_ap_ skrev:
Visst har du rätt som vanligt, men nu ville PiKKo göra på "sitt" sätt och det är fullt genomförbart.

Om man alltid skulle följa naturlagarna skulle många byggnader vara utan värme.
Jo jag vet. Försöker bara ge goda råd. Han gör ju som han vill.
 
roke skrev:
Jo jag vet. Försöker bara ge goda råd. Han gör ju som han vill.
Ursäkta mig PiKKo för att jag svävade ifrån ämnet lite.
När det gäller din skiss i första inlägget:
Försök att få ihop en bra funktionsbeskrivning för hur ditt tilltänkta system ska fungera i alla olika driftförhållanden.
Tillexempel hur värmepumpen och pumparna runt växlaren ska styras när du eldar eller inte eldar i spisen.
 
Redigerat:
Har gjort om min snygga paintskiss en del efter alla goda råd.

Har tänkt att pumpen ska gå samtidigt som man eldar men när man eldat ett tag så kommer ju tanken upp i temp och pumpen stannar. Pumpen kopplas till en solslinga i tanken och är fylld med glykol. Cirkpumpen för det sitter i VP Eldningen styrs med Laddomat 10 och rökgastermostat. Tappvarmvatten bereds genom 2 slingor i tanken. Radiatorer kommer väl behöva en cirkpump de med.
Det får jag till 3 cirkpumpar.

Låter detta helt galet eller kan det funka?
 
  • Inkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut som att du försöker utnytja alla muffar på tanken, det finns T-kopplingar :)

Öppen expansion ska anslutas på högsta punkt, i ditt fall på kaminen?

Och har du tänkt köra in KV direkt i tanken??
 
Matss skrev:
Ser ut som att du försöker utnytja alla muffar på tanken, det finns T-kopplingar :)

Öppen expansion ska anslutas på högsta punkt, i ditt fall på kaminen?

Och har du tänkt köra in KV direkt i tanken??
Hehe :) Nja det kan ju ifs vara bra att ha nån ledig..

Har en våning till ovanför kaminen så det borde väl bli hösta punkten. Har ett öppet kärl nu som e på vinden som jag gissar e anslutet till radiator returen?

Nej det hade jag inte tänkt det ska vara till förvärmarslingan
Gjorde ännu en ny skiss...
 
  • Inkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga fler tips eller synpunkter?
 
Har du inte ritat värme från kaminen in i vv-beredaren?

Glöm inte en avluftning i tanktoppen

Och om pumpen skall vara ansluten i solslingan så tror jag att solslingans båda anslutningar sitter under anslutningarna för elpatronerna... och inte som skissen är nu, eller har jag fel?
 
Men dra helst rören så att du slipper avluftare och luften letar sig ut via expansion. Något av det fulaste jag vet är avluftare som ersättning för lite eftertanke...

Rita upp en bild som är skalenlig i höjdled så blir det lättare att se hur det kommer att funka!
 
giantvalley skrev:
Har du inte ritat värme från kaminen in i vv-beredaren?

Glöm inte en avluftning i tanktoppen

Och om pumpen skall vara ansluten i solslingan så tror jag att solslingans båda anslutningar sitter under anslutningarna för elpatronerna... och inte som skissen är nu, eller har jag fel?
Nja det var inte så det var tänkt iaf.. har inte köpt tank än så bilden är bara för syns skull, kaminen ska in i toppen.

Matss: ska försöka göra en skalenlig skiss i höjdled ikväll.
 
Här kommer en liten skiss hur det ser ut i höjdled!
 
  • placering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men du har glömt rördragningen...
 
Gör ett nytt försök :)
Kolla nu och expkärlet är dragit just efter pannan och före shunten så som det är idag borde ju det bli varmt.
 
  • placering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tycker det ser bra ut och är onekligen ett system som kommer att fungera bara du eleminerar alla luftfickor.

Och skulle 10 kunninga personer göra en sån här installation skulle säkerligen ingen se exakt likadan ut...

Kör du gasen direkt in i solslingan eller sitter det en vvx i pumpen?
Kolla här hur dom rekomenderar inkoppling av pump: http://www.akvaterm.fi/fin/Lamminvesivaraajat/Akvair_Smart.196.html
dvs. från mitten och nedåt.
 
giantvalley skrev:
Jag tycker det ser bra ut och är onekligen ett system som kommer att fungera bara du eleminerar alla luftfickor.

Och skulle 10 kunninga personer göra en sån här installation skulle säkerligen ingen se exakt likadan ut...

Kör du gasen direkt in i solslingan eller sitter det en vvx i pumpen?
Kolla här hur dom rekomenderar inkoppling av pump: [länk]
dvs. från mitten och nedåt.
Ok, jo det är väl sant :)
Det sitter vvx i pumpen.
Tackar, det var en bra länk.
 
Jag skulle ha anslutit expansion på kaminens högsta punkt så att man får bort luft/ånga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.