Någon som vill dela med sig av erfarenhet när det gäller Zoom Arkitekter i Lund?
 
Vi hade ett bra första möte med Zoom idag.
 
Vårt andra möte med Zoom var också bra (trodde vi), men i det ritade förslaget visar det sig tydligt att arkitekterna inte lyssnat på oss eller stämt av med vår önskemålslista innan presentationen. De träffade väldigt fel på grund av ren negligans och jag avråder andra från att anlita dem.
 
Tog in arkitekt som tittade på tomten. Han fick en lista på ett 30-tal funktionspunkter jag ville ha in i huset. Den första skissen innehöll samtliga mina önskemål - utom utrymme för placering av min golvmangel (!) (- placering som sedan löstes). Jag tog inte in några andra förslag utan huset står nu färdigt sedan ett par år tillbaka med denna första arkitekt.

Det är jätteviktigt att arkitekten är lyhörd för dina önskemål redan på tidigt stadium för att resultatet ska bli lyckat. Det är möjligt att allt av praktiska skäl inte kan lösas - men då ska det motiveras på ett vettigt sätt.

Du får gärna kontakta mig om du vill ha tips min referens!
 
Jag håller helt med. Arkitekterna verkade lyhörda under mötena, så vi anade inte oråd. Vi hade ingen anledning att tro att det inte skulle bli bra. Nu måste vi hantera deras faktura som vi givetvis inte vill betala.

Nästa arkitekt vi försökte med satt mest och pratade om hur förträfflig han var, så vi avslutade genast efter det första mötet. När han ställde frågor hann vi inte svara förrän han började pladdra om något annat.
 
avtalsmallen som alla konsulter inom arkitektbranschen är (borde vara) anslutna till heter abk 96. kolla upp om dom är det, i sådana fall gäller bl.a att:

4.1 Konsulten skall genomfora uppdraget
fackmässigt och med omsorg.

11.2 Beställaren har rätt att häva avtalet och få ersättning for skada
om konsulten
- väsentligt misskött uppdraget
- i väsentligt hänseende brutit mot avtalet

Konsulten är i dessa fall berättigad till ersättning för utförd del av uppdraget, skälig kostnad för avveckling samt utebliven skälig vinst
på den del av uppdraget som inte blivit utförd.


hoppas det är till någon hjälp...
 
Tack.

Jodå, ABK 96 "ligger till grund för offerten". Detta gäller offerten på hela uppdraget. Därefter har vi muntligt kommit överens om att Zoom ska presentera ett ofärdigt förslag efter halva tiden och för halva summan - för att vi inte ska satsa allt på ett bräde utan kunna dra oss ur om det inte funkar. De menar att vi kommit halvvägs och vi menar att vi inte har det eftersom de inte har inkluderat alla våra önskemål i förslaget - och då menar jag inte smådetaljer. Det handlar om både stilen på huset och hela rum. Det är inte mycket som faktiskt stämmer med våra (även skriftliga) önskemål. Hela huset måste ritas om.

Frågan jag ställer mig då är var man hamnar om båda parter ska ha ersättning.
 
P
Heureka skrev:
....
Nästa arkitekt vi försökte med satt mest och pratade om hur förträfflig han var, så vi avslutade genast efter det första mötet.....
Vi hade inga problem alls med Zoom. Kan bara lovorda. Det blev helt rätt.
Men det är inte så att ni uttrycker er fel om nu ni misslyckats fel igen?
 
Jag skulle inte beskriva det sista mötet som misslyckat. Det var lyckat eftersom vi kom fram till att personen i fråga mest pratade om sig själv och inte lyssnade och därför valde vi att göra processen kort. Vi har blivit ännu mer försiktiga eftersom Zoom kostar oss 25000 och vi har inte fått några för oss användbara ritningar för pengarna.

Den sista arkitekten har i efterhand faktiskt hållit med om att han ibland pratar för mycket och att han vid vårt möte av någon anledning inte började skissa upp de olika rummen som han brukar. Han ville veta varför vi inte ville gå vidare med honom.

Jag tycker inte att vi uttrycker oss fel, men jag kan ju tyvärr inte vara fullständigt objektiv av uppenbara skäl. Vi ger en skriftlig beskrivning, en planlösning att utgå ifrån, bilder på husstilen vi gillar och en muntlig förklaring.

Jag tror inte att det är helt ovanligt att husbyggare träffar flera arkitekter innan det stämmer.
 
TheStills skrev:
Vi hade inga problem alls med Zoom. Kan bara lovorda. Det blev helt rätt.
Jag kan konstatera att vi inte hade samma arkitekt på Zoom. En renovering är heller inte det samma som en nybyggnation.
 
P
Heureka skrev:
.....
Jag tycker inte att vi uttrycker oss fel, men jag kan ju tyvärr inte vara fullständigt objektiv av uppenbara skäl. Vi ger en skriftlig beskrivning, en planlösning att utgå ifrån, bilder på.....
Jag har alltid tänkt arkitekter som konstnärer.
Ger man dom inte frihet så kan apor lika gärna göra jobbet. (Fast apor är rätt bra konstnärer.....)

Det kan inte vara så att du/ni vill ha någon som ritar precis som du/ni vill ha och inte lägger egna ideér i det hela? Kanske anlita en som bara ritar.
 
TheStills skrev:
Jag har alltid tänkt arkitekter som konstnärer.
Ger man dom inte frihet så kan apor lika gärna göra jobbet. (Fast apor är rätt bra konstnärer.....)

Det kan inte vara så att du/ni vill ha någon som ritar precis som du/ni vill ha och inte lägger egna ideér i det hela? Kanske anlita en som bara ritar.
Nej, så kan det inte vara, men vi har en önskemålslista som bl.a. består av stil, olika rum och funktioner, samt relativa placeringar av dessa. Om en arkitekt inte är beredd att följa dessa riktlinjer bör denne tacka nej till uppdraget.
 
Jag står i beredskap att anlita Zoom arkitekten Gunilla för att rita upp ett hus i Halland. Skulle uppskatta rekommendationer, positiva eller negativa gällande Zoom arkitekter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.