Hej!
Köpte hus i september och flyttade in i slutet av januari. Redan första natten upptäckte vi att värmen i sovrummet inte fungerar även om den fungerar i resten av huset.
Uppvärmning sker luftburet via golvet dvs varmluft skickas in i inbyggda luftkanaler i bottenplattan som sedan släpps ut från golvsocklarna.
I sovrummet är det en heltäckningsmatta och vid överlåtelsebesiktningen nämnde inte besiktningsmannen något om fel eller risk för fel med värmen i sovrummet utan nämnde bara vad det är för golvkonstruktion under heltäckningsmattan baserat på information från säljaren.
Kan detta räknas som ett dolt fel?
 
coren123 skrev:
Kan detta räknas som ett dolt fel?
Knappast, med tanke på att det går bra att provköra värmesystemet innan köp utan att göra någon åverkan.
 
Vad är problemet? Täpper mattan till luftöppningarna?
 
hempularen skrev:
Vad är problemet? Täpper mattan till luftöppningarna?
Mattan täpper inte till luftöppningarna utan det sipprar bara ut lite kall luft genom luftöppningarna.
Jag är rädd för att det kan vara så att det just i detta rum inte finns några luftkanaler i plattan utan att luftöppningarna i socklarna i det rummet inte fyller någon funktion utan bara släpper igenom kyla från bottenplattan. Anledningen till att jag tror detta är:
1. På golvet inne i garderoben i sovrummet finns det ingen matta och där är golvet väldigt kallt.
2. Det finns ett vattenburet radiator/element i sovrummet. Det finns totalt bara två stycken vattenburna radiatorer i huset, ett i sovrummet och ett i köket. Resten av huset värms endast genom luftöppningar i golvsocklar.
3. Huset är från 1954 och enligt en gammal ritning så var sovrummet tidigare/ursprungligen två rum, ett blomster-rum (vad det nu var för nåt) och ett bränsle-rum (med en egen ingång utifrån). Min gissning är att dessa två rum inte behövde värmas och att man när man göt plattan därför inte gjorde några luftkanaler här.
 
Om det nu finns en radiator i rummet, vad är problemet? Funkar inte radiatorn?
 
Tyvärr är det ju som folk påpekat detta inte något dolt fel utan ni hade genom att uppfylla eran undersökningsplikt ha upptäckt detta.

Om jag förstår dig rätt är jag precis som hempularen tveksam om det är ens ett fel ur fastighetsrättslig synpunkt. Det kan ha varit som du säger icke uppvärmda rum och därför kompletterats med radiator.

Om så radiatorn inte fungerar är inte heller detta något som kan vara ett dolt fel

MVH Lorant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.