Kan även lägga till att ett älvsbyhus, mod Bjarke, med alla omkostnader inkluderade landar på 1 590 000kr. Då är även tomt, rivning av befintlig stuga, ny brunn medräknade. Så det som Edvin skrev, stämmer ganska bra i vårat fall.
 
FSB erbjöd oss 0,4 i rabatt trots att jag kund där(skötsam sådan)
astia skrev:
Vissa banker - iallafall de större har även sådana erbjudanden för alla oavsett husleverantör - det är bara det att vissa använder det att locka med!
Nordea har och även FSB så vitt jag vet!
 
Det går att bygga för 4500-5000kr/m2! Med tanke på
den kostnadsjakt vi haft de sista 10 åren inom andra
sektorer i allafall,borde byggkostnaden vara ca 5000kr/m2.
 
Men Ekke, för att hamna på det priset, måste man bygga själv :-/
 
Ekke skrev:
Det går att bygga för 4500-5000kr/m2! Med tanke på
den kostnadsjakt vi haft de sista 10 åren inom andra
sektorer i allafall,borde byggkostnaden vara ca 5000kr/m2.
Hur bygger man då? Denna kvm kostnad är ju otroligt lockande
 
Ja Sweli! I dagsläget måste du bygga i egen regi för att
klara 5000kr/m2,men även husfabrikanterna skulle säkert göra det om vi konsumenter skapar en opinon om
detta o ställer krav.Som skog o markentreprenör har jag
pga effektiviseringar lägre betalt per enhet idag än för
10 år sedan,så frågan är om husfabrikanterna har stannat upp i utvecklingen eller om man behåller alla
effektiveseringsvinster själva??
Kunskap är makt,våga ifrågasätta!!
 
Visst behåller de effektiveringsvinsterna själva!

Det som saknas i Sverige är ju en fungerande konkurrens. Se bara ex.vis på byggvaruhusen. När bauhaus kom skulle de ju sänka priserna, men de upptäckte snabbt att man inte behövde hålla så låga priser utan höjde till de mer normala svenska priserna. :(
 
Men vi får skylla oss själva,här i Sverige, är vi så jävla
flata o står med mössan i hand o tackar.Om politikerna
inte får några mothugg kör dom bara på.Vi skulle behöva
en massinvandring från Frankrike!!!!
 
Att alla firmor som säljer kakel&klinkers t ex här i Stockholm har otroliga påslag kan man bara konstatera.
Nettokakel började som ett billigare alternativ i Arninge (Täby). Det var t att dom etablerade sig på marknaden.
Igag är dom lika dyra som alla andra.
Samma sak med byggmarknader.
Orkar man, utan att klaga, betala den högsta skattetryck i världen, orkar man också betala dyrt för allt annat.
Detta gäller för allt annat också, el, bensin, etc.

 
Håller med tidigare talare/skribenter ang. byggmaterialpriser m.m.
Visst skulle vi behöva vara mer som fransmännen men det verkar inte ligga i svenskens natur. Frågan är hur lång tid det tar innan det blir bättre - och vad kan man göra åt saken? Är ju ganska svårt att få med sig allmänheten. Kanske ett uppdrag för PLUS??

Så tillbaka till ursprungliga ämnet....kvadratmeterpriser....

Vårat "huspaket", d.v.s. byggsatsen hamnar också på ca. 6 000:-/kvm, men med alla tillkommande kostnader hamnar vi på 11 000:-/kvm och då gör vi en del arbeten själva.
Så det är som Sweli säger - dubbla byggsatspriset så kommer ni nog ganska nära.
Mycket glädjekalkyler som ges av husleverantörerna skall verkligen tas med en nypa salt - tyvärr  :(

//Anna
 
En början vore om alla på detta forum verkligen började
ifrågasätta priser både på arbete o material o vågade
skicka hem oseriösa hantverkare som slarvar eller
maskar.Då menar jag även tiden som hantverkarna
debiterar!!!!!!!
 
:) Mycket god idé Ekke, men glöm inte, vi är svenskar, vi bråkar väl inte i onödan. Det är lätt att sitta här och skriva och vara kaxig, men att vara det "ute på fältet" är det få som vågar. Själv har jag som sport att pruta lite här och var, men inte fan har jag blivit rik på det :(
 
Själv har jag inget problem med att säga till folk om jag
är missnöjd,men det kan bero på att jag tidvis haft upp till 12 anställda o då får man inte vara blyg!!
 
:) Att du kan säga ifrån tvivlar jag inte på, men 999 av 1000 svenskar är inte riktigt lika driftiga
 
Kanske dags att ändra på det då!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.