14 048 läst · 5 svar
14k läst
5 svar
Tillräcklig ljudisolering av innervägg (13mm gips och 45 ljudisolering)?
Hej!
Undrar vad som krävs för att få OK ljudisolering i innervägger. Vi ska bygga med A-hus som har 13 mm gipsskiva på varje sida och 45 mm ljudisolering emellan.
Är det tillräckligt?
Undrar vad som krävs för att få OK ljudisolering i innervägger. Vi ska bygga med A-hus som har 13 mm gipsskiva på varje sida och 45 mm ljudisolering emellan.
Är det tillräckligt?
allt beror på vad man anser är störande. 13 gips 45 isolering 13 gips ger 25dB R´w värde vilket är en reduktion med 25 dB av ljudet. Normalt tal är 70 dB och teroretiskt är det på andra sidan då 45 dB. Dock är detta inte hela sanningen. Till sovrum skall det numera vara 40dB om jag inte missminner mig eller åtminstone 35dB kök som angränsar till sovrum har 44 el 40 dB.
Dock är det så att en klenare konstruktion är sämre i lägre frekvenser detta gör att den blir sämre även vid högre frekvenser. MAn skall alltid sträva efter en låg egenfrekvens i väggen och en konstruktion du beskriver är riktigt kass. Att slänga på 1 lager gips på varhje sida kostar i inköp ca 25kr/kvm och arbetet ligger på ca 35 kr/kvm exklusive påslag. 25+30=55 plus 25% ca 70 spänn kvadraten så är väggen mycket mer effektiv. Byter man samtidigt ut 45 mot 70 regel har man lätt fördubblat väggens reduktionstal.
Dock är det så att en klenare konstruktion är sämre i lägre frekvenser detta gör att den blir sämre även vid högre frekvenser. MAn skall alltid sträva efter en låg egenfrekvens i väggen och en konstruktion du beskriver är riktigt kass. Att slänga på 1 lager gips på varhje sida kostar i inköp ca 25kr/kvm och arbetet ligger på ca 35 kr/kvm exklusive påslag. 25+30=55 plus 25% ca 70 spänn kvadraten så är väggen mycket mer effektiv. Byter man samtidigt ut 45 mot 70 regel har man lätt fördubblat väggens reduktionstal.
TACK för snabbt och mycket informativt svar.
Var nog otydlig. Våra reglar är 45*95 på bärande väggar och 45*70 på icke-bärande. Ökar det i sig ljudisoleringen mot att ha 45 reglar?
Hjälper det att fylla på med mer ljudisolering ? Det finns ett tillval att välja till "hård skiva" 12mm under gipsen. Hjälper det mot ljud, eller är det bara för att få starkare väggar för att t ex kunna hänga upp tyngre saker. Hur jämför du en hård skiva mot det extra lager gips du rekomenderar?
Var nog otydlig. Våra reglar är 45*95 på bärande väggar och 45*70 på icke-bärande. Ökar det i sig ljudisoleringen mot att ha 45 reglar?
Hjälper det att fylla på med mer ljudisolering ? Det finns ett tillval att välja till "hård skiva" 12mm under gipsen. Hjälper det mot ljud, eller är det bara för att få starkare väggar för att t ex kunna hänga upp tyngre saker. Hur jämför du en hård skiva mot det extra lager gips du rekomenderar?
med hårdskiva menar du osb eller plywood? Om så är fallet är dessa något sämre än gips då dessa är av trä.
Isoleringen i väggen är till för att ta hand om inre resonanser. Mer isolering ökar inte ljudisoleringsförmågan. En tyngre isolering hjälper något.
Det hela är så att det är vikten av ytlagret samt avståndet mellan dessa som tillsammans med tätheten på konstruktionen som bestämmer dess ljudreduktionseffektivitet. Tätheten styr om det läcker i högre frekvensband och avståndet styr egenfrekvensen.
Styvheten i konstruktionen påverkar flanktransmissionen. Dock är det senare inget större bekymmer inom en bostad.
Isoleringen i väggen är till för att ta hand om inre resonanser. Mer isolering ökar inte ljudisoleringsförmågan. En tyngre isolering hjälper något.
Det hela är så att det är vikten av ytlagret samt avståndet mellan dessa som tillsammans med tätheten på konstruktionen som bestämmer dess ljudreduktionseffektivitet. Tätheten styr om det läcker i högre frekvensband och avståndet styr egenfrekvensen.
Styvheten i konstruktionen påverkar flanktransmissionen. Dock är det senare inget större bekymmer inom en bostad.
tipset löd som jag förstod att man skulle ha bredare reglar....
Tänkte då att "aha kanske skulle montera dit extra så de befintliga blir tjockare, men så började jag klura på alternativet att man nästan dubblar de befintliga, så avståndet mellan dem blir mindre...
skulle det ge bättre resultat? justnu är det dessa cm avstånd mellan reglar som är 47,51,51,9,51,51,9,51,51,9... de flesta är 22mm breda och några är 42mm... 80mm djup...
säg då att jag sätter fler så avståndet blir hälften; 23,5, 25,5, 25,5, osv...
vore det bättre?
Funderade även på om man skulle satt vertikala reglar mellan - så det blir som rutor?
*så ser det ut idag, förutom att den ovanpåliggande är 2-3cm över ramarna, ritade fel.
