Har tänkt installera vattenmantlad kamin och en luft/vatten värmepump mot acktank. Har försökt rita lite i paint :)

Kan man koppla såhär?

Några tips eller synpunkter?
 
  • Inkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha kopplat matning till kamin i mitten av tanken och från kaminen till toppen.

Samt matning till pumpen ibotten på tanken samt matning från pump in i mitten på tank.

Samt även radiatorreturen in i mitten.

Då får både pumpen och kaminen jobba mot de temperaturer de mår bäst av.


Nackdelen med detta är att man inte utnyttjar hela tankens volym. Och om du enbart kör värmepumpen när du inte eldar och inte de båda samtidigt så är det du ritat ett bättre alternativ.
 
Redigerat:
Håller med.
 
giantvalley skrev:
Jag skulle ha kopplat matning till kamin i mitten av tanken och från kaminen till toppen.

Samt matning till pumpen ibotten på tanken samt matning från pump in i mitten på tank.

Samt även radiatorreturen in i mitten.

Då får både pumpen och kaminen jobba mot de temperaturer de mår bäst av.


Nackdelen med detta är att man inte utnyttjar hela tankens volym. Och om du enbart kör värmepumpen när du inte eldar och inte de båda samtidigt så är det du ritat ett bättre alternativ.
ok det tål att tänkas på..

Kaminen ska så i vardagsrummet och tanken i källaren en våning under, måste det då dras nytt rör till vinden från kamin och till ett expkärl eller går det på nått sätt göra som ja ritat från tanken till det befintliga expkärlet?
 
Det räcker med ett exp kärl, precis som du ritat.

Dock så kan du ansluta kärlet till botten av tanken istället då denna oftast är kall så slipper du en massa spillvärme...
 
Matningen till TVAn skulle jag tagit från toppen av tanken, och returen från denna så långt ner i tanken som möjligt, matning till shuntgruppen till radiatorerna kan ligga kvar eller ev sättas en bit ner (Alt både och med en bivalent shunt...) VV är ju det man har högst tempkrav på normalt sett...



Ovärmt vatten till Kamin & VP kan ligga kvar i botten, laddkopplet ser ju till att kaminen arbetar i rätt område...., men varmvattnet från kaminen skall kopplas till tanktoppen, VPn kan ligga kvar en bit ner.., radiatorreturen kan väl också ligga kvar i botten, men har du tänkt komplettera med solvärme, och förbrukar mycket varmvatten, kan det vara lönt att sätta radiatorreturen en bit upp i tanken.

Om man tar värme till varmvatten från toppen och till radiatorerna en bit ner, kan det vara värt att ha en acktamk med ytterligare en elpatron som bara värmer tanktoppen, och en skiktplåt inuti tanken.. (För att få varmvatten sommartid...)
 
Ser krångligt ut. Jag räknar att det behövs minst 5 pumpar i ditt system. kan det stämma? Men det kan ju bero på att jag inte hunnit läsa in mig i systemet ordentligt.
Några reflektioner i all hast. Tanken i källaren under kaminen tycker jag inte om. Jag skulle helst inte se tanken under kaminen utan tvärtom tanken ovanför kaminen i så fall.
Har du en växlare mellan värmepump och tank? Måste man ha det? Jag menar, behövs det inte pumpar och krångelstyr som ska styra laddningen från växlaren då? Eller?

Måste du ha en tank överhuvudtaget? Kanske satsa på en renodlad värmepumps lösning till värme och varmvatten och köra vanlig icke vattenmantlad kamin till mys och stöd? Sparar en hel del strul kanske?

Eller om du föredrar eldning, en vedlösning till huvudvärme och varmvatten. Fast då inte med tanken underst förstås. Och kanske en luft/luft vp till stödvärme eller nåt.
Nåja, jag har inte läst in mig riktigt så jag kan ha missat nåt.
 
Redigerat:
Eldar idag i vedpanna i källaren utan acktank. Börjar bli lite less på att elda hela tiden, + att pannan och beredaren är ca 40 år gamla :)

Vi har tänkt ha nån form av mys/stöd eldning i vardagsrummet och i o m att vi har vattenburen värme så tänkte jag det kunde va klokt att ha en vattenmantlad kamin.
Men det verkar som många tycker det är en dum ide pga att tanken blir i källaren, har ej plats för den på entreplan.

Det känns lite dumt att installera luft luft värmepump och kamin utan vattenmantling och bara låta alla vattenradiatorer stå kalla och det blir lite svårt att få värmen till alla rum då också.

