Skulle behöva tips på material som inte innehåller formaldehyd eller som doftar.
Håller på att bygga ett hus i Leka med stålreglar och gips på innerväggar.

Köksstommarna är av stålrör som vi pulverlackerat. Nu har vi luckorna kvar och där stöter vi på problem. Tål tyvärr inte trä hellre så det försvårar det hela.
Har varit inne på att lacka med Epoxy för att bädda in dofter. Hörde tyvärr att Epoxy ej är UV-beständigt, någon som vet annat?

Tacksam för spån och tips, alla ideér är välkomna.
d^_^b
 
Epoxy är inte UV-beständigt. På båtar kan man lacka trä och plywood med epoxy som man sedan lackar över med polyuretanlack som UV-skydd. Av erfarenhet vet jag att det fungerar för att hålla träet torrt när båten ligger i sjön. Rimligen borde det även hålla dofter instängda.

Nu vet jag ingenting om dina allergier, men epoxy brukar i sig vara ganska allergiframkallande. Om det inte är ordentligt blandat eller om proportionerna mellan härdare och bas är fel så kan det även efter härdning avsöndras en del mindre nyttiga ångor som man nog inte vill ha i köket. Kolla upp det så du inte skapar något värre än det du vill undvika.

Erik
 
Spån gillar du knappast om formaldehyd är ett problem... Skämt åsido så finns det ju massiva plastmaterial, t.ex corian som kan användas om du vill ha ett traditionellt utseende, alternativt kan man ju använda aluminium/glas-luckor.

Är du säker på att det är trä du inte tål? Det är rätt vanligt att man behandlar trä med medel som avger formaldehyd.
 
:rolleyes:
Tack för tipsen.

Ang. Epoxy så är det omätbara emissioner efter 4 v så det borde inte vara allergifrakallande när den härdat. Vet inte om det är olika på fabrikaten.
Bra tips med epoxy först och sedan polyuretanlack, den lösningen har vi nog användning för i framtiden.

Corisan låter intressant, ska kolla upp.
 
Oj så konstigt det blev!!
Ang. trä så är det bl.a terpentiner som jag regerar mot. Nysågat virke i alla former gillar inte min kropp hellre.
 
Usch vad jobbigt. Här är det bara formaldehyd efter överexponering. Älskar doften av nysågat trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.