Tillbaka i tråden. Pratade idag med vår it-kille på jobbet som rekade X-Box. Jag har tidigare varit emot att köpa en spelkonsol. Men jag måste erkänna att jag helt enkelt inte varit särskilt insatt.

Om jag fattat det rätt så klarar x-boxen att göra det jag vill; dvs spela upp filmer, musik och bilder. Kan jag använda den som nätverks-hd eller måste den moddas först? Varför moddar man en x-box förresten?

Kan jag spela upp t ex spotify med xbmc? Många frågor av en novis. Men om den klarar allt detta så är det ju en optimal maskin för samma eller mindre kostnad än vad enskilda grejer skulle kosta! Dessutom kan jag ju ta upp spelandet igen. Om jag hinner nu med huset som ska fixas.

Tacksam för hjälp!
 
cederbusch skrev:
Tillbaka i tråden. Pratade idag med vår it-kille på jobbet som rekade X-Box. Jag har tidigare varit emot att köpa en spelkonsol. Men jag måste erkänna att jag helt enkelt inte varit särskilt insatt.

Om jag fattat det rätt så klarar x-boxen att göra det jag vill; dvs spela upp filmer, musik och bilder. Kan jag använda den som nätverks-hd eller måste den moddas först? Varför moddar man en x-box förresten?

Kan jag spela upp t ex spotify med xbmc? Många frågor av en novis. Men om den klarar allt detta så är det ju en optimal maskin för samma eller mindre kostnad än vad enskilda grejer skulle kosta! Dessutom kan jag ju ta upp spelandet igen. Om jag hinner nu med huset som ska fixas.

Tacksam för hjälp!
Jag hade köpt ett playstation 3 i stället. PS3 har blueray-spelare vilket inte xbox har. Men om du redan har en blue ray-spelare kan det kvitta. För övrigt har väl PS3 likvärdiga mediacenter-funktioner som xbox
 
Såvitt jag vet kan man inte koppla TV-mottagare till X-box eller PS3 för den delen. De kan i den delen bara utgöra media-extenders till en HTPC, och på den vägen visa TV. Dvs. för att du ska kunna se på tv via en spelkonsol så måste du ha en dator på nätverket som är påslagen och som har ett TV-kort som konsollen kommer åt.

Andra medie-funktioner kanske de klarar, som divx, mp3 och dvd-film i olika format. Men till det finns ju även dedikerade maskiner som Xstreamer mfl för tusenlappen, så någon jättebillig lösning är det ju inte om man inte är ute efter en spelkonsoll i alla fall.

Sen har jag aldrig hört någon prata om Xbox utan att också nämna hur högljudda de är.
 
suck, kan det aldrig vara enkelt. Jag bestämmer mig helt enkelt för att sluta titta på film, lyssna på musik och hålla på med foton.
 
Jo det finns en tv modul till PS3 men jag har inte provat den själv.

Sen ska vi se upp lite när det gäller Xbox, det är den gamla Xboxen som kan köra xbmc, inte xbox 360.
 
Min gissning är att en modul till PS3 inte är direkt gratis... Ytterligare en gissning är att det inte finns moduler för Kabel, boxer och satellit att välja mellan, och att om så är så finns det inte stöd för HDTV och/eller krypteringskort.

Således är TV via PS3 i och för sig möjlig, men det är fortfarande en dyr och rätt så klumpig lösning som inte når hela vägen hem.

Bäst tror jag fortfarande att HTPC-konceptet är, kanske MacMini i första hand. Men Cederbush, du får ursäkta, du ger inte riktigt intrycket att vilja sätta dig in i tekniken och gissar jag inte heller att ägna tid åt den när du äger den. Vore du en bekant som jag skulle hjälpa så skulle jag därför råda dig att göra det så enkelt/driftsäkert som möjligt, och det innebär minst två enheter - kanske fler.

