Hej
Jag planerar att installera en varmvattenberedare i mitt uthus där tvättrummet är. En vattenpumpautomat och pem-slang innan vvb. PEX-slangar från vvb till duschkabinen.
Min fråga lyder: Hur mycket temperatur tappar jag om jag ska leda varmvatten till köket i ett annat hus 30m bort. Och vilka slangar/rör ska jag gräva ner? Så vitt jag vet klarar inte PEM hett vatten.
 
Tror inte att det ska vara någon fara att använda PEM-slang till varmt vatten. Om jag inte har fel är det väl sådana slangar man har till golvvärme ?
 
Är det inte lättare att sätta en liten vvb i köket?
Man lär titta på slangkostnad - kopplingar - frysrisk - även kostnad att värma vattnet som tappar värmen på vägen.
Det finns små billiga vvb på olika ställen - jag köpte min på bauhaus och den funkar bra. Har även sett att biltema / jula har billiga. Från 650 kr.
Nu kommer man väl få på sig att man ska köpa kvalite - men har man risken att dom fryser sönder på vintern i ett fritidshus så kan man köpa fler billiga än 1 dyr. Försäkringsbolaget går ju inte in och ersätter en sönderfryst om man inte har värmen på - min har klarat sig 1 vinter hittills.
 
Ja,jag har själv insett att en liten vvb under köksbänken är det bästa alternativet. Eftersom det redan är draget kallvattenledning till köket så slipper jag även grävningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.