Har bestämt mig för att byta ut min gamla kombipanna mot ved. Jag kommer att ha pannan i källaren. Har fått offert på en effecta woody med 1500L. Men börjar fundera på om det blir för lite vatten. Huset har ju en total golvyta på kanske 200m² men då är källaren med på ca 90m². och den värms ju av 2 små radiatorer och spillvärmen ifrån pannan. Var och kollade i Baxis buss när den var på lokala rörfirman. Han tyckte 2250L hade varit lagom och en solo inova 30 kw till det. Låter ju lite vettigare. Mitt problem är ju nu att tankarna tyvärr måste stå i rummet som angränsar till pannrummet. Detta innebär att tankarna måste ner för källar trappan(trappan är överbyggd av en hall) och igenom hela källaren. Och den maximala takhöjden är 200cm i källaren. Baxi killens förslag var 3 st 750 tankar utan isolering som jag ställer i ett hörn och sedan klär in plus isolerar. På så sätt får jag mer isolering än dom fördiga tankarna. Helst vill jag ju ha en stor tank, men det finns ju ingen möjlighet att få in den. Så blir detta Baxi alternativ en skaplig lösning?
 
Finns ju företag som tillverkar måttbeställda tankar, t.ex rektangulära. Huskvarna Tanksvets tror jag företaget hette som jag pratade med. Gör tydligen mycket sånt.
 
Går det inte så går det ju inte, då får du ju ha 3 st 750 lit. tankar. Det blir inte lika bra som om du haft en enda tank.

Kanske är det en galen idé och troligen kostsam. Men har du utrymme att svetsa ihop tanken på plats om du kan frakta ner plåtar som är 200x70 cm tex?
 
Funderar på om man skulle fixa ihop en stor papplåda i samma storlek som en tank. Och sedan laborera lite med vad som är fysiskt möjligt att få ner i källaren. Vedosol har ju en tank på 2500liter . den är 1750 hög och 700 bred. Desvärre gör nog längden på 2500 att den inte går ner, då trappan ligger jämns med husväggen vilket gör att man måste svänga in tanken 90 grader för att komma in i källaren. Men jag får fundera vidare. Har nämligen övertygat frugan hur smidigt det kommer att vara med en ny vedanläggning. Så att stå med för lite vatten är inget alternativ.:)
 
Hade samma bekymmer som du. Gjorde först en i papp. Både panna och tankar var ett problem, Baxis 30kw är liten när den är avklädd. Men TUNG!
Min tank svetsades på plats i källaren. Blev bra! köpte tanken på http://www.gotlinds-svets.se/
 
Vad har ni för erfarenheter om skiktningen i en oval/rektangulär tank? Jag har som TS lite trångt att komma ner till källaren och överväger en oval tank ( får inte plats med en stor rund tank även om den gick igenom dörren). Jag vill ju ha stor volym , men det kräver bra skiktning för att vara någon ide med det..
 
Jag har fyrkantiga tankar från Tanksvets 2x 1800 l + 1x 1450 liter. Definitivt inget jag skulle vilja släpa ner för en källartrappa... Skiktningen funkar perfekt.
 
Jag skulle först försöka ta reda på hur mycket energi som går åt per dygn och sedan räkna fram vilken vattenvolym man skulle behöva för att täcka detta. Nästa steg är ju att se vad man har plats för och hitta lämplig tank/tankar som motsvarar energibehovet/dygn eller flera dygn beroende på bekvämlighet. Till sist räkna ut en panna som ska kunna täcka behovet beroende på hur man vill elda, ett inlägg/flera inlägg, tidsåtgång mm för att fylla tankarna. Sen är det bara att leta efter nått som man kommit fram till för en lämplig penning.
Mvh r-app
 
r-app skrev:
Jag skulle först försöka ta reda på hur mycket energi som går åt per dygn och sedan räkna fram vilken vattenvolym man skulle behöva för att täcka detta. Nästa steg är ju att se vad man har plats för och hitta lämplig tank/tankar som motsvarar energibehovet/dygn eller flera dygn beroende på bekvämlighet. Till sist räkna ut en panna som ska kunna täcka behovet beroende på hur man vill elda, ett inlägg/flera inlägg, tidsåtgång mm för att fylla tankarna. Sen är det bara att leta efter nått som man kommit fram till för en lämplig penning.
Mvh r-app
Instämmer. Jag har inte ångrat mina lätt överdimensionerade 5 kbm en enda gång i vinter när jag har eldat ca var tredje dag. Med andra ord tryck in så mycket volym du har plats för. Klart det är bäst med en tank, men 3-4 mindre tankar är bättre än endast en mindre tank. När du väljer panna se då till att välja en med stor vedvolym. Själv kör jag BAXI SI 50 mot 5 kbm och med rätt ved laddar jag dem på två inlägg.

2250 l till SI 30 är nog också i snålaste laget - tror det finns de som laddar bortåt 3 kbm med den pannan, sök runt lite på forumet.
 
Jag har en ide'. Varför inte bygga oisolerade cylindriska tankar med hyfsad diameter, men med en höjd på kanske bara 0,5.0,7 meter och sedan stapla dem på varandra.
Det borde gå att få till någon "självslutande" koppling(nippel i toppen och muff i botten, med o-ringar i eller så...) som bygger ihop dessa till en tank när man lägger dem på varandra. En cylindrisk tanksektion med 1,5m diameter men bara 0,6m höjd, får man väl igenom vilka passager som helst...
 
Gräva och riva källarväggen för att på så sätt få in en megatank? Men det alternativet går kanske fetbort i ditt fall?
 
PST skrev:
Jag har en ide'. Varför inte bygga oisolerade cylindriska tankar med hyfsad diameter, men med en höjd på kanske bara 0,5.0,7 meter och sedan stapla dem på varandra.
Det borde gå att få till någon "självslutande" koppling(nippel i toppen och muff i botten, med o-ringar i eller så...) som bygger ihop dessa till en tank när man lägger dem på varandra. En cylindrisk tanksektion med 1,5m diameter men bara 0,6m höjd, får man väl igenom vilka passager som helst...
En god idé, men varför inte svetsa ihop ringarna helt enkelt?
 
Lars K skrev:
Jag har fyrkantiga tankar från Tanksvets 2x 1800 l + 1x 1450 liter. Definitivt inget jag skulle vilja släpa ner för en källartrappa... Skiktningen funkar perfekt.
Har du erfarenhet av skiktning i cylindriska tankar oxo? Isf ,hur står de sig mot dem?
 
Nugent skrev:
Har du erfarenhet av skiktning i cylindriska tankar oxo? Isf ,hur står de sig mot dem?
siktning får du alltid om du inte vispar vatten :). Tänk att det siktar sej i en sjö också , tankens form gör ingen betydande skillnad .
En tank ska i första hand klara trycket och runda tankar gör det bättre än fyrkantiga. Dom fyrkantiga måste stadgas inuti och därför dyrare att tillverka ... har jag hört.
gaia
 
Jag fick ta ur ett fönster och ta bort lite vägg för att få in min panna och tankar.
Kolla upp om du kan göra så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.