Hej!
Ska ta bort tapeter i svågerns lägenhet och tänkte hyra en tapetbortagare som dom tar 100:- per dygn för, men såg igår på jula att dom säljer en för 199:-. Är det någon som vet om den e någe bra? Vet ej ändå om det e värt att köpa en ändå, vad har man för användning för den sen, det e ju inte så ofta man tapetserar.
 
Min erfarenhet är att de billiga tapetborttagarna fungerar utmärkt. Principen är ju inte direkt raketvetenskap, en vattenkokare, slang och en stor platta som munstycke. Är du tveksam till de allra billigaste modellerna så kostar väl en grön Bosch typ 600 spänn?
 
Jag har en sån Jula-maskin och den fungerar bra. Sist tog jag bort plastad tapet och då var det inte lika enkelt att få bort tapeten jämfört med papptapet. Det är bra att rispa upp tapeten med en tex tapetkniv, för då tränger ångan in lättare i tapeten.
 
ClasseClas skrev:
Jag har en sån Jula-maskin och den fungerar bra. Sist tog jag bort plastad tapet och då var det inte lika enkelt att få bort tapeten jämfört med papptapet. Det är bra att rispa upp tapeten med en tex tapetkniv, för då tränger ångan in lättare i tapeten.
Bättre alternativ till kniv är det som manberg länkar till
http://www.festool.se/mediandoweb/in...nguage=Swedish
 
Jag läser ofta att folk är nöjda med sina ångmaskiner. Jag fattar det inte eller så gör jag något helt tokigt. Jag köpte en på jula men blev tokig på det. Trycker den mot väggen hur länge som helst och det enda som händer är att den lämnar en stor blöt fläck på väggen och det fullkomligt rinner vatten längst med väggen och ut på golvet. Trots detta lossnar inte tapeten lättare för det. Jo, tapeten lossnar iofs lätt från väggen men lämnar kvar själva pappret på baksidan och det sitter som berget hur mycket man än ångar. Väggmaterialet är dessutom några slags bruna typ masonitskivor och hur bra mår dom av att fullkomligt dränkas i hett vatten??

Nä, jag har nog missat halleluja-tåget med ångare?
 
Jag ångar kortare tid och då går det att oftast att dra bort tapeten.

Kör man (jag) för länge blir det bara kladdigt :)

Använder du spackelspade att skrapa med?
 
garet skrev:
Jag läser ofta att folk är nöjda med sina ångmaskiner. Jag fattar det inte eller så gör jag något helt tokigt. Jag köpte en på jula men blev tokig på det. Trycker den mot väggen hur länge som helst och det enda som händer är att den lämnar en stor blöt fläck på väggen och det fullkomligt rinner vatten längst med väggen och ut på golvet. Trots detta lossnar inte tapeten lättare för det. Jo, tapeten lossnar iofs lätt från väggen men lämnar kvar själva pappret på baksidan och det sitter som berget hur mycket man än ångar. Väggmaterialet är dessutom några slags bruna typ masonitskivor och hur bra mår dom av att fullkomligt dränkas i hett vatten??

Nä, jag har nog missat halleluja-tåget med ångare?
Det kan beror på din tapetänare och din teknik, men det kan också mer troligt bero på din tapet. Vi hade en tapet där vi bor nu som var riktigt svårångad. Målad sjögrästapet. Vet inte vad den var målad med, men kombinationen var så tät att det var svårt att få ångan att göra nytta på klistret. Då får du offra dig på att rispa tapeten för att släppa in fukten, och använda mer våld med en spackelspade för att ta bort den.

--- Mats ---
 
Jag har lånat en dylik maskin en gång. Det enda den gjorde var att det blev blött på golvet... Alltså kan jag inte rekommendera dem. Kanske är betydande skillnad på fabrikat, men jag är tveksam till dem och kommer nog inte försöka igen. Riva, spackla, slipa är min melodi!
 
Jag skulle vilja påstå att fabrikatet spelar mindre roll då konstruktionen är väldigt enkel. Dock ligger det mycket i det Mats säger -- en tät tapet är väldigt svår att få ner med ångare utan att man perforerar ytan. Jag skulle vilja påstå att en tapetångare inte biter på målade tapeter. Gäller det endast papperstapeter som verkar täta i ytan brukar jag dra ett riktigt grovt sandpapper över dem. Det öppnar små porer i vilka ångan kan tränga in och göra sitt på klistret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.