Min hantverkare har spacklat badrumstaket med våtrumsspackel, i princip heltäckande. Han vill nu lägga på ett tunt lager vanligt spackel på det innan slipning. Detta eftersom våtrumsspacklet är svårslipat (väldigt hårt).

Det borde väl inte vara ngt problem?

Och hur gör folk egentligen med svårslipat våtrumsspackel? Slipar tills de stupar?

För det är verkligen hårt. Han kör med excenterslip och 40 papper, och ändå händer knappt något. Är Kilto våtrumsspackel.

Märkligt att det är så svårslipat.
 
Vill minnas (eller det vill jag kanske inte :cool:) att Våtrumsspackel är extremt svårslipat.
Jag lärde mig den hårda vägen . var ett himla jobb att slipa ner allt, då jag slaskade på rejält som man brukar kunna göra, men det var några år sedan jag använde det.
Det låter dock konstigt att lägga vanligt spackel ovenpå. Vad var då vitsen med våtrumsspacklet? Är inte poängen att det ska vara mögelsäkert mm.då kommer ju möglet att frodas i det vanliga spacklet om det vill sig illa.
Jag är inget proffs så rätta mig gärna om jag tänker fel.
 
Lägg absolut inte på vanligt spackel! Det är inte godkänt. Förstår inte vad din målare håller på med. Visst kan våtrumsspackel vara svårt att silpa men absolut inte någon omöjlighet, mycket långt ifrån.
 
Nä, det låter ju galet att lägga på vanligt spackel på våtrumsspacklet. Anledningen han vill göra det är att fylla ut mindre ojämnheterna i det påstrukna våtrumsspacklet eftersom våtrumsspackelt är svårslipat.

Men man har ju våtrumspackel av en anledning:
Våtrumsspackel
Mediumgraderat, vanligtvis lätt spackel som uppfyller Hus AMA:s krav på våtrumsspackel. Produkten har hög våtstyrka och vidhäftning. Våtrumsspackel är blåtonat (för igenkänning) och innehåller långtidsverkande mögelskydd. Fyllförmågan är god och spacklet kan användas på de flesta förekommande tak- och väggytor.
Hittade detta på http://www.dalapro.se/produkter/fakta+om+spackel/de+vanligaste+typerna . En bra genomgång av spackel. :)

Jag var mycket noga med att säga till honom att enbart våtrumsspackel fick användas och ändå när jag kommer in så har han på en del av taket haft på vanligt spackel ovanpå våtrumspacklet. Iofs nästan allt vanligt spackel bortslipat men kanske tillräckligt kvar för att det skall kunna bli mögel. Någon som vet hur hög risken är? Suck:(
(Det är ingen målare utan alltiallo nisse).
 
ohlgren skrev:
Nä, det låter ju galet att lägga på vanligt spackel på våtrumsspacklet. Anledningen han vill göra det är att fylla ut mindre ojämnheterna i det påstrukna våtrumsspacklet eftersom våtrumsspackelt är svårslipat.

Men man har ju våtrumspackel av en anledning:
Hittade detta på [länk] . En bra genomgång av spackel. :)

Jag var mycket noga med att säga till honom att enbart våtrumsspackel fick användas och ändå när jag kommer in så har han på en del av taket haft på vanligt spackel ovanpå våtrumspacklet. Iofs nästan allt vanligt spackel bortslipat men kanske tillräckligt kvar för att det skall kunna bli mögel. Någon som vet hur hög risken är? Suck:(
(Det är ingen målare utan alltiallo nisse).
Anledningen till att våtrumsspackel är blåtonat (och exempelvis en våtrumsväv gultonad) är att konstruktionen lätt ska kunna kontrolleras vid en försäkringsskada. Största problemet med vanligt spackel är att det löses upp av vatten och fukt. Det bästa är att slipa bort allt vanligt spackel och spackla om med våtrumsspackel. Kommer du inte åt allt med slipning kan du ta en svamp med vatten och gnugga bort sandspacklet med den hårda sidan av svampen (då märker du också hur sandspackel reagerar med vatten).
 
OHE, tack för råden. Han slipar fn för fullt. :)

Med tanke på hur hårt våtrumsspackel är så kan man tycka att det skulle duga lika bra att använda för spackling under kakel som cementbaserat spackel.

Undrar om det finns olika typer av våtrumsspackel. Det jag har (Kiltos medium) är relativt grovt tycker jag, borde finnas ännu finare.
 
Jag har spacklat med Alcros våtrumsspackel och det är inte alls svårt att slipa. Det liknar vanligt medium-spackel i beteende, fast det är som sagt lite blått.
 
ohlgren skrev:
OHE, tack för råden. Han slipar fn för fullt. :)

Med tanke på hur hårt våtrumsspackel är så kan man tycka att det skulle duga lika bra att använda för spackling under kakel som cementbaserat spackel.

Undrar om det finns olika typer av våtrumsspackel. Det jag har (Kiltos medium) är relativt grovt tycker jag, borde finnas ännu finare.
Skönt att höra :) Har aldrig testat Kiltos spackel. Det är möjligt att det är mer svårslipat än konkurrenternas. Flugger, Beckers och Alcro upplever jag som i stort sett samma produkt. De är finkorniga och något svårslipade.
 
Jag har kört med Beckers (undrar om inte Alcro och Beckers är samma numera). Det var slipbart ungefär som vanligt spackel.

Jag har hört (av en handlare, så källan är osäker) att våtrumspackel är exakt samma produkt som vanligt spackel, men med en antimögeltillsats.
 
Ja, jag får nog varna för Kilto för det är riktigt svårslipat. Huva!

Angående de små resterna av vanligt spackel som är kvar i taket - borde jag inte kunna låta det vara kvar? Eller bör jag som OHE skriver tvätta bort det, och spackla om med spacklet från helvetet (Kiltos)?

Med våtrumsfärg ovanpå så skall det väl mycket till för att det lilla spacklet skulle börja mögla, eller?
 
Kör med cascos våtrumsspackel köpt på Bauhaus är precis som vanligt spackel inga svårigheter alls att slipa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.