Antagligen pga att LED-chipen finns i ett antal kvalitetsgrader, eller sorteringar. Dom armaturprodukter som inte anger ljusflödet eller fullständig produktidentitet på LED-chipet använder troligen inte det bästa.

12 graders spridningsvinkel är sannerligen inte mycket för allmänbelysning, men det är ju en spot. Skulle duga för en pannlampa :D
 
Hum.. Hur fäster du denna i taket?

collingwood

Den har ju inga "fjädrar".. armar eller nånting?

Varmvit Flood har 25lumen/watt = värdelöst. De bästa är uppe i kring 100 tror jag? Små 1W spottar Maxel som jag brukar sätta tror jag har kring 80lumen/watt
 
Rrrrr :Det blir till att ha sugpassning på hålsågen!:D
 
Rrrrr skrev:
Hum.. Hur fäster du denna i taket?

Den har ju inga "fjädrar".. armar eller nånting?
Spoten funkar i gu5,3 här är deras armatur som de säljer som paket med spoten. http://www.candelux.se/index.php?id=99&backPID=99&tt_products=364


Rrrrr skrev:
Varmvit Flood har 25lumen/watt = värdelöst. De bästa är uppe i kring 100 tror jag? Små 1W spottar Maxel som jag brukar sätta tror jag har kring 80lumen/watt
Haha han killen på lumix sa att dessa var så kraftiga som en 3wattre kunde bli

Grrrr ge mig ett förslag på någon bra takspot som funkar som allmänbelysning gärna med sockel gu5,3 Eller borde jag köra på annan sockel eller 230v kanske
 
Redigerat:
Vettiga alternativ för allmänbelysning verkar vara svåra att hitta. Men jag minns någon tråd där det länkades till bra led-spottar för det, men orkar inte leta nu :)
 
Har läst de flesta här på forumet. Men många trådar är från 2006-08 och det känns som det hänt ganska mycket det senaste halvåret.
 
Var på kurs med hide-a-lite idag och de har vad jag kunde förstå ingen vettig produkt med led för allmänbelysning, om man inte vill ha en spot per kvadrat

Edit. lite, inte light :)
 
Redigerat:
Mest tekniska detaljer och vissa klargöranden, t.ex. ang livslängden som man i början angav till 100.000 timmar vilket i och för sig är rätt men på slutet kommer de nästan inte att lysa alls. Idag har man istället börja ange livslängden till den punkt då ljuskällan tappat 30%. 30.000 timmar på de flesta av Hide-a-lite produkter.

Vid installation ska man helst använda RK för att få så stor kontaktyta som möjligt vid anslutningen. 0.5 mm2 vid slingor upp till 20m, 1.0 från 20 till 40 och 1.5 från 40 till 60m, beroende på belastning och spänning också förstås.

Med dimbara drivdon ökar risken för EMC störningar och därför är det bra att använda partvinnad kabel, som Hide-a-lite skulle börja sälja.

Och en massa andra tekniska detaljer. De har gett ut en bra broschyr tillsammans med Ahlsell som jag kan rekommendera, LED Sortiment 2010 heter den.
 
Hoppar in och frågar vad jag ska använda för kabel mellan min jolly och 1 watts spottarna (hide a lite). kvadrat och om det ska vara fler eller en-ledare?
 
Hur många spottar är det? Ska de läggas i serie eller paralellt? Hur lång blir slingan, åt o fram?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.