Har en granne som måste vända på slantarna för hon har säkert en ganska låg pension.

Villakvarteret är byggt på 70 talet och det är ett gammalt sommarstug område.
Hennes är kvar och ett av de äldre i området, bygg 1929 (tror jag).
Olje eldat samt att man kan stöd elda i en kamin.
Tomten är på ca 1 000kvm, kanske något större.

Jag vet att man nu kan belåna fastigheten tex.
http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,97724,00.html

Tomtpriserna är ca 2 - 2400Kr/Kvm (utan hus).
Huset är ju ok men jag antar att det beror lite på hur man ser på och värdesätter huset. Det är ett ganska litet hus i två våningar och med ett formodat stort renoveringsbehov även om det inte föreligger några renoveringsbehov för nuvarande ägare. Det är ju en ren gissning men jag antar att en köpare skulle vilja mordernisera lite.
Antigen ser man huset som charmigt och lägger ner en del tid och pengar för att fixa till det eller så kanske väljer man att riva det och bygger ett nytt.

Jag uppskattar hus och tomt till ett värde av 2,5 - 3 Mkr.

Någon med erfarenhet av detta?
Vilka villkor och räntor kan man tänkas att det blir?
 
Ledsen, men jag förstår inte frågan.
Så jag väljer att svara på följande fråga:
Är det en bra ide att ta lån på fastigheten för att dryga ut pensionen och vilken ränta kan det tänkas bli?
Det finns ju sk pensionärslån men de brukar ha relativt hög ränta. Villkor och ränta blir ju det vanliga för bostadslån. Smidigast är att ha Danske banks Duoflex vilket gör att man kan ta lån utan att det kostar någon ränta så länge man har pengarna kvar på bankkontot.

Säg då att du vill ha 1000kr mer i månaden och tar ett lån på 100.000.
Månad ett så betalar du bara ränta på 100.000-99.0000kr.
Månad två så betalar du bara ränta på 100.000-98.000kr. osv

Men detta var säkert inte svar på din fråga?
 
Redigerat:
loffes skrev:
Har en granne som måste vända på slantarna för hon har säkert en ganska låg pension.

Villakvarteret är byggt på 70 talet och det är ett gammalt sommarstug område.
Hennes är kvar och ett av de äldre i området, bygg 1929 (tror jag).
Olje eldat samt att man kan stöd elda i en kamin.
Tomten är på ca 1 000kvm, kanske något större.

Jag vet att man nu kan belåna fastigheten tex.
[länk]

Tomtpriserna är ca 2 - 2400Kr/Kvm (utan hus).
Huset är ju ok men jag antar att det beror lite på hur man ser på och värdesätter huset. Det är ett ganska litet hus i två våningar och med ett formodat stort renoveringsbehov även om det inte föreligger några renoveringsbehov för nuvarande ägare. Det är ju en ren gissning men jag antar att en köpare skulle vilja mordernisera lite.
Antigen ser man huset som charmigt och lägger ner en del tid och pengar för att fixa till det eller så kanske väljer man att riva det och bygger ett nytt.

Jag uppskattar hus och tomt till ett värde av 2,5 - 3 Mkr.

Någon med erfarenhet av detta?
Vilka villkor och räntor kan man tänkas att det blir?
Jag uppfattar det så att din granne vill bo kvar i huset, men behöver tillskott till pensionen för att ha råd med ev. renoveringar etc ?

Som sagt det finns speciella lån att ta med ngt högre ränta där man till och med kan betala räntan genom ökad upplåning som jag har förstått det.

Värdet på huset måste en bank eller mäklare troligtvis göra, om hon nu inte vill låna ett mindre belopp på säg upp till ngn miljon...

/K - som också bor i Järfälla
 
klaskarlsson skrev:
Jag uppfattar det så att din granne vill bo kvar i huset, men behöver tillskott till pensionen för att ha råd med ev. renoveringar etc?

Som sagt det finns speciella lån att ta med ngt högre ränta där man till och med kan betala räntan genom ökad upplåning som jag har förstått det.

Värdet på huset måste en bank eller mäklare troligtvis göra, om hon nu inte vill låna ett mindre belopp på säg upp till ngn miljon...

/K - som också bor i Järfälla
Nästan helt rätt.

Nu är det bara mina egna spekulationer men jag vet att hon har delat upp räkningen för oljan tex för att ha råd men jag har ju inte frågat henne.

Jag ser det bara som ett problem att man har ett obelånat(?) hus som är värt 2,5 Mkr men har inte råd att leva.
Jag tror inte att det är någon renovering som står för dörren utan det är att leva men återigen så är det bara vad jag tror.

Jag skulle vilja veta lite mer innan jag lägger näsan i blöt...
 
Nu vet jag inte var ni bor, men är inte en lägenhet ett alternativ?

Min frus farmor höll benhårt fast i släktgodset med gräsmatta som tog flera dagar att klippa, 13 grader inomhus på vintern och nog med äppelträd för att försörja en hel skola.

När hon efter mycket om och men motvilligt flyttade så blev hon otroligt nöjd. Slippa skotta, nära till affären osv.
 
Jag vet att någon av bankerna ger eller ialla fall gav före krisen, sådana lån till pensionärer. Kolla runt lite.
 
Visst kan lägenhet vara ett alternativ men jag tror inte att det är det för henne ;-)

I somras så erbjöd jag mig att klippa hennes gräsmatta även om jag också sa att det är helt okej att gräset är högt som en äng. Utan om du vill så klipper jag den åt dig men jag tycker det är fint med sommaräng.
-Två dagar senare så klippte hon själv.
Den här vintern har det blivit en del skottande av mig men hon har också varit ute ett par gånger. Hon gjorde illa sig nu sist när hon var ute.

Men lägenhet är väl något som jag också hade tänkt att prata med henne om men jag tror hon trivs och hon är pigg så lägenhet kan nog vänta ett tag.

Sedan vill man ju inte heller vara allt för framfusig men tycker bara att det är synd att vara miljonär men ändå få vända på slantarna.
 
loffes skrev:
...
Sedan vill man ju inte heller vara allt för framfusig men tycker bara att det är synd att vara miljonär men ändå få vända på slantarna.
Samtidigt är det en hel del av de äldre som inte vill ha lån :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Samtidigt är det en hel del av de äldre som inte vill ha lån :)

/K
Jo så är det ju, vi får se hur det går ;-)
 
P
Säg tack till (s) som tycker att vi ska bli förmögenhetsbeskattade för ett fiktivt värde.... Hade inte det funnits så hade tanten inte behövt använda pensionen till att betala förmögenhetsskatt.
 
TheStills skrev:
Säg tack till (s) som tycker att vi ska bli förmögenhetsbeskattade för ett fiktivt värde.... Hade inte det funnits så hade tanten inte behövt använda pensionen till att betala förmögenhetsskatt.
För det första så finns väl ingen förmögenhetsskatt, och för det andra så är väl den kommunala avgiften ett blått påfund? Tacka Borg.
 
Nyfniken skrev:
För det första så finns väl ingen förmögenhetsskatt, och för det andra så är väl den kommunala avgiften ett blått påfund? Tacka Borg.
Fast den kommunala avgiften går väl inte att jämföra med storleken på fastighetsskatten?!?!
 
Det går alldeles utmärkt att jämföra! Oftast är den lägre, ibland lika mycket och sällan något mer.

Se så lätt det gick!
 
loffes skrev:
Fast den kommunala avgiften går väl inte att jämföra med storleken på fastighetsskatten?!?!
Vad har det för betydelse? Läste du mitt svar, och på vad jag svarade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.