Dels en TV-mottagare med hårddisk, för Live-TV och inspelningar. Så har du frikopplat TV-funktionen från den andra spelaren, vilket jag tror kommer underlätta. Sen något för uppspelning av filmer, musik etc. Och vad det ska vara beror på vad du har för vanor. Hyr du fysiska filmer och gillar att plocka fram CD-skivor så ska du ha en spelare för fysiska skivor. Har du filmer på hårddisk eller nätverk så kan en mediaextender vara mer lämplig. Det finns ju ingen egentlig anledning att slänga pengar på en Bluray om du varken hyr eller köper film på skiva...
 
bjogul: helt riktigt, jag har varken tid eller intresse i att bli "tekniknörd" på området. Jag efterfrågar en enkelt lösning som möjliggör för mig att titta på nedladdade filmer, lyssna på musik via webbradio eller helst spotify och kunna visa foton vore också trevligt. Men huvudsaken är att jag kan med enkla sätt dra igång filmer jag tankade utan att ockupera min dator eller dra kablar över golvet. Samma med musiken då jag tröttnat på våra kanaler som finns tillgängliga i luften.

Jag behöver absolut ingen blåräjj, inget HD-whatever, jag ska inte spela in från tv och kan titta på tv genom tv:n. (Det kunde jag senast jag kollade iaf). Tittar väldigt lite på tv, men det är skönt att kunna titta på utvalda program från webben ibland.

Behöver alltså inga "fläschiga" funktioner och måste inte nödvändigtvis använda de möjligheter som finns, enbart för att de finns.

Fungerar då en Xbox eller ska jag helt enkelt hålla mig till det som fungerar: kabel!?
 
Eftersom du har hjälp på Xboxen, kan du väl fråga honom om moddning mm. Jag för min del tror på MacMini för den som beskriver sig som du. Gå gärna in hos nån mac-handlare och be att få den förevisad. Det är inte utan anledning som MacMinin säljs med fjärrkontroll, men att tangentbord&mus får köpas till separat.
 
Så insatt är han inte dessvärre, hade väl hört att...

Macmini verkade intressant tills jag hittade en prislapp. Minst 6-7 sköna tusenlappar som jag inte vill undanvara som det är nu. Fick dock hem reklam i lådan (har inte hunnit upp med "nej tack" ännu) där man kan köpa en mini-pc för en tretusing. Visserligen en liten laptop men en sådan borde ju fungera att koppla trådlöst tangenbord och mus till och låta den stå i ett skåp osynlig?

Men jag måste erkänna att när jag nu öppnade upp för att köpa en spelkonsoll så började det rycka lite i den gamla speltarmen...
 
Visst är det så att macminin inte är billig. Kostnaden kan dock motiveras av att Macen är knäpptyst, startar omedelbums, är snygg (måste nästan vara ett objektivt faktum) och omvittnat strulfri. Jämfört med alla andra lösningar spelkonsoler och mediaextenders så är macen en dator och därmed mer mångsidig och utbyggbar. Men visst finns det alternativ på PC-sidan. Dels såna du kan bygga själv, och som jag tror jag länkat till, dels t.ex. EEE-box (netbooks fast i stationärt utförande). Och prislappen blir klart lägre. Du kan också gömma undan dem om du bara ser till att fjärrkontroll/mus/tg-bord går via bluetooth eller RF.

Men visst. Om du gillar att spela, och viktar ned eller bedömer att konsollen på ett tillfredställande sätt klarar mediebehoven, då är det kanske en sån du ska ha.
 
http://www.xtreamer.net/
Fixar inte spotify ännu dock :(... 2-3 pers på jobbet har köpt denna och är mycket mycket mycket nöjd, ett par av dem är användare med höga krav så funktionerna får bra betyg... Osäker på om den passar dig dock?
 
För den som ev undrar blev det en Asus Eeebox, dvs en komplett dator som står bredvid TV:n. Diskret, klarar allt jag vill och kommer med fjärrkontroll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.