Hej,
Jag har ett fönster som är rundat i överkant, innertaket går parallellt med fönstret ca 6-7 cm från fönsterbågen. Har någon något tips på hur jag kan lösa det med gardiner/persienner eller liknande, då det är ett sovrum?
Min idé så här långt är att låta böja till ett stålrör och använda som gardinstång, men det känns som det kan vara svårt att få till snyggt.
/Kalle
 
sätt en rak gardinstång som så att säga nuddar överkanten och ha gardinerna utanför fönstret och dra för på kvällen.
 
En böjd stång funkar inte, det glider ner åt sidorna, en gardinstång måste i princip vara vågrät om du inte fäster gardinen med kardborreband, vilket i och för sig fungerar. Men vackert blir det ju inte.

Eftersom taket tydligen också är böjt blir det annars till att lämna en glipa upptill om det inte går att ha den längre in, det låter på mig som en takkupa av nåt slag? Dvs sätta ett draperi där det riktiga taket börjar.

Du kan inte lägga in ett foto?
 
MiaSthlm: Förstår inte riktigt hur du menar. Fungerar det med det välvda taket?
AnnaH: Jo det är en kupa (se bild). Jag tänkte mig väl någon typ av klämma som kan hålla ihop gardinparen, alternativt att man bara drar över den från en sida (inte så snyggt).
 
  • 10 02 16_4750.JPG
Kan det gå att göra små invändiga fönsterluckor?
 
Moix: Trevlig ide, men de skulle slå i innertaket om man försökte öppna dem...
 
köp frostad plast och sätt på fönstret....!!
 
Okej, nu förstår jag, nä i ett sånt fönster får man sätta gardinerna med kardborre elelr lämna en glipa högst upp. Därför sätter man aldrig sådana fönster i ett sovrum, de passar bäst i trapphus, förråd, mm där man alltid vill ha in ljus.
 
Här kan du få idéer, men kanske det allra enklast vore att ha draperi med omtag.
 
Det beror ju pa om du vill hindra insyn eller om du vill hindra ljus... Om du vill hindra ljus fran att komma in skulle jag satt gardiner for hela vaggen dar fonstret sitter, sa att du drar for och tacker hela vaggen liksom. Blir bra som isolering om du har tjockt tyg ocksa. Om du vill hindra insyn skulle jag ha satt en gardinstang tvars over fonstret och lamnat en halvcirkel naken ovanfor. Den kan du sedan frosta. Det blir ju snyggast om du har fonstret uppdelat i en kvadrat och en halvcirkel forstas.
 
Eller en plisségardin nerifrån och upp.
 
Tack för alla svar. Det blir nog en krökt gardinstång med ett draperi med omtag. Det blir nog snyggast med fönstret (två fönsterbågar med 2+4 rutor). Ska bara försöka fixa en gardinstång med rätt radie nu. Jag återkommer med bild om ett par månader (om det blir bra ;))
 
Hur blev det till slut. Jag har exakt samma utmaning och skulle gärna få lite inspiration.
 
Om någon fortfarande hittar hit och oxå undrar, så har jag löst det så här: Plastöglor kan klistras på fönsterkarmen, men de har en tendens att lossna vid varmt väder, så bättre att böja till spiklist och spika med mycket kort spik. Anpassa gardinens överdel efter just din bågform och sy fast den smalaste varianten av veckband. Häng sedan upp med små gardinkrokar.
 
  • Ett fönster med gröna blommiga gardiner, byrå med vita blommor framför, ljus inredning, träd utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D DIY2021 skrev:
Om någon fortfarande hittar hit och oxå undrar, så har jag löst det så här: Plastöglor kan klistras på fönsterkarmen, men de har en tendens att lossna vid varmt väder, så bättre att böja till spiklist och spika med mycket kort spik. Anpassa gardinens överdel efter just din bågform och sy fast den smalaste varianten av veckband. Häng sedan upp med små gardinkrokar.
Har du bilder på hur du gjorde? Hur ser spiklisten ut? Har samma problem nämligen i båda barnens sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.