Håller på med ett badrum i vår källlare som inte är omdränerad utan original från 50-talet. Källarväggarna är lite fuktiga här och där eftersom det flagnar färg. Även en del putssläpp som kanske beror på plastfärgen som det är målat med.

Lösning 1: Vi håller iallafall på med ett badrum varav ena väggen skall vara mot källarytterväggen. Först tänkte jag regla på med träreglar med syllpapp mot källarvägg, sedan OSB och sedan våtrumsgips. Men sedan tänkte jag att det kanske blir problem med fuktig luftspalt eftersom det inte kommer att finnas någon ventilation i luftspalten. Det kommer ju hela tiden komma ny fukt från källarväggen och luftspalten lär bli fuktigare och fuktigare så att OSB:n möglar. OSB:n skulle kunna bytas mot något oorganiskt som cementbaserad skiva, men det är ju inget vidare med denna fukt i luftsplaten som ändå blir.

Lösning2: Det här är ingen vägg som kommer att blötas ned eftersom duschen är vid motstående vägg. Funderar därför på att bara ta bort befinlig puts och putsa på nytt och sedan kakel direkt på det. Detta skall då eventuellt göras utan fuktspärr så att fukten utifrån kan gå igenom väggen.

Några ideer eller andra förslag? Eller hur brukar man göra? Vi vill inte dränera om.
 
Ingen invändig isolering, ingen fuktspärr mot källaryttervägg eller gjuten platta på mark förutom i dusch-delen. Inga organiska eller diffussionstäta material, god ventilation.
Då bör du inte få några problem...

-Isolera gör du senare, utvändigt, i samband med omdräneringen, inte invändigt!
Vill du inte dränera om nu och du tycker det är för kallt i utrymmet så är det bara att bita ihop & kräma på med mera värme tills dräneringen och isoleringen blir av...
 
Ja, jag håller med om detta. Kan jag få problem med att putsen lossnar som jag har kaklat på? Den släpper ju ändå igenom fukt. Är inte så kul om kaklet lossnar på väggen och putsen med.

Andra källarväggar har vi reglat med det sätt jag beskrivit ovan. Hade hoppats att badrumsväggen kunde reglas den med.

(Varmt blir det ändå eftersom vi har bilat upp plattan och isolerat 20 cm och sedan golvvärme) Dräneringen kommer i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.