Jag tittar lite på FTX-aggregat och ser att Östbergs har kommit med HERU-varianter med tilolägget "EC" vilket jag förutsätter betyder att det är EC-motorer i dem.

Hur som helst, det som förvånar mig är två saker:

1) EC-varianterna är billigare än motsvarande utan EC, t.ex. är en HERU 90 T-EC billigare än HERU 90 T-EC på http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=acddaa0f32c81dfbc93e9dfd95bee68d

2) Kurvorna man kan se på http://www.ostberg.com/ är inte direkt lika för de med och utan EC. Om man t.ex. tittar på HERU 90 T och HERU 90 T-EC så går den första i en "båge" från 300 Pa till 110 l/s, medans EC-varianten går linjärt från 1000 Pa till 100 l/s. Inte så värst lika kurvor alltså.

Så, vad betyder detta? Vad ska man ta hänsyn till när det gäller kurvorna? (Jag misstänker att allt beror på vad jag behöver för flöde och det har jag inte räknat ut än...)
 
Du behöver veta flödet och tryckfallet i kanalsystemet för att exakt ta reda på effektbehovet.
Men om man sätter in ett normalt tryck och flöde i deras diagram på hemsidan mellan 50-80 l/s 75 - 125 pa så ser man att SFP (specifika fläkteffekten) kW/m³/s är mellan 1,5 - 2 kW/m³/s för EC och mellan 2,7 - 3,5 kW/m³/s för AC fläktar vid fullfartsdrift.
EC fläktarna drad ca 100W mindre än AC
Man kan spara mellan 500 och 1000 kWh/år med EC lite beroende på hur lång tid man kör fläktarna på fullflöde.

/Patrik
 
jag har för mig att det föreligger såhär... EC aggregaten är inte direkt beroende av att hitta den optimala driftpunkten vid dimensionering.

där har du ett argument till för att just välja EC.

stora aggregattillverkare i dag kör bara med EC motorer.
finns liksom ingen anledning att välja nåt utan.

köp inte ett aggregat som du måste "maxa". för EC kan du lika gärna köpa ett med dubbel kapacitet( ja i bostadsklassen), dyrare i inköp men mindre slitage o framför allt mindre ljud.
 
K
Gammal tråd, men jag hittar inte någon annan som har samma frågeställning.

Nu har det gått ett tiotal år med EC-fläktar och kvaliteten har väl varit lite tveksam. Från att man pratade om en livslängd på 25-30 år för fläktarna i ett ventilationsaggregat handlar det nu snarare om "i bästa fall" 5 år för de fantastiska EC-fläktarna.

Om vi räknar med att fläkten drar 100 w extra utan S innbär det knappt 1000 kr/år i extra kostnader. Jag har inte lyckats hitta vad nya fläktar kostar, men hela aggregatet kostar ju över 20000 kr så jag misstänker att det är fläktarna som är det dyra i systemet.

Kan man samtidigt vara säker på att det går att hitta rätt fläktar till aggregatet om 5-10 år om man satsar på EC-varianten?
 
K Kallebo skrev:
...Från att man pratade om en livslängd på 25-30 år för fläktarna i ett ventilationsaggregat handlar det nu snarare om "i bästa fall" 5 år för de fantastiska EC-fläktarna.
...
Kan man samtidigt vara säker på att det går att hitta rätt fläktar till aggregatet om 5-10 år om man satsar på EC-varianten?
Vi har FTX med EC-fläktar, vi har haft aggregatet sedan -09, vi har inte behövt byta någon motor än, förutom den till rotorn, den byttes under garantitiden, det var ett fel som dom viste om på en serie.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har FTX med EC-fläktar, vi har haft aggregatet sedan -09, vi har inte behövt byta någon motor än, förutom den till rotorn, den byttes under garantitiden, det var ett fel som dom viste om på en serie.
Samma här heru 130 ec. Tuggat på sen 09 utan problem förrutom en hoppande drivrem mitt i kalla vintern som ställde till det lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.