Tänkte då att "aha kanske skulle montera dit extra så de befintliga blir tjockare, men så började jag klura på alternativet att man nästan dubblar de befintliga, så avståndet mellan dem blir mindre...
skulle det ge bättre resultat? justnu är det dessa cm avstånd mellan reglar som är 47,51,51,9,51,51,9,51,51,9... de flesta är 22mm breda och några är 42mm... 80mm djup...
säg då att jag sätter fler så avståndet blir hälften; 23,5, 25,5, 25,5, osv...
vore det bättre?
Funderade även på om man skulle satt vertikala reglar mellan - så det blir som rutor?
*så ser det ut idag, förutom att den ovanpåliggande är 2-3cm över ramarna, ritade fel.
Redigerat:
Jag känner inte till några exempel där man förändrar avståndet mellan reglarna för att få bättre ljudisolering. De viktigaste faktorerna för den direkta ljudisoleringen mellan två rum avskiljda av en vägg är:
1) Antal skivor på vardera sidan av reglarna
2) Antal parallella regelverk (dubbelregelvägg är ovanlig men mycket ljud-effektiv)
3) Kvalitet och tjocklek på gipsskivorna (Knauf har tex. standard, piano, diamant - säkert 4dB skillnad mellan normal och diamant)
4) Material på regel (stål bättre än trä - även om stål är ovanligt i Sverige)
5) Tjockleken på reglarna (större är bättre, verkan är emellertid mindre än för faktorerna ovan)
6) Tjockleken på isoleringen mellan reglarna (har också en relativt liten verkan)
Med dessa variationer kann man förändra från ca. 38 dB för 70 träregel med enkelgips och 40 mm isolering till mer än 73 dB med följande uppbyggnad:
2 st parallella rader av stålreglar typ MW 100 (fjädrande, 100 mm) ställs med 100 mm avstånd mellan raderna.
På varje sida sätts en piano-gipsplatta 13 mm, en gipsbyggplatta 25 mm och till sist ytterligare en piano-gipsplatta 13 mm. Isolering mellan skivorna: 2x60 mm och minst 40 mm mellan regelraderna. Väggens totaltjocklek är 400 mm
Allt det vunna kan dock förloras om ljudet tar andra väger än direkt genom den isolerade väggen, tex genom golv, tak, sidoväggar, dörrar mm, som stomljud eller också lika gärna som luftgenerarade ljud. Alltså gäller den gamla regeln. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Hela huset måste alltså byggas med bra ljudisolering som baktanke för att få ett bra resulat. Min bror har tex. klinkergolv i köket direkt på betongplattan. Ovanpå detta golv står sedan köksinredning som skåp, hurtsar mm. Resulltatet blir att en lite ovarsam stängning av en kökslucka medför en smärre jordbävning i sovrummen enbart pga. stomljudsfortplantning
Tyska tillverkare av system för mellanväggar har egna brochyrer, där alla data är tillgängliga som tex. ljudisolering, brandskyddsklass, etc för olika konstruktioner. kanske finns det även svenska tillverkare som erbjuder denna service.
Lars
1) Antal skivor på vardera sidan av reglarna
2) Antal parallella regelverk (dubbelregelvägg är ovanlig men mycket ljud-effektiv)
3) Kvalitet och tjocklek på gipsskivorna (Knauf har tex. standard, piano, diamant - säkert 4dB skillnad mellan normal och diamant)
4) Material på regel (stål bättre än trä - även om stål är ovanligt i Sverige)
5) Tjockleken på reglarna (större är bättre, verkan är emellertid mindre än för faktorerna ovan)
6) Tjockleken på isoleringen mellan reglarna (har också en relativt liten verkan)
Med dessa variationer kann man förändra från ca. 38 dB för 70 träregel med enkelgips och 40 mm isolering till mer än 73 dB med följande uppbyggnad:
2 st parallella rader av stålreglar typ MW 100 (fjädrande, 100 mm) ställs med 100 mm avstånd mellan raderna.
På varje sida sätts en piano-gipsplatta 13 mm, en gipsbyggplatta 25 mm och till sist ytterligare en piano-gipsplatta 13 mm. Isolering mellan skivorna: 2x60 mm och minst 40 mm mellan regelraderna. Väggens totaltjocklek är 400 mm
Allt det vunna kan dock förloras om ljudet tar andra väger än direkt genom den isolerade väggen, tex genom golv, tak, sidoväggar, dörrar mm, som stomljud eller också lika gärna som luftgenerarade ljud. Alltså gäller den gamla regeln. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Hela huset måste alltså byggas med bra ljudisolering som baktanke för att få ett bra resulat. Min bror har tex. klinkergolv i köket direkt på betongplattan. Ovanpå detta golv står sedan köksinredning som skåp, hurtsar mm. Resulltatet blir att en lite ovarsam stängning av en kökslucka medför en smärre jordbävning i sovrummen enbart pga. stomljudsfortplantning
Tyska tillverkare av system för mellanväggar har egna brochyrer, där alla data är tillgängliga som tex. ljudisolering, brandskyddsklass, etc för olika konstruktioner. kanske finns det även svenska tillverkare som erbjuder denna service.
Lars
Liknande trådar
-
Befintlig Innervägg ljudisolering
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur förbättra ljudisolering ännu mer i innervägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bättre ljudisolering innerväggar från 1972 än board med kartong
Isolering -
Ljudisolering i innerväggar - vad blir den uppfattade minskningen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ljudisolering - innervägg
Byggmaterial & Byggteknik