SBAB har introducerat en ny gratistjäst för värdering av hus och lägenheter. http://kampanj.sbab.se/vardeguiden/?page=start Ett tips efter att ha testat denna är att ta resultaten med en STOR nypa salt.
Vårt gamla hus som vi sålde för ett år sedan värderades av Värdeguiden till 54% över marknadsvärdet. Vårt nybyggda hus värderades till 28% under en professionell värdering. Jag testade också på flera grannfastigheter, och avvikelserna var betydande i flera fall - exempelvis ett hus som såldes för 4.8 Mkr, men värderades till 2.1 Mkr. Troligen fungerar tjänsten bäst på en genomsnittsvilla, medan den inte alls klarar av att värdera avvikande hus.
 
Jag provade också, värdet på vårt hus blev ett snittvärde i området, betydligt lägre än vad jag bör få ut om vi skulle sälja.
Ganska ointressant tjänst eftersom det är väldigt mycket som avgör värdet.

/Patrik
 
trodde Götgatan i Stockholm var en rätt känd adress...men adressen finns inte...q(;^;)p
 
Jo, Götgatan finns faktiskt... Skriv på första raden: Götgatan, Stockholm, och på nästa rad skriver du gatunumret.
 
Jag testade och fick en ganska bra (rätt) värdering.

Men om den snittar försäljningen/kvm (boyta) i de senaste gjorde försäljningarna i området eller ej vet jag ju inte.
 
Jag fick också en rimlig värdering. Jag vet att den är rimlig eftersom huset är sålt.
 
Tycker den verkar stämma rätt ok.
Dock saknade jag möjligheten att mata in uppgifter om biarera och garage.
 
Jag bara provade att ta mig till sista steget innan man fick fylla i mailaressen och om man tar medelvärdet på spannet så stämde det nästan på kronan med de senaste värderingarna som mäklare gjort av vår permanentbostad och vår sommarbostad.
 
Testade också värderingen, dels på vårt nyköpta hus och dels på vårt precis sålda hus.
På det vi köpte så hamnade köpesumman i nederkant på prisspannet, precis som vi misstänkt och på det vi sålt hamnade vi precis i topp på spannet.
När man sen fyllde i mail så fick vi ut summor som absolut är rimliga för bägge husen, det köpta värderades till 350k över köpesumman och det sålda till ngn hundring under säljpriset. generellt tror jag det spannet låg lite fel, då vårt hus absolut inte är i toppskick men ändå såldes (utan öppen visning) för "max beloppet"
 
I vårt fall skiljer det ca 1,5 Mkr på värderingen... tror det kan bero på att metoden inte skiljer på utsikt och UTSIKT, och att man inte kan mata in uppgift om biarea (i vårt fall 80 m2 inredd area).
 
ANDHOL skrev:
Jag bara provade att ta mig till sista steget innan man fick fylla i mailaressen och om man tar medelvärdet på spannet så stämde det nästan på kronan med de senaste värderingarna som mäklare gjort av vår permanentbostad och vår sommarbostad.
Snart använder mäklarna den här tjänsten och då kommer det stämma på pricken! :S

(I min kommun tar mäklarna nästan undantagslöst taxeringsvärdet gånger 1,67 för att få fram utropspriset i annonserna)
 
Finns som flertalet säger lite för få val som man tycker borde påverka priset. Garage och extrabyggnader tex.
För min del värderades mitt hus till ca 7% under vad vi köpte det för. Vilket ju borde vara ganska bra.
Vad som var intressant tyckte jag var att köp i närheten fanns uppradade också, lite roligt att veta värdet på kåkarna runtomkring...
 
Fick en värdering som är lägre an vad vi tänker sälja lägenheten för, men det stämmer bra överrens med hur det såg ut för ca 6 månader. Har kollat på de lägenehter som sålts sen vi köpte vår (2007) och priserna har stigit med ca 200 000 sen i somras.
 
W
För mig stämmde det kattastrof dåligt. Fick det värdet till 1/3 del av marknadsvärdet. Men det är ju mycket som påverkar priset som inte är med. I mitt fall så ligger det ett stort område en lite bit bort med många "billiga" hus som drar ner värdet något enormt. Det varierar i extremfallet 6 gånger dyrare hus på 300 meter.
 
Fick ett lägsta och ett högsta värde som stämmer väldigt bra med värderingen som är gjord på vårt hus. Få se vad vi får för värde efter att ha fyllt i de extra uppgifter som var möjliga.
SBAB verkar inte anse att biytor och garage är nåt som höjer värdet generellt eftersom de uppgifterna inte efterfrågas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.