Någon som har tips på nån bra lösning?
 
PiKKo skrev:
Eldar idag i vedpanna i källaren utan acktank. Börjar bli lite less på att elda hela tiden, + att pannan och beredaren är ca 40 år gamla :)

Vi har tänkt ha nån form av mys/stöd eldning i vardagsrummet och i o m att vi har vattenburen värme så tänkte jag det kunde va klokt att ha en vattenmantlad kamin.
Men det verkar som många tycker det är en dum ide pga att tanken blir i källaren, har ej plats för den på entreplan.

Det känns lite dumt att installera luft luft värmepump och kamin utan vattenmantling och bara låta alla vattenradiatorer stå kalla och det blir lite svårt att få värmen till alla rum då också.

Någon som har tips på nån bra lösning?
Det kan jag hålla med om, men det var väl inte så jag sa?
 
Ser inga problem med att ha tanken i källaren. Andvänd typ Laddomat 10, ej 21

Och om du vill förenkla systemet kör med slingor för varmvatten och pumpen direkt i tanken istället. Och slipp en massa värmeförluster utanför tanken och extra pumpar.

Om man skall ha en tank med två tempområden pump/sol samt fastbränslekälla, så tänk dig för både en och två gånger så du inte på nåt sätt förstör skiktningen...

Radiatorreturen från ett högtempsystem in i botten på tanken pajjar skiktningen direkt...

www.akvaterm.fi
 
roke skrev:
Det kan jag hålla med om, men det var väl inte så jag sa?
Nej, det var inte så du sa.
Menade inget dumt mot dig ville bara klargöra hur jag hade tänkt, har varit inne på det spåret men som sagt så känns det lite fel.

Tackar för många bra tips!
 
PiKKo skrev:
Nej, det var inte så du sa.
Menade inget dumt mot dig ville bara klargöra hur jag hade tänkt, har varit inne på det spåret men som sagt så känns det lite fel.

Tackar för många bra tips!
Oki.
Man kan göra på många olika sätt och du kan ha tanken i källaren men jag gillar inte den lösningen.
Om du har tröttnat på eldningen så skulle jag satsa på ett rent värmepumpssystem till värme och varmvatten. Kanske borra energibrunn? Du får ju nästan ett hål för pengarna som tank mm kostar?

Lycka till hur du än väljer att göra :)
 
Redigerat:
_ap_
Ser ut som ett kanon upplägg, köra pump när det går och spetsa med ved.
Dessutom väldigt bra för psyket vintrar som denna ;)

Vad är det som säger att man inte bör ha tanken lägre än värmekällan?
Ser inga problem med det.

Oavsett pump måste man väl spetsa med el, eller?
Personligen gillar jag lösningar där man kan spetsa med ved istället för el,
denna vinter är det nog många som skulle hålla med :rolleyes:
 
_ap_ skrev:
Ser ut som ett kanon upplägg, köra pump när det går och spetsa med ved.
Dessutom väldigt bra för psyket vintrar som denna ;)

Vad är det som säger att man inte bör ha tanken lägre än värmekällan?
Ser inga problem med det.

Oavsett pump måste man väl spetsa med el, eller?
Personligen gillar jag lösningar där man kan spetsa med ved istället för el,
denna vinter är det nog många som skulle hålla med :rolleyes:
Det är bara jag. Men jag gillar inte lösningar som inte samspelar med naturlagarna.
Varmt vatten vill uppåt och jag vill ha det varma vattnet i tanken och inte i spisen.
Visst, det går att ha tanken under spisen/pannan men då får man vara beredd på åtgärder som förhindrar naturlagen som gör att det varma vattnet vandrar upp till spisen där det ofrånkomligt kyls av eftersom pannan vädras genom skorstenen.

Sen behöver ju inte alla vp installationer med automatik spetsas med el när det blir kallt? Om jag förstått rätt så går det att få en lyckad installation med vp. Huvudsaken är att man gör rätt, men där finns det folk som är bra mycket bättre än mig att ge råd.
Och blir det riktigt jäkla kallt så kan man ju elda i en vanlig vedspis? En spis behöver ju inte vara vattenmantlad med allt vad det innebär med tankar växlare ventiler pumpar och rör kors och tvärs.
 
 
Redigerat:
_ap_
Visst har du rätt som vanligt, men nu ville PiKKo göra på "sitt" sätt och det är fullt genomförbart.

Om man alltid skulle följa naturlagarna skulle många byggnader vara utan värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.