Håller på att räkna och planera mitt hus bygge. Blev lite nyfiken på vilka som har byggt hela sitt hus själv. Då menar jag grund stomme typ allt. Inte som väldigt många gjort köpt byggsats i lösvirke och haft firma som satt ihop den. Utan dom som har jobbat själva.

Skulle vara jäkligt skoj ifall någon kanske bloggar eller har bloggat om detta, det är ju inne med sådant nu.

Kommer att göra precis detta. Blir stortsätt bara vvs som kommer att köpas in.
 
vi håller som bäst på och bygger eget hus! bostadsytan blir ca 260 m2 och det är två fulla våningar. vi har tänkt göra så mycket som möjligt själva, förhoppningsvis bara den falsade takplåten som kommer att göras av proffessionella takläggare...budgeten är på ca 210 000 euro, hoppas det håller något så när..:)
 
Jag har byggt ut mitt hus med 75+75m2 i två plan.
Det är iof ett tillbygge så jag vet inte om det räknas även om det är lika stort som ett "normalt" hus.
I alla fall gjorde jag allt själv utom utläggningen av betongen och golvmattorna.
Inklusive färdigställt badrum landade vi på ca 450 tusen.
Det finns lite bilder under "socialt och projekt"
 
A
Vi byggde vårt hus själva, två plan på 225 kvm. Hela processen från första spadtaget finns med på bloggen...
 
Vi håller på att bygga vårt hus själva, arbetar heltid samtidigt så det kommer att ta ett par år ;)
-Har tyvärr ingen blogg eller dyl... (Det tar ju oxå tid)
 
Bygger ett lösvirkeshus på 370m2 och är mitt uppe i bygget, har håller i allt själv men haft hjälp av vänner och bekanta. Måste säga att jag klarat mig väldigt bra och har hitintills inte gjort några större misstag trots att man är glad amatör, slängde upp en blogg på bygget för att bekanta skulle kunna följa bygget men insåg att den kanske kan vara inspiration för andra som ska bygga nytt.
I bloggen finns tips på vad man bör tänka på när man ska bygga själv, (något jag själv letade efter), jag kommer samla alla tips i två "tipstrådar" (en kort och en utförlig), men som bekant brukar byggarbloggar bli lidande av få uppdateringar då tiden går till bygget istället, vår sida är inget undantag:rolleyes:

Jo just det, helt själv? var går gränsen, Jag har tagit in hjälp från höger och vänster av bekanta, kompisar, släktingar mm sen måste man ju ha hjälp på vissa punkter som Ventilation, El (intyg till kommunen) mm.

Sen ska man inte underskatta att känna byggare som kan låna ut special & proffsverktyg mm, jag har haft otroligt stor nytta av detta då bygget blir smidigare på alla sett....

Och det kanske viktigaste av allt, sätt av tid, ta TJÄNSTLEDIGT par månader!
sen jag började jobba heltid igen går det otroligt mycket trögare, att bygga hus själv tar betydligt mer på en själv än vad man kan tro ....

Villabilldal
 
Redigerat:
Vårt första byggde vi efter egen ritning i egen regi med svärfar som ansvarig. Iofs rev vi ett torp först så vi hade en timmerstomme med skorsten att utgå ifrån men huset blev dubbelt så stort som timmerstommen så de gamla torpdelarna gjorde nog bara svårare. Har varken blogg eller bilder på nätet, var för länge sen.
Värt slitet men jag ska inte göra det igen :)
 
Har byggt 170m2 maskinhall först sen 250m2 hus +130m2 källare. Lejde gjutningen samt elen, resten eget arbete.
 
Byggt 70 kvadrat hus + 40 kvadrat garage.

Rev gamla huset för hand, ritat, konstruerat, sågat virket, byggt, handknackat 5-6 ton kalksten till murstocken, odlar eget sedumtak, VVS, osv, osv, osv.... Gjort allt utom el själv - men inte ensam.

Beräknas vara klart vilket årtionde som helst.
 
Va roligt det fanns lite folk som har fått skit under naglarna. Som ni alla skrivit så har ni byggt huset själva. Man måste ha hjälp att bygga, ända jag menade var att man inte har tagit in en proffs snickare som gjorde jobbet. Nu vet jag ifall man frågar någor vilka som verkligen kan svara av egna erfarenheter. Ska ta och kolla in den där bloggen.
 
Har bygg allt sjäv utom att lägga upp limträbalken (11 m)i nock. Hade fått upp den till hälften då frugan protesterade och tvingade mig att ringa en bil med kran(hon var nog klokare än vad jag var). Elen drog jag men elektriker kopplade.....
Bygget tog 4,5 år i tid(kalendertid)......................
 
Redigerat:
  • Haha
ByggPajken
  • Laddar…
Jag har byggt mitt hus själv. Boningshus 140m², verkstad 72m², gäststuga 20m² och carport 75m². Det som jag lejt bort är den större delen av grävningen samt monteringen av våtrumsmattan.
 
Här har ni en till som bygger allt själv :) Ett helg- och fritidshus i Bohuslän i två plan på ca 155 kvm. Bottenvåningen i Iso-leca och övervåningen i lösvirke, det bästa av två världar...dock genomgående träpanel i båda plan. Blir villastandard på allt inkl golvvärme i båda plan. Vad jag hittills ej gjort själv är schaktarbetet samt själva gjutningen av bottenplattan. Elen rör jag inte heller såklart... Status nu är att murningsarbetet är påbörjat, men inne i en paus pga vintern...
 
Jag tycker det är mycket inspirerande med alla självbyggare det finns på byggahus-forumet. Får ni någon tid över till familj och fritid?

Jag målat enkelt upp en bild att jag kan bygga ett hus, men efter någon veckas betänkande har jag övergett idén. Inspiraionen härifrån är som medicin mot övergivelsesyndromet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.