En medlem här på forumet har CNC-fräst en metallplatta som går att använda som mall för att fräsa hålbilden. Den plattan lånade jag till mitt bord. Om jag inte hade haft tillgång till dito hade jag nog köpt mig den en originalplatta till Festools lilla MFT-bord och endast använt som fräsmall.

LR32-systemet går nog faktiskt att använda om man är noggrann. Jag har dock fräst upp mina hål i skenorna själv och har nog lite mer spel i dem än vad originalskenorna har. Skulle därför inte använda mina egna skenor för ändamålet... tror jag.
 
Väldigt stiligt bord PH! Skulle inte 20 mm VP-rör fungera? Hur borrade du hålen i skenan?
 
Jag testade med VP20-rör men det fungerade faktiskt inte alls. Om jag minns rätt så var de inte 20mm i diameter...

Hålen borrade jag genom att spänna upp skenorna i en stor metallfräs med koordinatbord. Fick ta borrningen i två omgångar då maxutslaget på bordet var typ 800mm. Dock var jag korkad nog att tro att det skulle gå att borra med ett vanligt 6,2mm borr (dimension på din inrådan). Borret hoppade runt lite i varje hål och resulterade i typ trekantiga hål som då blev lite för små. Fick för hand fila upp varje hål lite med en nålfil. Lite störigt att hålen blev kassa när alla andra förutsättningar fanns. Det duger men LR32-plattan glappar kanske 2-3 tiondelar totalt i längsledd.
 
Jaha, det var alltså mitt fel. Det brukar bli så. Sorry.
 
M
Tack för bilden phl. Jag har en 1600mm skena (Mafell) så jag kommer att lägga den efter långsidan. Hur gör du om du behöver högre anhåll än 25mm?

Det finns alltså tillbehör för c/c 96 och fler kan ju tänkas dyka upp.
 
mattiasp skrev:
Jaha, det var alltså mitt fel. Det brukar bli så. Sorry.
Det varken sa jag eller antydde jag. Problemet var att jag borde borrat med typ ett riktigt frässtål i stället för ett metallborr. Problemet är väl att det inte direkt finns gott om 6,2mm frässtål. 6,0mm hade nog blivit för thight eftersom pinnen i LR32-plattan är just 6,0mm.
 
Redigerat:
MathiasFr skrev:
Hur gör du om du behöver högre anhåll än 25mm?
Jag har limmat på två bitar 25mm MDF på anhållen så att total höjd blir
50mm. Brukar ha en 20mm frigolitskiva under det som ska kapas för att
slippa köra sågen i bordet.
 
M
FredrikR skrev:
Nu tror jag en polett trillade ner här..
Man använder hålskenan (LR32?) för att göra hålen i MDFen? :)
Har sett bilder på en massa hemmagjorda hålskivor men inte mer än reflekterat över att de lär vara lite småpyssligt att få till hålen med bra precision.
Eller brukar folk normalt sett mäta och rita och fräsa?
Borde också fungera med tillsågade 96mm kvadratiska passbitar plus 96mm breda remsor att styra handöverfräsen emot.
 
M
phl skrev:
Jag har limmat på två bitar 25mm MDF på anhållen så att total höjd blir
50mm. Brukar ha en 20mm frigolitskiva under det som ska kapas för att
slippa köra sågen i bordet.
Ok, ungefär som jag tänkt också göra med anhållet. Ideen med skenan efter långsidan är att i princip alltid såga där och därför ha den delen av skivan utbytbar.
 
M
phl skrev:
...Skenan trycks sedan mot de båda bitarna och sedan är det bara att kapa. Jag har inte upplevt att man behöver fixera skenan mot MDF-bitarna, men jag vet att någon av de andra skåningarna hade en lösning på det. Den involverade, om jag minns rätt, excenterlås.
Jag funderar lite på detta också och ideen är att fixera en mdf bit vertikalt undertill i varje ände av skenan som ska styra mot bordet. Dessa båda mdf bitar borde också kunna användas för att förspänna skenan, tex med en vajer,så att den inte kommer att sacka ned på mitten (tänk pilbåge...).
 
phl skrev:
Det varken sa jag eller antydde jag. Problemet var att jag borde borrat med typ ett riktigt frässtål i stället för ett metallborr. Problemet är väl att det inte direkt finns gott om 6,2mm frässtål. 6,0mm hade nog blivit för thight eftersom pinnen i LR32-plattan är just 6,0mm.
Jag glömde smajlisen. Det var inte allvarligt menat. Du skulle ha använt ett borr som inte har en tväregg i spetsen. Ett hårdmetallborr har ofta en slipning som gör att borret skär ända in till centrum. Eggen ser lite s-formad ut. Ett sådant borr centrerar mycket bättre och hålen blir inte trekantiga. Jag är osäker på om slipningen finns på HSS borr. Ett vanligt HSS borr har en tväregg i mitten som inte skär något vidare, utan materialet pressas åt sidan och skärs sedan av eggen längre ut radiellt. Ett ytterligare problem med standard HSS borr är att de oftast är långa, vilket gör att uppsättningen blir ostyv och borret kan göra lite som det vill.
 
Angående att sätta fast anhållet etc. i 20mm-hål. Dels finns det ju M20-bult (eller skruv då), men sen finns det väl om jag inte minns fel numera 20mm kopparrör för VVS-bruk. Förkromade såna bitar skulle kunna vara något ju. Måste testa det vid tillfälle. Skulle man möjligen också kunna använda såna för utsug under bordet? Flera som sätts ihop? Spånar bara.
 
Ja sådant vet du bättre än mig, klart är att det var helt fel borr för ändamålet. Längden spelade oxo roll. ER32-spännchucken svalde inte så mycket av borret så din beskrivna ostyvhet ställde också till det. Om du vet någonstans jag enkelt kan få tag på sådana borr så hade det varit kul att veta, så här i retrospekt ;)

Egenligen är hålen i min skena tillräckligt bra men det stör mig att jag hade allt uppspännt fint i en fräs och sedan schabblade bort det med ett sunkigt (om än sprillans nytt Guhringer) borr...
 
Jag kan tipsa om att på Bauhaus finns 20mm aluminiumrör bland övriga Al-profiler. Jag köpte en meter för att använda till något liknande men jag har inte kommit längre än så.

Jag borrade mina hål med handöverfräsen och ett 20mm borrande frässtål. Fräsen hade jag på skenan så den var fixerad i ena riktningen. Jag insåg att jag borde haft något anhåll även i längsled eftersom hålen i första raden blev något ovala.

Jag funderade på att utnyttja en elfa skena för att få till 96mm måttet (hålavståndet är 32 mm) men insåg att skall det bli någon MFT topp i år så var det bättre att bara köra på. Finliret får vänta tills det är dags att byta den nuvarande skivan.
 
Kunde inte låta bli att notera att det precis dök upp en annons på Blocket där en kille utför CNC-fräsning av MDF med Festool-hålbild (c/c 96mm). Kanske någon som inspirerats av diskussionen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.