Jag skulle byta ut alla skåp med vanliga luckor under fönstret mot lådskåp istället. Man får plats med så mycket mer i dom, i luckskåpen kommer man bara åt det som står längst ut och man måste stå på knä för att se något.

Om ni inte absolut behöver den extra förvaringen som kommer med köksön så skulle jag byta ut den mot ett vanligt bord. Jag gillar köksöar skarpt då de ger möjlighet till fantastiskt stora arbetsytor men med den formen som ert kök har så känns den lite malplacerat.
 
Y
Nu ska vi se... Pusslade lite nu sista stund före läggdags men kändes inte som att jag fick till det...

1. Min tanke om att undvika diskmaskinen i vänsterhörnet är att ju mer mittplacerad den är desto mindre oväsen dras till vardagsrummet.

2. Vänster vridd diskho... nja... om jag står och skalar potatis så skulle det inte kännas naturligt för mig att behöva sträcka högerarmen extra långt för att droppa den i kastrullen som står på vänstersidan.

3. 120cm abrtesyta mellan balja och vitvara uppnådde jag inte riktigt...

4. vad är poängen med öppna skåp? handdukar och vinflaskor? blir inte det smuts-fällor?

5. fönstret ska omplaceras lite, ritade dit ett extra fönster nu för illustrera...
samtliga lådor är utdragbara såsom på bildexemplet ovanför... även den under diskbänken, drar ut hela kalaset så slipper man böja sig in i skåpet vid komposttillfällena..

6. överskåpen blev dock väldigt tråkiga, skulle haft lite glas för bryta av "långsmal" känslan..

7. pratade med ikea personalen och tja, han sa väl inte så mycket egentligen mer än skeptism till utsrpidda glas-skåp... ett inte fulldjup skåp vid fönster och göra ett hål i bänkskivan och sätta ett galler - som dom inte sålde dock...

8. detta med micron... vill ju helst ha stor fristående.. fast inte på bänken... hrmm..

9. jag kollade på ikeas demokök och upptäckte att de inte hade högre skåp för detta med bar-ö grejen jag fått dille på att skapa... 63cm höga barstolar och vanlig arbetsbänk höjd... vilket jag härmade på denna nya bilden..

10. på bilden satte jag 80skåp och stora diskbänken... kollade på ikea och tyckte att den "lilla" var okej... den "stora var större och också okej.. kanske snudd till överdriven.. Men jag vill tro att man kan hitta intressantare modeller på andra håll...att offra 80cm istället för 60cm för sophantering känns surt...


image-2EF3_4B957D70.jpg
 
Redigerat:
Vi hade ungefär samma förutsättningar i vårt kök, ett fönster som var i vägen osv osv... Vi har löst det genom att på den vägg där du har spis mm så har vi räknat utifrån, diskmaskin, diskbänksskåp (80), lådhurts 80), inbyggnadsugn med häll, lådhurts 40 och ovanför så har vi vinhylla, 2 st 80 skåp, fläktkåpa. På väggen med fönstret har vi lådhurts (40), 2 st lådurts (80) lådhurts (60) där vi byggt in micro, kyl/frys, inga överskåp.... Vi plockade bort det gamla fönstret som var placerat ungefär där kyl/frys står idag och monterade in ett 12-9 fönster så kunde vi ha normal höjd på bänkskivan där. Vi hade även ett element där som vi ersatte med golvvärme.

Du kan kolla här http://teamnorrland.se/k2.JPG och http://teamnorrland.se/k1.JPG
 
Y
Jag tackar för bilderna :)

Har också funderat på detta med micro i bänkskåpen, känns det inte lite jobbigt att behöva böja sig ner då?

Kyl&frys eller side-by-side hade ju varit bra i sig, hade jag inte behövt göra något med rutan, fast hade känts mer framtidssäkert med separata...

golvvärme i arbetszonen funderade jag på också, fast folk tyckte det var dumt, att man vill stå kallt när man lagar mat, och sitta varmt när man äter isf.. något ni har reflekterat över?
 
Vi hade ett förslag på micro i överskåpet som du har ritat men vi valde bort det eftersom vi tyckte att det förstörde symmetrin med överskåparna.

Vi använder micron mest till att värma barnmat och tina annan mat och då är det helt ok att böja sig ner.

Vi har provat att slå av värmen men det är inte att rekommendera...
 
Y
ni hade rätt mycket maskiner uppe på bänken, längst ytterväggen... får dessa inte plats i lådorna eller är det bara att ni använder dem ofta..

jag har grubblat lite på vad för stora prylar man kan råka ha som man måste ha gömställen åt...

potatisskalaren är ju stor.. frukttorkaren lika så... stekpanna... stor-kastrull... sen vet jag inte riktigt vad mer som är platskrävande.. bakmaskin om man nu är så seriös.. heh
 
Brödrost och kaffebryggare används dagligen, Blendern flera ggr i veckan, juicepressen nästan aldrig (sambon som ska ha den framme) Klockan står på tillfällig förvaring och vindunken mest fre + lör kvällar...d^_^b

Men visst står det mycket skräp där, vi skulle rymma allt i lådorna om vi ville...

Det är ju rätt fräckt om man har dragskåp innanför bänkskivan där man kan gömma maskinerna, dock inte alla som har den möjligheten...
 
