Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att importera vitvaror från uno-momento24?

//anna
 
Oj, dom hade riktigt mycket fina grejor !
 
Har du funderat på om garantierna gäller ? Jag funderade ett tag på att köpa mina siemensgrejor i Spanien, ung 25 % billigare men sen kom jag att tänka på garantiåtgärder blir betydligt krångligare.
 
Herc skrev:
Har du funderat på om garantierna gäller ? Jag funderade ett tag på att köpa mina siemensgrejor i Spanien, ung 25 % billigare men sen kom jag att tänka på garantiåtgärder blir betydligt krångligare.
EU=gemensam marknad. Ska inte spela någon roll varifrån man köper, garantin är tillverkarens.
Bäst att kolla med det märke du är intresserad av dock, vissa tillverkare verkar vara lite sega med uppdateringen, och lever fortfarande som om det vore 80-talet. ;)
 
Man får enligt uppgift från återförsäljaren en garanti om två år så det ska vara ok. Det som är betydligt viktigare är att få reda på om det är en seriös återförsäljare - någon som vet?
 
Har du koll på vad de tar för frakten till Sverige, för exempelvis en spis?

Sidan är inte precis hightech...
 
Jag betalade 160 euro för frakten (Ilve 90 cm spis samt fläktkåpa).
 
Cujo,

Köpte du från Uno Momento? Några problem med inkoppling/spänning/annat tekniskt som man bör tänka på?

Jag har fått offert på 120 euro i fraktkostnad, inte särskilt farligt tycker jag.
 
Helt rätt som raceman mfl säger att europa garanti gäller. Det man dock måste tänka på är att det är inte per automatik garanterat att en svensk återförsäljare hjälper till med reklamationen och du kan därför behöva skicka varan själv till reklamationsverkstad som kan ligga i annat land. I vissa fall får du inte ens som konsument skicka reklamation själv utan det måste ske via en återförsäljare. I ditt fall har då europagarantin nästan ingen verkan då man måste skicka tillbaka varan till köparen för att den därifrån skall reklameras.

Kan inte svara specifikt hur dessa märkens garantier gäller men rent juridiskt är du inte automatiskt skyddad. Ser man t.ex till verktygsmarknaden där många svenskar köper verktyg utomlands så har svenska återförsäljare nekat reklamation. Makita exempelvis har europagaranti men där vi svenska kunder får skicka tillbaka varan till england där vi köpt den. Detta då återförsäljaren som skickar in vara får betala en avgift för reklamationen och svenska generalagenten tar därför inte på sig kostnader för varor som inte sålts just i sverige

Så antingen köper du med vetskap att i värsta fall får man väl skicka tillbaka varan vid reklamation (med eget ansvar för fraktavgift) eller så kontaktar du svensk återförsäljare och ser till att få en skriftlig utfästelse på att de tar emot reklamation från varor ifrån andra länder. Obs det finns de som fått lovat att reklamera hos sin lokala handlare men muntligt, detta har senare vid reklamation tagits tillbaka då generalagent nekat reklamationen och återförsäljaren insett att de då står kostnaderna själva trots att de inte ens sålt varan

MVH Lorant
 
Anna G skrev:
Cujo,

Köpte du från Uno Momento? Några problem med inkoppling/spänning/annat tekniskt som man bör tänka på?

Jag har fått offert på 120 euro i fraktkostnad, inte särskilt farligt tycker jag.
Yes, köpte därifrån. Enda nackdelen var att fläktkåpan var sen från fabrik, men annars har det gått fint. Inga problem att koppla in, jag hade frågat innan vad som krävdes i spänningsväg och förberett.
 
Ok, och vilka föreberedelser var det som behövdes? Kollade du upp kring reklamation till svenska återförsäljare? Garanti som ges från Uno har jag för mig är 2 år.
 
Beror säkert på modell, men för mig var det 3x230V (20A) som behövdes. Spisen var bryggad från fabrik, dvs de tre faserna var ihopkopplade eftersom de tydligen inte är så vanligt med flera faser i Italien, men det var inga problem att ta bort. Dessutom levereras spisen utan kontaktdon, så det kan man välja själv på hemmaplan.

Kollade inte upp reklamation utöver garantin.
 
Herc skrev:
Har du funderat på om garantierna gäller ? Jag funderade ett tag på att köpa mina siemensgrejor i Spanien, ung 25 % billigare men sen kom jag att tänka på garantiåtgärder blir betydligt krångligare.
Jag har haft samma funderingar som du och jag har pratat med Ilve. De tar inte garantiåtagande för produkter som är egenimporterade.
 
Vi ska själv beställa en Ilve-spis från Gastro Planet i Tyskland (Frankfurt). Mer eller mindre samma priser som Uno Momento, kanske något billigare frakt, men framför allt för att det lite fördomsfullt känns som om tyskarna är lite mer måna om "gott rykte" jmf med sydeuropéernas "Manãna, Manãna". Dessutom arbetar min man i Frankfurt ett par dagar i månaden, vilket kan underlätta om det uppstår problem.

Själv resonerar vi som så att det är så mycket billigare med spisen att om vi får problem så får vi väl ta ut en servicekille.

Är det någon som vet varför tex Ilve är så mycket dyrare i Sverige än tex Tyskland och Italien? Funderar på att ta kontakt med en Ilveförsäljare och se om det går att få ner priset ... om inte så blir det definitivt en spis från Gastro Planet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.