Jag undrar om man kan ansöka om bygglov för flera byggnader på en och samma gång? blir det billigare då? hur många olika kan man ansöka om?:(
jag skulle vilja göra en hall på huset, och en takkupa, en carport, och flytta ( riva och bygga nytt) en annan byggnad. kanske även en uteplats med tak.:blushing::p kan man ansöka om allt detta på en gång. vad tror ni?? tacksam för svar..
 
Hemmakatten
Du skall absolut ansöka om alla bygglovspliktiga åtgärder på en gång. Det blir mycket billigare.
 
Finns bara en "hake": Man måste avsluta alla bygglovsbeviljade åtgärder inom fem år, och dessförinnan slutbesikta. :)
 
billy_baver skrev:
Finns bara en "hake": Man måste avsluta alla bygglovsbeviljade åtgärder inom fem år, och dessförinnan slutbesikta. :)
Påbörja inom 2 år från bygganmälan, avsluta inom 5 år.
 
Inte helt säker, men risken finns kanske att någon av projekten inte fås bygglov på och att det stannar upp hela bygglovet om man har sökt allt på samma... nog värt att kolla upp om det finns den minsta tveksamhet om något av projekten
 
Hemmakatten
Frågan är om man måste påbörja varje enskild bygglovspliktigt åtgärd inom 2 år, eller om det räcker med att ha börjat med en ska, t.ex. carporten?
 
"Påbörja" kan vara flexibelt. En släkting till mig påbörjade sitt garage genom att ställa fyra lättbetongblock i en fyrkant. Det accepterade kommunen.
 
vem är det som ska slutbesiktiga? kan man göra det själv?
 
Kvalitetsansvarig (KA) redovisar slutbesiktning till bygglovsmyndigheten.
 
W
andersmc skrev:
"Påbörja" kan vara flexibelt. En släkting till mig påbörjade sitt garage genom att ställa fyra lättbetongblock i en fyrkant. Det accepterade kommunen.
Så är det inte där jag bor samt andra komuner jag har hört med (inte så många dock). Där räknas påbörjat som något man måste ha bygglov för. Inte ställa ut stenar tex det behövs inte bygglov för. Inte heller göra en grund behövs det bygglov för.
Har en granne som åkte på detta och fick söka nytt bygglov med 4 års fördröjning som följd (många överklaganden. Han hade sprängt för grunden och lagt ut grus men det räckte inte för det krävs inte bygglov för detta. Hade han däremot ställt dit något med tak eller liknande hade det nog varit ok.
Men som sagt det verkar variera jättemycket mellan olika komuner, borde dock vara uppstyrt i Plan och bygglagen (vilket det antagligen är).
 
lillsnickrarn skrev:
vem är det som ska slutbesiktiga? kan man göra det själv?
Slutbesiktning är när en besiktningsman avgör om produkten man fått är den man avtalat med en finish som är som den kunden har rätt att förvänta sig.

Detta har inget med bygglov eller slutbevis att göra.
Slutbesiktning är frivillig, men bör göras om man anlitat några firmor att göra arbetena.

Däremot måsta KA komma och se att arbetena är färdigställda och att utförandet är det man fått bygglov på. Detta kan ske vid sltbesiktningen eller vid annan tidpunkt. KA är inte detsamma som slutbesiktningsman.
 
Korrekt! Jag avsåg begreppet "slutbevis".
 
Ansök om bygglov för rubbet! Du får väl ansöka igen för det du inte hinner med. Om du får avslag på någon del får du väl revidera (eller i värsta fall ta bort) den delen - tar ett par veckor extra i handläggningstid. Du har inget att förlora då du betalar först när bygglovet är beviljat.
 
W
volvo skrev:
Påbörja inom 2 år från bygganmälan, avsluta inom 5 år.
Enligt PBL är det 2 år från beslutsdatumet för bygglovet inkl alla ev överprövningar inte 2 år från bygganmälan som ju är en helt annan sak och som skall lämnas in senast 3 veckor innan byggstart.
 
Redigerat:
Du har inget att förlora då du betalar först när bygglovet är beviljat.[/QUOTE]

Även bygglovet är icke beviljat, bygglovsavdelningen kommer att ta avvisningsbeslut o debitera enligt kommunfullmäktiges taxa, enligt eskilstuna kommun
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.