Jag ska gräva ner en nätverkskabel ut till gäststugan som ligger cirka 50 meter från huset. Vad ska jag tänka på när det gäller:
1. Kabeltyp? (Frost/fukt/gelskyddad/UTP/STP mm)
2. Vilken typ av rör är mest kostnadseffektivt?
3. Hur djupt bör jag gräva? (Uppsalatrakten)
4. Vad ska jag tänka på för att undvika att stöta på jordfel?

/boven
 
  • Gilla
Wagger
  • Laddar…
1) Man borde ha en fuktskyddad kabel för att förhindra problem med eventuell kondens, men om man har ett bra rör så håller det säkert många år ändå.
2) Vanlig pemslang, om du ser till att få i en dragtråd innan du gräver ner den så går det med den klenaste, men det kan bli väl hög friktion om man senare ska byta kabeln därför rekommenderas minst 20mm.

4) Använd oskärmad kabel och ha i varje ända en sådan billig switch eller router som drivs med en separat nätadapter.
 
Varför ska jag ha switchar i ändarna? För att förstärka signalen eller?
 
Det var under punkt 4 "för att undvika att stöta på jordfel".
Ett nätverkskort är redan isolerat, men du har inte så många millimeter från nätverkskontakten till datorns jordade chassi.
Om du får tex ett åsknedslag så har det ingenstans att hitta till jord genom en enkel switch/router jämfört med om du sätter kabeln direkt i datorn som ju har jordat chassi.
Dessutom är en sådan liten pryl billig att ersätta.

Du ska väl ändå ha någon utrustning för att dela Internet mellan datorerna?
 
Är du snål förlägger du kablen rent i marken. Dock inget att rekomendera

20mm pemslang funkar fint. Alt billig vattenslang. Men då kan du inte byta nätverkskabel om det skulle behövas...
 
Jag säger inte att det är en bättre lösning, eller ens bra, men du kan ju även köra nätverk över elkabel (gissar att stugan har el?) via någon typ av homeplug.

För att lägga kabel i backen skulle jag använda någon av uponors tunnare släta slangar, tex E0663890 med färdig dragtråd. För du har ju ändå inte tänkt lägga starkström i samma slang ? ;)
 
  • Gilla
Patrik_H
  • Laddar…
Om inte gäststugan har väldigt stora bandbreddsbehov skulle jag överväga att köra trådlöst, evenuellt med en riktad utomhusantenn. Kostnaden kan knappast bli högre och så slipper man jordproblemen samt att gräva upp trädgården.
 
Förlåt om jag kapar tråden lite men jag har liknande funderingar och det trådlösa räcker inte ut till garaget som det ser ut idag (ca 30 m). Funderade på sladd men nätverk över elnätet kan ju vara ett alternativ jag inte funderat på med en extra trådlös router i garaget. Eller vad för möjligheter finns att förlänga räckvidden på det befintliga trådlösa utan hutlösa kostnader?
 
Gelfyld utomhuskabel ligger på runt 10KR metern så det är mitt tips. Grävningen är en besparing istället för gymkort :)
 
Lite erfarenheter med trådlöst till garage/uthus/gästhus/m.m:
Det funkar men bara nätt och jämt. Man tröttnar efter ett tag. Startar man en maskin/mikro/TV/blåtandsgrej/vadfaensomhelst så krånglar det. Dessutom kommer kravet på överföringsfart att öka även om du inte tror det idag.

Har provat olika sladdlösa enheter med liknade resultat. Har även provat riktantenn med 14 db förstärkning (tror jag det var) vilket blev bättre men flyttade jag min laptop i verkstaden blev det istället sämre.

Avstånd är ca 30 meter. Numer har jag en kabel i ett rör i marken och det finns inga problem längre. Jag kör 100 Mbit/s dubbelriktat. Jag har en sladdlös enhet i verkstaden så jag kan använda laptop om jag vill där ute.

Nu ökar dessutom kravet med strömmande film m.m. till verkstaden, hur skulle det ha gått med en sladdlös förbindelse. Möjlighet till 1000 Mbit/s finns i kabeln.

Tips: Köp en PEM-slang på 20-25 mm diameter. Finns i rullar på 50 meter.
Gräv med en vanlig grävspade ned slangen ca 20 cm, eller mer om du orkar.
Om du väntar till sommaren, kan du placera ut en burk öl var 8:e meter så går det snabbare att gräva.:) Dra in en dubbel (siames) UTP-kabel cat 5e (eller cat 6). Sätt en switch eller motsvarande i varje ände som mrfrenzy förslog.

Välj i första hand kabel.
Välj i andra hand kabel även om du vill ha sladdlöst.
Välj i tredje hand sladdlöst, men var medveten om att det kommer att bli störningar, avbrott, avlyssning, kapacitetsproblem, m.m.

Sladdlöst är ett bra komplement till kabel, och kan användas inom husets väggar och på dess altan/balkon/uteplats och liknande. Har man två hus, sätter man en sladdlös enhet i varje hus.
 
  • Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Siames finns ej med PE mantel så det är ett dåligt alternativ då isoleringen inte är fukttät
 
Lägga kabel borde gå relativt smärtfritt då nästan hela sträckan för mig utgörs av en gång med plattor och kantsten, bara lyfta kantstenen och lägga ner rör + kabel. Men det är några timmar arbete plus att jag måste dra en nätverkskabel från kontoret på övervåningen ner till källare och sedan ut, vilket jag såklart gärna slipper. Någon som prövat med nätverk över elnätet som alternativ? funkar det lika kasst som med trådlöst som Ljusbåge nämner?
 
Jag kör med en vanlig nätverkskabel nedgrävd i rör i marken. Vet inte vad röret heter, men om det är nån standard och som någon känner till så är röret ca 5 cm diameter, flexibelt (räfflat/böjligt) och gult. Avståndet är minst 50 meter (eller kabellängden i alla fall). Det har funkat problemfritt i tre år. Kabeln är från biltema, skulle tro Cat5. Inga dyra switchar signalförstärkare eller annat.
 
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
Även vi tekniker har lite roliga lösningar för oss ibland. Jag grävde ner flexslang i gräsmattan och drog biltema cat5e-kabel. Billigt och bra, har inga bekymmer med överförningarna där och den har klarat sig i ett antal år. Skulle jag göra det igen blir det dock annan slang som kanske är mer lämpad, men vi har alla haft våra konstiga idéer och jag får väl skylla på att detta var första gången jag drog nätverk mellan två byggnader. Dock fungerar det fortfarande så det får vara tills det ger upp...
 
Jag har slang som ligger klar till alla väsentliga uthus, men med tanke på risken för skador vid åska så blir det ingen (koppar)kabel.

Möjligen fiber, men troligen trådlöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.