Jag vet att det är individuellt hur man tänker angående planering av planlösning med hänsyn till väderstreck.

Infart från "solsidan" resp skuggsidan ger ju olika förutsättningar. Det är svårt att få allt på solsidan så att säga... Samt sluttningar, grannar osv

Jag själv är lite skeptisk till "gassande sol" i exempelvis vardagsrum eller där man ska sitta och äta (kök). Gärna ljust, men solen kan vara ack så irrerande... Funderar om man istället borde sätta stora fönsterpartier (vardagsrum) mot exempelvis öster/morgonsol eller rent av norr (för att få ett jämnt ljus). Tänker också att på MÅRRnarna (vardag och jobb) mår man kanske bra av att möta solen vid frukostbestyren - kanske med utgång till altan så man kan ta rabarberkrämen i en skyddat hörn?
och möta kvällsolen i vardagsrummet??

Har ni två uteplatser/altaner (morgon resp kväll)?
Min egen erfarenhet säger att på sommaren vill man inte äta ute i full sol, då är skugga är en välsignelse... (lutar åt morgonaltan som går i skugga kring lunchtid... och en kvällsolaltan för sena middagar)

Hur har ni tänkt, planlösningsmässigt (innemiljö OCH utemiljö)?
Och hur fungerar det i ert hus?
Skulle ni ha gjort något annorlunda?

Helst vill man ju ha en skyddad altan, och ljust inomhus men ingen insyn = omöjlig kombination på alla dessa små tomter...
 
Försök även att placera sovrummen svalt...gassande sol och sen dags att sova...
Vi kommer att få kvällssol på den ena uteplatsen och morgonsol på den andra...e


// Erik
 
Om nybygget:
Vi har stora glas (fönster och dörrar) i vardagsrum/kök/matplats som vetter mot syd-väst. SOLIGT! Dock har vi en altan med delvis tak över, så det behöver inte bli sol rakt in i rummet.

Badrum, entré och gästrum åt motsatta hållet, nord-ost, där det ändå inte spelar någon som helst roll.

Sovrummen ligger däremellan, likaså den delen av köket där man lagar till maten.

Nu har vi ett litet hus till skillnad från de flesta av er, så det var ganska lätt att ordna som vi ville ha - det är skillnad på att planera 72 kvm mot 172! Dessutom har vi en riktigt stor tomt.

Vi kommer nog att använda altanen med det stora trädäcket till att sitta på kvällarna och grilla och mysa (mmm, längtar redan!). På baksidan är det så mörkt, så där lär vi inte ha något. Däremot kommer vi nog att använda den sidan som mestadels i öster till att käka lunch ute på sommardagarna, då solen hunnit en bit därifrån och huset kastar sin skugga.

Om det huset vi bor i nu:
Jag tycker att det är hemskt jobbigt att LAGA mat i ett kök med full sol. Maten blir varm bara av att ligga framme. Ohygieniskt känns det! Själv blir man varm av både sol och spis och ugn - plågsamt. Handlar man så kan inte matkassarna stå framme en sekund utan att smöret rinner och osten smälter.

Vi har ett sånt kök nu, där vi har den mest underbara sol så här på vintern men sommartid blir man komplett GALEN på hettan och ljuset.
 
  • Det är skönt att se solen skina direkt när man vaknar på morgonen, men vill ha svalt då man går och lägger sig: sovrum åt öster.
  • Om man tänker vistas mycket i köket, vill man ha bra ljus där: öster/söder/väster.
  • När man sitter och äter vill man inte ha solen direkt i ögonen: placera köket eller köksbordet så att det inte vetter mot väster (kvällsmat).
  • På kvällen sitter man i vardagsrummet och myser/ser på TV: vardagsrum åt väster.
  • Garage, entré, tvättstuga, badrum, gästrum blir kvar att lägga på norrsidan.
Men sedan beror det ju väldigt mycket på hur tomten ser ut också!
 
