AnneFi
Jag skulle vilja byta fönster på vårt hus eftersom de som sitter där är så fula att jag mår lite illa varje gång jag kommer hem och ser det.
det är sammanlagt 7 fönster som ska bytas.
Hur mycket räknar man att det kostar ca /fönster?
Hur mycket tjänar man in på att göra det själv?
Är det svårt att byta fönster?

IMG_1069.jpg
IMG_1068.jpg
 
Bjud hem några fönsterbytarfirmor för offert. Offert skall vara kostnadsfritt.
Har man inte bytt fönster innan eller kankse inte så händig är det svårt .
Det är lite svårare i ett putsat hus som ditt då man får vara extra försiktig om man inte har tänkt och putsa om.
Rot avdraget kan man utnyttja vid fönsterbyte.
 
Jag ska byta fönster i vårt putsade hus, tar ur fönstret inåt just för att inte skada putsen. Svårt? Allt är svårt när man inte kan och lätt när man kan :) Jag har bytt ett fönster förut med hjälp av en svåger och räknar med att klara det själv nu.
Kan jag byta gargeportar kan jag nog byta fönster tänker jag :)

Sett till vad hantverkare brukar ta betalt så tjänar Du massor på att göra det själv och Du har dessutom 100% koll på att jobbet blir rätt och bra gjort.
 
AnneFi
Vår puts är så jäkla ful och dåligt gjord så det gör inget.
Vi ska mura igen ett fönster så det blir inte så snyggt från utsidan ändå.
I framtiden är det tänkt att sambon ska sätta cellplast och kratsa hela huset.

Känner mest att det kanske är bättre man gör det själv med tanke på att om vi byter fönster kommer de inte att vara samma storlek så det blir ju att pussla upp väggen också.
 
Jan-Å skrev:
Jag ska byta fönster i vårt putsade hus, tar ur fönstret inåt just för att inte skada putsen. Svårt? Allt är svårt när man inte kan och lätt när man kan :) Jag har bytt ett fönster förut med hjälp av en svåger och räknar med att klara det själv nu.
Kan jag byta gargeportar kan jag nog byta fönster tänker jag :)

Sett till vad hantverkare brukar ta betalt så tjänar Du massor på att göra det själv och Du har dessutom 100% koll på att jobbet blir rätt och bra gjort.
Inåt är alltid lättast oavsett fasad....problemet kan vara att nätet som är uppspikat på fasaden som sedan putsen är lagd på kan vara spikad i fönsterna också.
Börjar man rycka i karmen kommer putsen att lossna.
 
verktygsgurun skrev:
Inåt är alltid lättast oavsett fasad....problemet kan vara att nätet som är uppspikat på fasaden som sedan putsen är lagd på kan vara spikad i fönsterna också.
Börjar man rycka i karmen kommer putsen att lossna.
Gäller att se sej för å ta´t lugnt å metodiskt vilket väl är en av anledningarna till att man som hempulare gör en del jobb bättre än proffsen som ska få ihop timpenningen också, det behöver inte jag som bara gör det för att det är kul :wow:
På det första fönstret vi böt var inte nätet fastspikat i fönstret men jag vet inte hur det ser ut på nästa. Det är ett badrumsfönster som byts i samband med badrumsrenoveringen så jag behöver i alla fall inte vara rädd om innerväggen. Träfönster ovanför badkaret just där man står och duschar är inte så smart, otroligt egentligen att det inte har ruttnat mer än det gjort sen -65.
 
AnneFi
verktygsgurun skrev:
Inåt är alltid lättast oavsett fasad....problemet kan vara att nätet som är uppspikat på fasaden som sedan putsen är lagd på kan vara spikad i fönsterna också.
Börjar man rycka i karmen kommer putsen att lossna.
Det är ju bara att laga :D

Våra fönster som är på "vinden" är gigantiska och där ska vi ha sovrum.
Fönsterna är även utan handtag, vi använder idag ett gammal dörrhandtag för att öppna och stänga. Förgående ägare har satt en träregel istället för en tegel/betong-balk och den ska bytas ut. Då kände jag att vi då lika bra kan sätta in nya mindre fönster.

Jag är djupt oroad för resten av husets konstruktion runt fönsterna. Känner att dom täppt igen de stora hålen där de tidigare har suttit två meters fönsterpartier med en gammal innerdörr kanske.


Med tanke på att vi bara har sju fönster så är det väl lika bra att byta allihopa?

där är ju källarfönsterna också men dom kan jag linolja.
 
Mikael_L
Vad är det för fel på gamla fönstren?

Fel färg?
Inte spröjs?
Omålade?
Ruttna?
eller ...


edit: Du gav visst delvis svaret i sista inlägget ... ;)
Jag funderade på om fix och ommålning var det rätta rådet.
 
Redigerat:
AnneFi
Mikael_L skrev:
Vad är det för fel på gamla fönstren?

Fel färg?
Inte spröjs?
Omålade?
Ruttna?
eller ...


edit: Du gav visst delvis svaret i sista inlägget ... ;)
Jag funderade på om fix och ommålning var det rätta rådet.
i övrigt.
fel färg, fel storlek. fel design, FULA. + väldigt otäta runt om.

Originalfönster.
IMG_0770.jpg
 
AnneFi skrev:
Det är ju bara att laga :D

Våra fönster som är på "vinden" är gigantiska och där ska vi ha sovrum.
Fönsterna är även utan handtag, vi använder idag ett gammal dörrhandtag för att öppna och stänga. Förgående ägare har satt en träregel istället för en tegel/betong-balk och den ska bytas ut. Då kände jag att vi då lika bra kan sätta in nya mindre fönster.

Jag är djupt oroad för resten av husets konstruktion runt fönsterna. Känner att dom täppt igen de stora hålen där de tidigare har suttit två meters fönsterpartier med en gammal innerdörr kanske.


Med tanke på att vi bara har sju fönster så är det väl lika bra att byta allihopa?

där är ju källarfönsterna också men dom kan jag linolja.
Ja det är bara att laga om det ser ut som på ditt hus dvs spritade vitmålade smygar runt fönsterna. Men om man har puts i annan färg så är det inte bara att laga och tro att man skall kunna få det i samma färg som innan.
Och det ser ju lappat och lagat ut om färgen skiljer.
 
AnneFi
verktygsgurun skrev:
Ja det är bara att laga om det ser ut som på ditt hus dvs spritade vitmålade smygar runt fönsterna. Men om man har puts i annan färg så är det inte bara att laga och tro att man skall kunna få det i samma färg som innan.
Och det ser ju lappat och lagat ut om färgen skiljer.
vad betyder spritade? de är faktiskt hyfsat bra på att ta fram färgen med ett prov på putsen.

min sambo har helt enkelt inget val. säger jag åt honom att laga snyggt få får han göra det... men i och med att vi ändå ska mura igen ett fönster så är det fult ändå.

Och som man ser på bilderna så är fasaden redan helt fruktansvärd.
Man kan exempelvis se var de gamla vindsfönsterna har varit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.