Hej!

Går i byggtankar och inser hur svårt det är att komma under 3 millar!
Vill inte låna ett öre mer än nödvändigt och det verkar som man får pussla
när vi inte vill bygga ett classic 135 tex.

Har med hjälp av offerten vi fick av Fiskarheden och mycket läsning och funderande gjort en kalkyl över vårt drömhus.
Har tagit huspriset samt deras åtaganden sen gissat resten :)
Huset i fråga är ett omritat Tranan.

Vad har ni för åsikter om kalkylen, håller den tro?
Jag skall göra all vvs själv och även det som är kvar efter deras åtaganden.
Och nu har jag inte ens fått med Garaget...vad kan det gå på om man gör det helt själv?


Tomt: 400 000
Trekammarbrunn: 60 000
Grund ink golvvärme: 200 000
EL: 25 000
Finplanering, gräsmatta mm: 120 000
Summa: 805 000

Fiskarheden byggsats: 940 000
Tillval: 50 000
Åtagande 1, Stomresning: 185 000
Åtagande 2, Invändig komplettering: 140 000
Åtagande 3, Utvändig komplettering: 120 000
Summa: 1 435 000

VS inkl bergvärme: 160 000
EL: 110 000
Målning ut/invändigt: 50 000
Kakel, klinker, parkett: 100 000
Braskamin:40 000
Övrigt:40 000
Summa: 500 000

Bygglov, utsättning mm: 25 000
Lagfart: 7000
KA: 10000
Försäkring: 15000
Pantbrev: 40 000
Räntor:10 000
Summa: 107 000
Totalt: 2 847 000
 
  • villa framsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • villa baksida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan nog fungera även om det finns många tveksamma poster. Jag ser ingen inkopplingskostnad för vatten eller kostnad för egen brunn. 200 000 för grunden känns som önsketänkande, men det beror ju helt på markförhållanden. Behöver huset höjas upp något så springer det snabbt iväg 100 000. LOD-anläggning om det behövs kostar några tusenlappar, pantbrevskostnaden och KA kostnaden känns lågt räknade, men det är inga stora summor. Grannen hos mig har trekammarbrunn med infiltration, jag ville bygga en likadan 40 meter vid sidan om deras men tvingas till ett minireningsverk då det rinner ett dike 50 meter från min tomt, små detaljer man garanterat inte tänker på själv men som MHK är väldigt snabba på att påpeka.

Tomtplanering har jag ingen koll på, jag lär bli varse om något år, men alla jag pratat med räknar med 300 000 för 1200m2 tomt.

Vi började också med tillval för ca 50 000 när vi började kolla på vårat hus, nu är vi uppe i 190 000. (braskamin inkluderad iofs), det springer iväg.
 
VS inkl bergvärme: 160 000

Det håller inte. VS går på minst 100k och sedan bergvärmen 125-175k.

Plattan får du nog räkna med minst 300k.
 
Hej!

Tack för era synpunkter!

Ang vs så har jag redan klart med kostnad för hål och pump 100k men jag skulle nog kunna höja allt till 200 för att vara säker. Detta är ju bara materiel som jag köper lite billigare och gör själv.

Ang grunden tycker jag 300 låter sjukt mycket för plattan iom att jag gör avlopp, golvvärme och vatten själv...ok om jag måste fylla massor men annars?

KA är fixad för 10, så det skall inte vara några konstigheter.

Kommunalt vatten har jag helt glömt av att ta med så jag får justera det.
 
Hur stor är plattan? Räkna ca 1000kr/m2 för material läste jag i nån annan tråd, sen tillkommer schakt och arbetet med grunden.
 
Den är väl runt 100-110 kvm någonstans.
 
Redigerat:
Du bör även fundera på vad du vill ha för anslutningar ut på nätet. Ta in offerter på fiberanslutning som är framtidssäkert, och som kan hantera både TV och internet (samt tele om du vill ha fast telefoni). Oavsett om du vill koppla in det nu eller inte så behöver du iaf ha det i åtanke så du får ner slangen i marken. Det är en billig slant nu, men desto mer om du glömmer det.
 
Jag är lite fundersam på vad du räknat med i posten "3-kammarbrunn". Du måste ju även ha en pumpbrunn och en infiltration, grävning med mera. Jag tror att du kan räkna till minst 20.000 till på den. Vi betalade 75.000kr för allt och då är det till ett fritidshus på Gotland.
 
Bjurran skrev:
Du bör även fundera på vad du vill ha för anslutningar ut på nätet. Ta in offerter på fiberanslutning som är framtidssäkert, och som kan hantera både TV och internet (samt tele om du vill ha fast telefoni). Oavsett om du vill koppla in det nu eller inte så behöver du iaf ha det i åtanke så du får ner slangen i marken. Det är en billig slant nu, men desto mer om du glömmer det.
Framtidssäkert? :cool:

Du menar säker åtminstone 10år fram i tiden? d^_^b
Utveckligen går framåt snabbare än du hinner säga framtidssäkert.

Att gräva ner kablar i marken kan jag med 100% säkerhet säga att det inte är framtiden den saken är säker.
 
Suhagg skrev:
Framtidssäkert? :cool:

Du menar säker åtminstone 10år fram i tiden? d^_^b
Utveckligen går framåt snabbare än du hinner säga framtidssäkert.

Att gräva ner kablar i marken kan jag med 100% säkerhet säga att det inte är framtiden den saken är säker.
Den dagen du kan få gigabithastighet trådlöst oavsett avstånd till sändaren kommer jag att hålla med dig, fram tills dess är det kabel och åter kabel som gäller...
 
nosslo77: Vår markentreprenör anlade en 3-kammarbrunn inkl filterbädd på 30kvm för ca 50.000kr. Pumpbrunn behövs inte alltid om du kan få fall hela vägen.

Hasti: Du har finplanering av tomt med, men jag hittade ingen grovplanering. dvs uppfart, infartsväg etc..
Braskamin för 40.000kr inkl installation känns billigt?
Även räntorna känns väl billigt tycker jag.

Målning in och utvändigt för 50.000kr är det inkl arbete och material? Isåfall känns det också billigt, eller?

Kör så det ryker!
 
Hejba!

Ja det blir nog svårt att få med alla poster exakt vad dom kostar men kan man ligga
nära känns det ju ok.

Braskamin är enl offert från Nibe och målningen är endast material.

Tack för alla svar, ska räkna in lite mer så får vi se vart man hamnar.
 
Tycker det låter vettigt, har nog ungefär som vi i vår produktionskalkyl, men vi har egen el gubbe, min sambo ;-).
Sen fick jag in 3 olika offerter på grunden , den dyraste var 375 inkl moms, men jag fick ner det till 285 inkl moms, så ta olika offerter det kan göra stor skillnad. Sen fick vi förhandlat byggräntan under tiden men , allt känns som en enda förhandliing hela tiden, men det är skoj. Lycka till o jag tror ni kan hålla er ganska rimligt under er budget :)
 
träfiberskiva bakom gipsen ungefär 40'
FTX c:a 40'
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.