Jag tror att det är lättare att säga ifrån om man har kunskapen. Själv kan jag säga ifrån till de leverantörer, som jag jobbar med dagligen på mitt arbete, och ifrågasätta deras priser och arbetssätt - men inom det området har jag MYCKET kunskap.

Visst kan man ifrågasätta hantverkare och priser och det tänker jag verkligen göra (har precis gjort det med grunden) men det är svårt att hävda sin sak då man inte vet skillnad på A och B och det finns inte alltid tid och tillfälle att sätta sig in i allt.

Ibland känner man dock att om man är för besvärlig finns det risk att hantverkarna slarvar då man inte ser.  Har t.ex. en bekant som var "lite besvärlig" och ställde krav på hantverkarna. Ett halvår efter de hade flyttat in  fick de något strul med en ledning i en vägg och tog bort gips m.m. för att söka felet - då upptäcktes det att det bara var isolering på varannan vägg. ...  Kan vara lite trixigt att upptäcka och det blir jobbigt att hålla på och tjafsa med hantverkarna efteråt...

Det känns i alla fall  bra att detta forum finns då kan man verkligen lära sig saker plus att man kan jämföra med andra.  Därför tycker jag det är bra när folk är ärliga och öppet pratar om vilka priser/uppgifter/räntor m.m. som de har fått samt när det uppstått problem. Genom att göra alla husbyggare kunnigare kan vi också ställa mer krav!

OBS - denna diskutionen hör kanske inte till denna tråd - men jag ville svara.....sorry

//Anna
 
Mycket bra inlägg, Anna!

Jag håller med dig till fullo!
 
Jag tycker det är konstigt att inte bara huspriserna är dyra, utan att hantverkskostnaderna mm. är så höga. Att man som nybyggare måste dubbla med inköpspriset på huset för att det sen ska stå där på plats. Dessutom känns det osäkert om man får tag på hantverkare som "gör rätt för sig". När man ska göra en så stor investering som att köpa ett hus, så vill i alla fall jag att det ska vara juste under de följande åren (Förutom normalt slitage). Kul om man lägger ut 2 000 000 kr för att sedan upptäcka t.ex. mögel eller annat i huset. Hur ska man kunna vara säker på att huset är ok efter det är uppsatt och klart?
//Conny
 
Problemet i Sverige är att yrkeshedern o moralen
har fått ge vika för lättja o egoism som du inte kan hitta
någonstans annars än möjligen i Rysslands gangster-
kapitalism.
 
Det är väl inte att undra på, det är knappt möjligt att "bli rik" i sverige. Ta alla skatter tex som en arbetsgivare tvingas punga ut med. Sedan tvinga man som arbetstagare att betala skatt på lön och ev. fastighet. Sedan tillkommer andra "avgifter" typ moms...

Så anledningen till alla höga priser är önskan att tjäna pengar.

Vi har de politiker (och skattesystem) vi förtjänar, brukar man säga. Vilket till viss del stämmer. Men mycket skulle vara vunnet ifall vi vågade stå upp för vår sak och våga protestera! och med protestera menar jag mer än att skriva en insändare över situationen i lokaltidningen...
 
Hoppas att dom som säger att man ska inte stå stilla, stå upp och protestera är villiga att protestera just nu på det vansinniga rättsväsende vi har, som värderar pengar mera än barns liv i vår samhälle.

ÖPPET MAIL TILL THOMAS BODSTRÖM,
>
> RIKSÅKLAGAREN, samt ÅKLAGARE BJARNE ROSÉN
>
för att protestera och få en ändring.
Den som vill vara med kan skicka ett meddelande till mig, så kan jag skicka tillbaka mailet så att ni kan lägga till era namn och inte bara klaga här.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.