Vi ett gammalt 1 ½ planshus (+ källare) med vedpanna och självdragsventilation. Jag har en idé om att plugga ventilationskanalerna i toppen på skorstenen och dra ventilationen "baklänges" genom muren till en frånluftsvärmepump. Ved pannan kan ev. stå kvar så länge för att vid behov kunna stödelda. Vi tänkte även instalera vedkamminer och vedspis för snabbuppvärmning och mysfaktor. Är det möjligt med en sådan lösning? Om luftmängden inte räcker finns det möjlighet till att enkelt dra flera spirorör att kompletera med.
 
Glöm frånluftvärmepump. De kostar ofta mer i reparation än de sparar in. Satsa hellre på en luft/luft värmeväxlare (FTX). Kyl inte ner skorstenen, den fryser sönder om det blir minusgrader.
 
Jag tror du missförstod mig lite
  1. Jag skall fortsatt elda i spis, kamin och när det är som kallast i pannan, dessutom tar jag ju den 20 gradiga luften genom skorstenen och kommer således inte kyla ner skorstenen.
  2. Jag har i dag vattenburen värme och vvberedare i acctanken, för mycket jobb och för liten förbättring att byta till luft/luft, möjligen kompletera med luft/vatten.
mvh. Melkerberg
 
  • Gilla
wikens
  • Laddar…
glöm frånluftsvärmepumpen. den har dålig effekt & låg återvinningsgrad. det du lägger ner i rör kommer du inte att ha tjänat in innan den har gåt sönder, då dom inte håller så länge heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.