Funderat ett tag nu hur jag ska fästa panelen och läst många trådar... Antingen är det rostfri spik eller klipps många verkar använda.
Men hur funkar det med att skjuta el-förzinkad klammer i sponten. Kommer man åt? Och hur blir det med ev. rostmärken, kan det gå igenom?

tack på förhand
 
  • klammer.jpg
klipps är lättast se till att ta rätt strl bara på klippsen och sponten
 
B
varför där? bara krångligt tycker jag. men satsa på clips
 
Vart skulle jag annars sätta den, vill ju inte den ska vara synlig. Satte panelen i helgen, gick fort som attan med klammerpicka.
Har använt klipps innan men tycker det är alldeles för pilligt, tar tid och sitter inte så bra heller tycker jag.
 
B
noten så klart. montering blir bakvänd annars
 
Ja det är ju i noten jag satt den?? Är min bild så dålig;)
 
B
är not jag menar då
 
jag sköt min panel med elpicka som jag hyrde. Syrafasta 35 mm dyckert. Men jag sköt inte där du visar utan i andra änden så långt ut som det gick. Sen skjuter man ju på nästa panelbräda som döljer spikskallen.

Det gick sjukt fort, Dunkade i princip upp hela panelen på en dag.
 
Men hur får du på nästa bräda om du har en skip genom?
 
du skjuter så långt ut du kan innan själva utskjutet börjar på brädan. Dom ser ju inte ut som det är ritat på bilden ovan utan de är asymetriska med längre utskjut undertill än övertill. Så jag siktade lite snett inåt och klippte till och då försvinner spikskallen på ovansidan in i brädan och sen skjuter man nöästa bräda över hålet. PÅ undersidan går den ju igenom och fäster.
 
  • Bastupanel_Asp_ny_1_1276.jpg
Redigerat:
Clips ger tveklöst snyggaste utseendet, men tar också 4 gånger så lång tid (minst). Jag körde clips och är supernöjd!

//Robster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.