Finns det någon som vet om/var man kan låta svetsa ihop två exakt likadana diskbänkar i rostfritt stål? Jag vill ha en lång diskbänk till sommarstugan men ekonomin tillåter inte att specialbeställa en 3 m lång diskbänk. Istället tänkte jag kolla om man kan "lappa" ihop två diskbänkar som idag är vardera 2,2 meter långa. Jag kan utan problem leva med en svetsskarv så länge ytan är slät. Man kanske tom kan få svetsskarven i avvikande färg och därmed blir det en "snygg" detalj... Frågan är om detta är görligt och var man kan tänkas få hjälp med detta - någon som vet?

Diskbänkarna finns i Stockholmsområdet.

:)
 
Redigerat:
En svetsskarv ska bli osynlig. Jag har en specialbeställd diskbänk av sådan längd att det är skarvad någonstans på mitten men jag kan inte se var. Du får kontakta någon smed/mekanisk verkstad och höra om de jobbar med rostfritt.
 
Hmm jag antar att du inte menar två ihopsvetsade bänkar då utan en som är tillverkad som lång?

Jag vågar lova att det inte är det minsta "bara" att svetsa ihop en diskbänk, den kommer att bli både skrynklig och krokig av värmeutvacklingen om man inte har en specialfixtur med rotgas osv.
Visst går det att rikta och slipa/polera mm och få det snyggt men knappast en billig historia om ngn firma ska göra det.
Gissar på minst 10timmar för att få ett acceptabelt resultat och inte ngt som iaf jag skulle ta ngt ansvar för att göra även om jag är fd lic tryckkärlssvetsare.
Tunn RF är grymt svårt att få till tyvärr.

Tror du kommer billigare undan med att beställa en måttbeställd iaf faktiskt eller ta en träskiva istället.

Lycka till iaf :)

fn76 skrev:
En svetsskarv ska bli osynlig. Jag har en specialbeställd diskbänk av sådan längd att det är skarvad någonstans på mitten men jag kan inte se var. Du får kontakta någon smed/mekanisk verkstad och höra om de jobbar med rostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.