Om man inte har en klausul att komma ut kontraktet om man inte får bygglov, kan man ju faktiskt sitta fast hos hustillverkaren.

Tänk om de enbart har ett hus ni kan tänka er, och alla andra är ointressanta, då erbjuder de kanske ett annat hus, vilket man inte vill ha, erbjuder sig sig kanske att modifiera huset, vilket kan kosta rejält mycket.

har man då denna klausul kan man tacka för sig och välja en annan leverantör, utan att de ställer orimliga krav på en för uppkomna kostnader.

Jag fick mitt byggkreditiv innan vi hade bygglov, banken kräver bara att man skall ha en kalkyl, samt offert från byggföretaget, förutom de sedvanliga kraven på låntagaren. Nu har jag ju inte nordea längre (tack och lov) utan en seriös bank, dock frågade jag 4 banker och alla var beredda att ge mig byggkreditiv innan bygglov, det var inte ens upepe för diskussion.
 
TJ1965 skrev:
Om man inte har en klausul att komma ut kontraktet om man inte får bygglov, kan man ju faktiskt sitta fast hos hustillverkaren.

Tänk om de enbart har ett hus ni kan tänka er, och alla andra är ointressanta, då erbjuder de kanske ett annat hus, vilket man inte vill ha, erbjuder sig sig kanske att modifiera huset, vilket kan kosta rejält mycket.

har man då denna klausul kan man tacka för sig och välja en annan leverantör, utan att de ställer orimliga krav på en för uppkomna kostnader.

Jag fick mitt byggkreditiv innan vi hade bygglov, banken kräver bara att man skall ha en kalkyl, samt offert från byggföretaget, förutom de sedvanliga kraven på låntagaren. Nu har jag ju inte nordea längre (tack och lov) utan en seriös bank, dock frågade jag 4 banker och alla var beredda att ge mig byggkreditiv innan bygglov, det var inte ens upepe för diskussion.
Att få ett beviljat kreditiv utan bygglov är inga problem...men du kan inte börja använda det innan bygglovet är klart hos Nordea, dvs du kan inte börja plocka ut pengar.
 
TJ1965 skrev:
Om man inte har en klausul att komma ut kontraktet om man inte får bygglov, kan man ju faktiskt sitta fast hos hustillverkaren.

Tänk om de enbart har ett hus ni kan tänka er, och alla andra är ointressanta, då erbjuder de kanske ett annat hus, vilket man inte vill ha, erbjuder sig sig kanske att modifiera huset, vilket kan kosta rejält mycket.

har man då denna klausul kan man tacka för sig och välja en annan leverantör, utan att de ställer orimliga krav på en för uppkomna kostnader.
Jag vet inte hur kontraktet ser ut om man bara betställer lösvirke och har uppförande hos någon annan, men har man entrepenad där ett husföretag skall uppföra huset, så gäller väl det kontraktet en viss hustyp på en viss tomt. Om du inte får bygglov så har ju husföretaget ingen som helst möjlighet att genomföra sina åtaganden så då borde kontraktet upphöra att gälla automatiskt.
 
Säljaren har dels sagt att bygglov inte kommer bli några problem i vårt fall och dels att vi får dra oss ur om det mot förmodan inte går igenom. Jag vet att jag ju inte kan lita blint på hans "snack" så vi ska såklart se till att ha allt sånt på papper, men även andra har sagt att just bygglovet inte kommer vara något hinder.

Men jag är tacksam för era tankar och kommentarer!
 
anlita en projektledare, erfaren som kan byggbranschen. kan va en nyligen pensionerad byggbas/platschef som får för din talan i detta samt kontrollera alla handlingar o kontrakt. borde finnas några i stockholm
värt pengarna i slutändan
 
jhenrikj

nu har jag som tur inte längre nordea som bank, men det är väl klart att du kan utnyttja byggkreditivet innan du får bygglov om du t ex skall betala tomten, tror att många utnyttjar just detta där vi bor, då tomterna inkl fjärrvärme och andra avgifter till kommunen ligger på 20-30% av totalsumman.

Har iofs inte själv gjort detta, men då vi diskuterade detta med vår bank var vi helt inne på att först låna till hela tomten, och senare sätta in våra egna pengar så sent som möjligt då vi har högre ränta på dem än vi har i byggkreditivränta. Detta var helt ok att göra (givetvis kräver de en viss kontantinsats till tomten).

Vi flög själva på en detalj på bygglovet, som hustillverkaren kunde fixa, men det till en avsevärt merkostnad och med ett fulare hus som följd. Vi valde då att avbryta kontraktet, vilket vi sannolikt inte kunde göra annars utan att få stå för vissa kostnader, då de kunde uppfylla bygglovet, men med förfulande av huset, samt merkostnader på runt 150000.

I det område vi bygger pågår just nu en liknande diskussion och jag är säker på att de som är inblandade i detta skulle ha sovit mycket bättre om denna paragraf fanns i deras kontakt

bellasmamma, vår säljare sa givetvis till oss att det inte skulle vara problem med bygglov heller, men kommunen sa trots detta nej, det kan vara en liten detalj, och vissa kommuner är benhårda, och släpper inte igenom detta.
 
Redigerat:
Vi hade ingen möjlighet att utnyttja kreditivet, men självklart ställer Nordea upp med andra förmånliga lån under tiden, så i praktiken spelar det ingen större roll. Vi behövde inte ens lägga nån kontantinsats till tomten utan kunde låna hela den summan, ett lån som senare flyttas över till kreditivet så fort det var färdigt. Kontantinsatsen beräknas ju efter en totalvärdering av hus+tomt när det är färdigt,
 
Jag hade nog anlitat någon bygg-konsult. Vi har en byggkonsultfirma som leder allt arbete med vår badrumsrenovering som vi gör i vårt flerbostadshus. Det är ett jobb på ca 5 mkr och våra projektledare tar ca 150 kkr, lite i sammanhanget alltså.

När jag läste deras offertförfrågan så insåg jag hur omöjligt det hade varit för någon lekman att få med allt de hade med. Det innehöll hänvisningar till olika byggstandarder, viten på förseningar, våtrumsstandarder, specifikationer på var de fick blanda betong och vite om det spilldes betong på asfalten, hur fotodokumentationen skulle gå till etc. De följer också med oss ända fram till slutet, och hanterar slutbesiktningen.

Vi använder WSP men de är inte alls ensamma om detta, vi tog in offerter från flera företag. Jag tror att man kan hitta företag med samma typer av tjänster på gulasidorna om man söker på kategorin "Byggprojektering".

http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&search_word=+Byggprojektering&geo_area=

Mvh,
Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.