Redigerat:
Y
lite lockad blir jag att sätta micron sådär, ugnen är ju också under bänkskivan så why not egentligen...

vad var det för skåp du offrade då, fast det kanske är bäst jag kollar och mäter upp det på ikea istället... jag ville ju hellre fåtill en hylla där jag kan ställa en fristående micro istället för inbyggd. läste dock att deras inbyggda hade vunnit någon tävling förra året. men kan få lyxmicro för halva summan om man kör fristående modell..


ni ångrar inte att ni valde skåp vid fläkten då? lite skeptisk till detta modet justnu, går ju bort massa yta... men och andra sidan, ifall man väljer en rejäl fläkt så vore det något såsett..

0101786_PE245713_S4.JPG
 
Jag skulle inte vilja offra ett underskåp för micron då de är helt överlägsna för förvaring av allt utom glas jämfört med överskåpen. Vi har så lite överskåp som möjligt då vi tycker att det dels ger en mörk och trång känsla och dels är opraktiska eftersom att jag ändå inte når upp till mer än andra hyllan.

Att inte ha skåp vid fläkten är guld när man lagar mat. Man når de inre plattorna så mycket bättre genom att man får mer utrymme över spisen. Om man då undrar hur man ska göra med kryddorna som normalt står i fläktskåpet så kan jag tipsa om att ha de liggande i bokstavsordning och alla etiketterna synliga i en utdragslåda bredvid spisen istället.

Tycker inte att man bara ska pressa in så mycket överskåp som möjligt utan tänka på att det ska vara trevligt att stå där och arbeta också, vilket jag tycker det blir när man har det lite luftigt. I vårt nuvarande kök har vi sammanlagt 140 cm överskåp och de kommer vi ha i det hus vi bygger också. Räcker bra för glasen, resten är i lådor.
 
Alternativet för oss hade varit att trycka in micron i ett överskåp och förlorat plats där, som du skriver vill man ha så lite överskåp som möjligt och den platsen hade varit mer kostsam än i ett underskåp och dessutom hade blivit ganska fult... sorry Yrrol...

Den är instoppad i en standard lådhurts utan de två övre lådorna, passar exakt (electrolux micro), Tibro kök ville ha 4500:- för en sån lösning som kallades special...:x
 
Y
Hade en snickare hos mig idag. Passade på att ställa lite extra frågor såsom berörande mitt fönster & radiator problem.

Att flytta fönstret vore bökigt då den låg under något bärande i taket... Så alternativet vore att sätta i ett smalare fönster, 70 eller 60 bredd istället för 100... har kikat lite på det men tror jag tar smällen och kör på ett nytt 100 fönster som flyttas något åt sidan ändå..

Radiatorn... han nämnde att han sett sockel-radiator för skåpen, rustade med fläkt... men fläktar ogillar jag, fick bekräftat att de fläktarna hörs.... inte bra... annars gillade jag idéen dock...
Får nog klura lite på vad för slags golv jag ska ha där, klinker sägs ju vara opraktiskt då allt går sönder om det faller... fast väljer jag det så får man ju ha golvvärme också... hum hum...

----

fläktar... om jag nu ska ha öppen fläkt utan skåp så får det ju bli någon bra jäkel... finns det någon undersökning som visar vilka som är "bäst" måntro?
 
Om du byter fönster så sätt in ett lägre (högre från golvet) så kan du ha bänkskivan på vettig arbetshöjd,,,
 
Y
Lite justeringar. Näst största fläkt men med 2ggr mer sugeffekt, tystare och strömsnålsre än storebrodern.. sen tänkte jag att man kunde pillat dit ikeas liggande (92 bred x 40hög) skåp ovanför och satt passbitar, kanske extra belysning under det skåpet också...

- Jag är fortfarande skeptisk till att ha diskmaskinen längst till vänster, samma med diskbänkens riktning...

- Fick dit glasskåp igen, har fått för mig att det kan ge lite bättre intryck än bara skåp skåp och åter skåp...

- Lite fundersam till det grunda skåpet till höger om ugnen... vad ska jag stoppa i en sådan? böcker törs man ju inte för då tar de väl eld likt min snöslunga gjorde idag, handdukar kanske? inte för att det fanns många andra såpass smala skåp att välja på ändå men...


observera att det är deras höga skåp, 99cm höga, målet är att inte få stort gap mellan skåp och tak. Någon 1cm skiva vår man väl pilla mellan kanske för inte riva luckorna mot taket.. .. 240cm har jag till tak, 71cm mellan bänk och väggskåpen blir det då ungefär... minus tak-pass-skivan...

image-D014_4B9BE596.jpg

Har nu börjat planera omplaceringen utav fönstret... jag vill inte ha den förnära varken kylskåpet (skymmer ljuset mot spisen) eller verkligen inte förnära det andra fönstret för det skulle se konstigt ut både inne och ute...
-fuskritade dit en microvågsugn, inget som gick att välja i ikeas program.. har frågat lite folk vad de tror om micro under bänkskivan och de ser inga problem i detta så det känns ju ok... tyvärr är det smala skåpet för smalt för att användas för micron vilket annars vore smart istället för offra det värdefulla djupisskåpet...

vet fortfarande inte vad jag ska göra med radiatorn.... byta mot golvvärme, eller låta den finnas bakom grundare skåp... eller köra sockel radiator..

image-A4AB_4B9BE596.jpg
 
Redigerat:
Det lilla skåpet bredvid spisen kan du ju ha utan lådor. Då är det perfekt för antingen handdukshängare som man drar ut eller brickor och skärbrädor.

Jag skulle inte ha något skåp vid fläkten, men jag anser ju också (som jag tidigare skrivit) att man bara behöver överskåp för drickaglas och då räcker det med ca 1,5 m överskåp.
 
Sätt ett 40 skåp till höger om spisen och i stället för 60+40 till vänster så har du ett 80 skåp där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.