Det är så att vi äger en sommarstuga in till en sjö ( Ägt i ca 15 år) . som är byggd på en hyrd tomt (som tomtägaren tyvärr inte vill sälja)

Nu är det så att stugan ligger en bra bit från en större väg . och har en så kallad privat väg ner till sig på sträckan ligger det en stuga till och även en badplats .
allt är totalt igen vuxet nu så man kommer knappt fram med bilen (sommartid ) utan att repa söner denoch underredet pga att skicket blir bara sämmre å sämmre på vägen .
idag skulle vi ner till stugan för att skotta bort snö på taken. och vi ringer mark ägaren för att fråga om han kan ta sin traktor och köra ner till stugan . Så att vi kan köra i traktor spåren. efter som de nu ligger ca 65cm snö på vägen ner . men inte han orkade inte ta ut traktorn . så vi fick pulsa i den djupa snön någon kilometer .

Jag har hört att man har rätt att kräva .att räddningsfordorn skall kunna ta sig fram till huset stugan . Och att det är markägarens skyldighet att se till att de går att ta sig fram.

Nu är för visso mark ägarna över 80 år (tror jag ) men när man säger att man löser de själva. så får vi inte peta på deras träd buskar mm enligt KÄRRINGEN.

Så nu har vi tröttnat på dem . men vill ju inte sälja stugan och skaffa annan för läget är underbart

Var hittar jag lagar och förordningar om detta och vad har vi rätt att kräva ?????

Tacksam för svar

Christian med familj
 
Vad står i hyreskontraktet för tomten?
 
D
Kan du inte fråga snällt om du får förbättra vägen för dem samt betala en entreprenör för att hålla vägen plogad på vintern.....
 
Hej
Tror dessvärre att du inte kan kräva något alls, är det dessutom en privat väg är det bara att "stryka markägaren medhårs" och be snällt. Erbjud honom el någon annan en liten slant för uppdraget.
Precis som Balzaamon säger, vad står i hyreskontraktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.