frånluftskanalerna helt enkelt. Lycka till!
 
Hade motsvarande problem i en lägenhet jag bodde i förut. Då berodde det på att jag hade ganska stort undertryck i min lägenhet, medan grannen ställde sin balkongdörr på glänt och rökte inne i sin lägenhet, vilket gjorde att rök från grannens lägenhet sögs in i min klädkammare genom någon liten springa, troligen bakom golvlisten. Löste sig genom att öppna ventilerna vid fönstren så jag fick högre tryck i min lägenhet.
 
Niclas Jonsson skrev:
Kolla om du har ett gammalt frånluftsuttag i garderoben/i närheten av den. Kolla sedan fönstren, är de nyare och har möjligtvis spaltventiler? Och har du en "riktig" köksfläkt i köket?
Då kan det vara så här:
När du kör köksfläkten skapas ett undertryck i lägenheten, och de gamla frånluftssystemet förvandlas till ett tilluft. Då drar dessa kanaler ner luft ifrån ventilationshuven på taket. I denna huv mynnar oftast flera lägenheters frånluft. Allts står grannen och röker under sin köksfläkt, så suger du in den röken.
De gamla kanalerna behövs ej. Du har oftast frånluft WC och kök (fläkten) och inluft via spaltventiler i fönstren (vinter) eller vädring (sommar).
Bygg igen de gamla frånluftskanalerna helt enkelt. Lycka till!
Jag har en spaltventil på ena fönstret (av två) och fläkten är bara en kolfilter. Tror ni att jag bara kan täta allt vad jag orkar då i klädkammaren?
 
Då har du säkerligen ingen spaltventil i köksfönstret. Det ska vara så, för annars får du endast ett luftflöde köksfönster-köksfläkt.

Kolla också kolfilterfläkten, är den avstängd så ska det ändå finnas ventilation ut genom självdrag. Den får inte stänga helt, då den då trolgen sitter kopplad till en befintlig självdragskanal.
 
Niclas Jonsson skrev:
Då har du säkerligen ingen spaltventil i köksfönstret. Det ska vara så, för annars får du endast ett luftflöde köksfönster-köksfläkt.

Kolla också kolfilterfläkten, är den avstängd så ska det ändå finnas ventilation ut genom självdrag. Den får inte stänga helt, då den då trolgen sitter kopplad till en befintlig självdragskanal.
Sant, jag har ingen spaltventil i köket, men det är en öppen planlösning mellan kök vardagsrum och separat sovrum där klädkammaren är. Det är en mini-2:a).

Du menar att det ska finnas förbindelse mellan kolfilterfläkt och självdragskanalen? Den i klädkammaren? Tror ni att jag kan täta klädkammaren, för jag ser gluggar stora som pingisbollar runt rören i taket i klädkammaren.
 
Jepp, du har alla gånger en självdragskanal i köket. Men det kan ju vara så att den sitter ovanför fläkten och inte bakom den.

Täta du till och börja med. Om inte det hjälper får man exprimentera lite, men täta först och hör av dig sen!
 
Kan även vara nån granne som bytt ut fläkten till en utan kolfilter och kopplat den till kanalen då kan det tycka ut i övriga ventiler om dom är kopplade till samma kanal.
 
Jag försökte mig på att svara tidigare idag,lyckades inte, cyberproblem?

Är du säker på att det är ett ventilationsproblem?
Kan det inte vara så att lukten från garderoben kommer från den tidigare ägarens rökfyllda kläder? Kanske en ordentlig renskurning med såpa hjälper?

Och dessutom ställa in ett fat med ättika under ett par dygn. Det är ett gammalt knep för att fräscha upp gamla inpyrda bilar
 
Tjena! Det måste komma från grannen för han som bodde innan menar på att han aldrig märkt nåt. (Han är ingen rökare)
Körde ättika-tricket, röklukten försvann lite, men den är absolut kvar och nu luktar det ättika.
jag ska köpa Gogskum och täta allt vad jag kan, skura väggarna och köra med med ättika.
 
ljjanson skrev:
jag ska köpa Gogskum och täta allt vad jag kan, skura väggarna och köra med med ättika.
Ta fogskum istället, om du inte har lekt med det tidigare så prova först på en tidning eller dylikt så slipper du kladdiga överaskningar.
 
En jonisator (eller annat som bl.a. skapar ozon) skulle du kunna använda för att minska lukten. Då tänker jag främst på att köra mycket under en period för att sanera, inte en som ger lite och på för alltid. Finns en som heter XJ-2000 som jag använt i bil nyligen. Säljs t.ex. av Kjell & Company (40-441) och http://www.sproutinghealth.se/xj2000.html.

VARNING: Om den används i ett litet rum utan ventilation så kan det bli höga halter ozon, inte bra för oss människor.

men, det tar bort lukt.

Vissa människor (t.ex. jag) känner en stickande stank från ozonet. Denna verkar dock inte sätta sig i rummet/bilen.

Placera den högt upp, på en hylla. Ha den på högst effekt. Stäng dörren och håll den stängd. Ha den på en vecka. Stäng av den en kväll. Vänta över natten. Öppna fönster i rummet. Öppna dörren till garderoben. Vädra (gärna med korsdrag) i flera timmar.

Det stinker om apparaten efteråt, när den är avstängd. Rengör den gärna och placera/förvara den någonstans, ej i lägenheten.
 
Redigerat:
Förvånad över att den var så billig. tack för ett bra tips Mich.
 
Hej hej! körde med Fogskum igår kväll, funkade fint att trycka ut, men sen ett par timmar senare bara stinker det mer än någonsin, då hade jag haft garderoben på vid gavel och fönsterna öppna i vardagsrummet för cirkulation Stanken var värre än det någonsin varit, alltså värre än om ni någon gång varit i ett rökrum. Detta måste ju vara väldigt ohälsosamt. Vad tusan kan jag göra. För nu handlar det inte om att få bort existerande röklukt, utan det måste täppas till eller granen (vet inte vilken) får sluta bolma?
 
Har du lösa standardgarderober där golvsockeln slutar mot garderobväggen?
Kan det vara så att röken/lukten kommer upp genom golvet bakom garderoben genom otätheter i vinkeln golv - vägg? Då hjälper ju inget fogskum i världen.

Om inte så återstår väl bara att påpeka för grannen att rökning är hälsovådligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.