Vi funderade väldigt mycket runt väderstrecken när vi byggde vårt hus.

Det här är önskningarna vi ritade efter:

Kök i nordost, med fönster mot ost. Det är viktigt med ljus på morgonen så man piggnar till lite.. Där har vi även altandörr mot frukostveranda. Mysigt vid fina sommarmornar...(Åh vad jag längtar till sommaren)

Vardagsrum mot söder. Ljust. Stora fönster. däremot färre fönster mot väst så man slipper den jobbiga kvällssolen i ögonen när man slår på TV:n. Att solen lyser in på dagen gör inte så mycket. På vintern är det skönt, och på sommaren är vi mest ute på altanen. Ändras den åsikten finns det alltid persienner.

Lite av tänket är ju också att ha så mycket fönster mot söder som möjligt och så få som möjligt mot norr med tanke på energiförbrukning.

Vidare:

Sovrum mot nordväst för att slippa morgon- och förmiddagssol. Där ska det vara svalt, även på sommaren.

Badrummet på övervåningen är det man gör morgonbestyren i. Där vill man ha det ljust och gärna soligt så man kvicknar till lite. Takfönster mot öster!

Resten föll liksom på plats av sig själv..:)

Vi har ju fördelen av att inte ha insyn från något håll så det behövde vi aldrig ta hänsyn till.
 
Åååh va bra med svar, tack!

Jag som nästan sover med öppen balkongdörr året runt - det får nog inte vara ens eftermiddagssol! Norr eller öster låter låter vettigt. Huj så fel det kunde bli... Och morgonsol i badrummet - låter härligt!

Ni som har grannarna nära: Funderar kring HÖRNfönster (vardagsrum). Det ska ju ge ljus och kontakt med utemiljön men förhindra insyn. Och blir ganska lättmöblerat. Nån som har nåt att säga?

Funderar även på alla dessa fräcka högt placerade (nock)fönsterpartier i hus med ryggåstak... som ju ger ljus, men man hänger ju inte gärna upp persienner där. Kanske mot nordväst, dvs kvällsolen står ju ganska lågt... Har ni erfarenhet?

En ytterligare fråga: Någon som vet hur långt skuggan från ett 1-planshus når mitt på dan? Eller 2-plans också, för den delen?
(tänker på grannens hus, kontra placering av uteplatser och växter)
 
KarlXII skrev:
Kök i nordost, med fönster mot ost. Det är viktigt med ljus på morgonen så man piggnar till lite.. Där har vi även altandörr mot frukostveranda. Mysigt vid fina sommarmornar...(Åh vad jag längtar till sommaren)

Vardagsrum mot söder. Ljust. Stora fönster.
Tänk vad kul att man resonerar så olika om samma saker då borde det finnas hus som passar alla :D
I vårt förra hus så hade vi precis som Karl beskriver det, och mitt första krav på det nya huset var kök-vardagsrum i sydväst, tyckte alltid att det var plågsamt med solen rakt in genom köksfönstret direkt när man klivit upp, saknade den däremot enormt efter lunch och iom. att vi även hade v-rummet mot nordost så tyckte jag alltid att det såg dystert ut därinne.
Jag tycker det är helt underbart med det ljus som blir av syd-väst läge, tacksamt så in i norden för all inredning.
Dock så blir det ju som Lycke skriver, ganska varmt vi tänker lösa det med markiser åt sydväst, men absolut inte mörka markiser utan ngn ljusbeige-gul färg som tillåter rummet att ha de där härliga solgula, ljusa tonerna istället för att mörka ner det. I vårt förra hus gjorde jag misstaget att ta markiser i engelskt rött, mkt. snyggt utifrån men som en bunker inne ;)
Nackdelen med sydväst placering på köket är ju att man inte kan ha någon direktutgång till morgonsolsaltan och det är ju en förlust men jag skulle trots det välja sydväst placering på kök och samvarorum för ljusets skull.
MVH/Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.